Foderproblem

Nu har jag inte läst alla svaren (än) men jag har mina tre på fri tillgång och lösdrift. En svårfödd travare (tävlar distans) en arab, normalfödd och en knabstrupper som är lättfödd och spenderar mer tid vid maten än de andra. Halmad ligghall.
Ställer ut en hösilagebal på ett foderbord (eller vad det heter, är morgontrött!) med slowfeedingnät över.
Min erfarenhet säger att de äter så mycket de behöver, knabben blir inte smällfet. De senaste balarna har räckt i 10 dgr, de första i ganska exakt 14 dgr.
Kanske ger detta en liten riktlinje över hur länge en bal räcker iaf...
 
Nu har jag inte läst alla svaren (än) men jag har mina tre på fri tillgång och lösdrift. En svårfödd travare (tävlar distans) en arab, normalfödd och en knabstrupper som är lättfödd och spenderar mer tid vid maten än de andra. Halmad ligghall.
Ställer ut en hösilagebal på ett foderbord (eller vad det heter, är morgontrött!) med slowfeedingnät över.
Min erfarenhet säger att de äter så mycket de behöver, knabben blir inte smällfet. De senaste balarna har räckt i 10 dgr, de första i ganska exakt 14 dgr.
Kanske ger detta en liten riktlinje över hur länge en bal räcker iaf...

stor rundbal?
 
Nu har jag inte läst alla svaren (än) men jag har mina tre på fri tillgång och lösdrift. En svårfödd travare (tävlar distans) en arab, normalfödd och en knabstrupper som är lättfödd och spenderar mer tid vid maten än de andra. Halmad ligghall.
Ställer ut en hösilagebal på ett foderbord (eller vad det heter, är morgontrött!) med slowfeedingnät över.
Min erfarenhet säger att de äter så mycket de behöver, knabben blir inte smällfet. De senaste balarna har räckt i 10 dgr, de första i ganska exakt 14 dgr.
Kanske ger detta en liten riktlinje över hur länge en bal räcker iaf...

Jag hoppas att du har skrivit fel och har vanligt hö istället för ensilage för inte kan du mena att du låter dina hästar äta ensilage som har varit öppnat i 14 dagar? Ensilage håller sig inte i mer än 4-5 dagar, sedan börjar det bli dåligt även om det inte är synligt för blotta ögat.
 
Om hästen tappar hull behöver den energi. Vill du ha ett energitätt foder kommer det ju att ge - energi. Och det ger en pigg häst. Om det inte är en flegmatiskt lagd häst som istället sover vidare, men då hade du nog inte haft problemet att den tappar hull.

Själv är jag förtjust i betfor alt. Hippo Alfa om jag vill ha upp både energi och protein. Sedan hade jag i dina skor inte tagit bort lusernen utan fodrat upp med hö OCH lusern till hästen gått upp till önskad vikt.
 
@emptyrings stor rundbal, ja.

@TinyWiny Just därför fodrar jag med hö tills vädret blir svalare och balarna håller sig längre. Den här satsen är väldigt torr, nästan lika torr som vanligt hö så det har hållit sig ovanligt bra. Börjar balen bli dålig byts den ut. SÅKLART.
Kul att vissa tar för givet att man vill plåga sina hästar till döds :up:
 
@emptyrings stor rundbal, ja.

@TinyWiny Just därför fodrar jag med hö tills vädret blir svalare och balarna håller sig längre. Den här satsen är väldigt torr, nästan lika torr som vanligt hö så det har hållit sig ovanligt bra. Börjar balen bli dålig byts den ut. SÅKLART.
Kul att vissa tar för givet att man vill plåga sina hästar till döds :up:

Jag tar inte förgivet att någon vill plåga sina hästar. Det var just därför jag frågade om du hade skrivit fel och menade hö istället för ensilage. Du behöver inte läsa inlägg med "alla är ute efter att vara dumma mot mig" glasögonen på. Det finns det ingen anledning till. Sedan är det så att tyvärr vet väldigt många inte, dig inklusive bevisligen, att det spelar ingen roll om ensilaget är torrt för även riktigt hö som har varit plastat blir dåligt ganska fort efter öppnandet just eftersom det har varit plastat. Mögelsporer är inget du kan se eller lukta dig till de första dagarna det växer till utan det märker du först när det är alldeles försent. Plastat grovfoder oavsett ts-halt ska inte fodras med längre tid än max 4-5 dagar efter öppnandet för efter det börjar det bli mögelangripet. (4-5 dagar gäller när det är kallt, är det varmt blir det dåligt fortare.) Om du inte tror mig så skicka gärna in ett prov ur en bal som har varit öppen längre tid än fem dagar på hygienisk analys så får du resultatet svart på vitt.
 
Näädå, du behöver inte vara orolig, sådana glasögon äger jag icke. ;)
Det är just sättet "du kan väl inte mena att du ger dina hästar..." som är skrivet på enligt mig, ett onödigt tråkigt och provocerande sätt. Provocerande när man gör ALLT för att ens hästar ska ha det så bra som möjligt.
Sedan om det är så allvarligt som du påstår, ja då tar jag ju hellre ett test för att kolla själv.
Om du har fler synpunkter så kan du ta det via PM istället. @TinyWiny
 
tror mycket löste sig iom att de gick in, han får sju kg på kvällen (och de andra har fått höjt till fem) och han har alltid en tuss kvar på morgonen. Att de har mer över natten har också gjort att de inte "stressar" över fodret på dagen heller, de tuggar på sina tre kilo mellan 8-11 och bruka komma tillbaka och norpa åt sig de sista stråna vid ettiden, får sedan mer vid tre och med lite övertalning från min sida går inte hästarna in förrän nio, höet räcker dock oftast till iaf sju, så nu går de aldrig mer än två-tre h utan att ha hö/halm (och då tuggar de på sista gräset). enda problemet är att han som fodrar klagar på att "hästarna äter ju inte upp i hagen" eftersom hästarna inte slängt i sig maten till kl 9.30 som innan och att det händer att de lämnar det som trampats ned i leran. det tycker jag är rätt bra, såklart inte kul med spill, men hellre att ett kilo (2 kr om dan) ratas än att de står där och äter lerigt hösilage för att de är hungriga.
 
Låter som bra rutiner, det går ju att läsa på hästarna vad de tycker. Just att de inte stressar över maten tycker jag är ett väldigt bra betyg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 074
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 267
Senast: nexxa
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 686
Senast: Habina
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp