foderjäst, mängd??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 576
H

Havregryn

måste bara höra, vad jag som flörstått ger väl de flesta typ 1 - 2 dl foderjäst till en häst per dag??

jag ger 2 dl till min, men nu har jag upptäckt en sak. På Svenska foders hink står de att man ska ge 1 dl per 100kg.. :eek:

Jag blev lite chockad, det blir alltså för min häst 5 ½ dl. Sjukt mkt låter det i mina ögon.

Nu är jag inte alls haj på detta med uträknade foderstater, men finns det någon som ger 5 dl till en häst per dag? Det måste väl finnas någon annan lösning??

???????????????????????????????????????????????????????????????????

Sv: foderjäst, mängd??

Tyvärr är det inte alls ovanligt med den mängden.. Det är för att jästen är utblandad med vetefodermedel. Jag köper bara bryggerijäst till mina, just för att jag skulle behöva ge nästan ett kilo om dagen/häst av foderjästen.

Bryggerijäst är basvaran i foderjästen. Den går att få tag på genom kvarnbyfoder och svenska foder. Då ger jag mellan ½ och 1dl/dag av den.

aha okey då hajjar jag.. känns som om d ebara vill sälja jästen snabbt och mycket.

en hink är 5 kg om jag nu inte minns fel, så den hade ju inte räckt lönge..

precis, alltså de flesta ger 1 - 2 dl som jag fattat.. men 5 dl?? oj vad pulvrig smak hästen får i munnen.. hmm..

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 366
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 132
Senast: MiniLi
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 476
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Födda-24