Foderproblem

Min häst har oxå alltid ätit begränsat tidigare. På fri tillgång äter han faktiskt inte så himla mycket mer TS. Och han håller sig lite tunnare, men det beror nog mer på längre sammanhängande utetid och vädret.
 
Tänkte inflika det här nu när du pratar om att hästarna kan bli i överhull, äta dubbelt så mycket osv av fri tillgång; Min häst har aldrig haft fri tillgång förut, han älskar mat och är verkligen lättfödd. När han kom till mig var han en tunna, bokstavligen. Verkligen överhull. Nu har han gått på fri tillgång i ca 1,5 månad och han har gått ner fint i vikt, han stressar inte vid maten, äter bara när han har behov och hittar på annat när han är klar. Han är inte längre ett monster som kastar sig över maten utan nu går han ner i vikt och har fri tillgång; Den du. ;)

Har upptäckt att det handlar mycket om smaken på den skörden man har. Har haft 1-2 leveranser som mina hästar inte tyckt var särskilt goda. Då har de ätit det de behöver och lämnat resten i hagen. Tom min mest lättfödda var i fint hull. De flesta leveransr går ej att ha fri tillgång hos mig! De blir julgrisar hela bunten utom en, fast jag försöker hitta hyffsat lågt energivärde. Så akta dig om du byter leverans och de kanske börjar goffa :D
 
Nej, de tio timmar de står utan grovfoder på natten nu är inte acceptabla. Det finns fortfarande gräs i hagen men det är väl inget vidare att de går och tuggar för mycket på det pga frost?

Nope, halm är inte ett bra alternativ till en tunn häst, men OM jag ökar nattgivan så den räcker över natten blir han förhoppningsvis inte tunn längre (sedan de gått in) och då kanske lite halm dagtid kan fylla ut mellan 10-15 som de nu står utan mat. (om jag inte kommer då, vilket jag normalt gör, då får min häst mer iaf inne) sedan "gerillafodrar" jag ofta lite med "det sista ur balen" vid tolvtiden om jag är där då. men det funkar ju inte i längden.

ja, köpa mer hö till alla hästarna är en grej jag funderat på. men jag har nog inte råd att betala för allas fria tillgång om de verkligen går upp dubbelt i antal kilo.. ehrm. dock ett par kilo i ökad giva.

det där med att lämna hästen inne är ingen dum idé, men det beror lite på när jag är där. åker jag vid tio kan det dröja tills tre innan någon kommer hem (och själv börjar jag kanske 11 eller 12) och det är på tok för länge.

usch, just nu känner jag bara för att hitta en fin lösdrift med fri tillgång på analyserat foder och säga tack och adjö till jordens bästa ridterräng..
Måste du ge fri tillgång, kan du inte bara fodra mer. Om du har någorlunda billig stallhyra så kanske det jämnar ut sig, eller om du inte vill mista bra ridvägar så kanske det är värt lite mer i foder kostnader.
Du säger att du inte vill lämna hästen inne i 5 timmar men när du stallar in den står de inne i 12 det känns som att det är längre.
 
det gör jag om jag kommer vid tvåtiden, men resultatet blir inte särskilt bra.. eftersom tiderna mellan fodringarna bara ökar. min häst får i alla fall äta hö i boxen innan (men inte tre kilo, det hinner jag inte), men sedan släpper jag kanske ut fem-halv sex igen.. då har de andra inte fått mat sedan åtta. ännu värre om jag kommer vid halv åtta på morgonen, en halvtimme innan fodring.. gah, vad gör man? som det är nu fodrar jag och sedan står jag och tittar på min häst medan han äter i 1,5 h, tar sedan in honom och ger honom lucern och kraftfoder och så släpper ut honom igen. utan att kunna rida eftersom jag måste åka kl. 10. så kan jag inte ha det..
Om du kommer vid två så ger du alla hästar både då och när du far så har dom fått fler gånger den dagen i alla fall. Om du inte vill betala extra så fördela givorna på två mål.
Och om du kommer till hästen på morgonen så får du prioritera att den får äta det är ett grundläggande behov för hästen, det är inte ridning.
Jag hade aldrig stallat upp hästen där deras grundläggande behov inte tillfredsställs.
 
Nej, de tio timmar de står utan grovfoder på natten nu är inte acceptabla. Det finns fortfarande gräs i hagen men det är väl inget vidare att de går och tuggar för mycket på det pga frost?

Nope, halm är inte ett bra alternativ till en tunn häst, men OM jag ökar nattgivan så den räcker över natten blir han förhoppningsvis inte tunn längre (sedan de gått in) och då kanske lite halm dagtid kan fylla ut mellan 10-15 som de nu står utan mat. (om jag inte kommer då, vilket jag normalt gör, då får min häst mer iaf inne) sedan "gerillafodrar" jag ofta lite med "det sista ur balen" vid tolvtiden om jag är där då. men det funkar ju inte i längden.

ja, köpa mer hö till alla hästarna är en grej jag funderat på. men jag har nog inte råd att betala för allas fria tillgång om de verkligen går upp dubbelt i antal kilo.. ehrm. dock ett par kilo i ökad giva.

det där med att lämna hästen inne är ingen dum idé, men det beror lite på när jag är där. åker jag vid tio kan det dröja tills tre innan någon kommer hem (och själv börjar jag kanske 11 eller 12) och det är på tok för länge.

usch, just nu känner jag bara för att hitta en fin lösdrift med fri tillgång på analyserat foder och säga tack och adjö till jordens bästa ridterräng..
Mina hästar åt mer än dubbelt på fri tillgång. Fungerar det med fri
tillgång är det det bästa men har man lättfödda hästar så går det
inte. Det finns alltid dom som säger att det alltid går att ha fri
tillgång till alla hästar. Grovfodret anpassat till hästen, dom äter
mest i början osv, men det är uppenbart att dessa hästägare aldrig
haft lättfödda hästar.
Innan du vet om du har en häst som kan äta mkt är det synd att byta
till en lösdrift med fri tillgång. Hästen kanske bara behöver mer just
nu, ålder tex spelar in. Har själv en femåring nu som måste in och äta mer än de andra och säkert skulle klara fri tillgång, nu. Men om max två år är det nog omöjligt för honom. Det kan bli mycket bytande av stallplatser om
hästen senare blir fet på fri tillgång.
 
Tänkte inflika det här nu när du pratar om att hästarna kan bli i överhull, äta dubbelt så mycket osv av fri tillgång; Min häst har aldrig haft fri tillgång förut, han älskar mat och är verkligen lättfödd. När han kom till mig var han en tunna, bokstavligen. Verkligen överhull. Nu har han gått på fri tillgång i ca 1,5 månad och han har gått ner fint i vikt, han stressar inte vid maten, äter bara när han har behov och hittar på annat när han är klar. Han är inte längre ett monster som kastar sig över maten utan nu går han ner i vikt och har fri tillgång; Den du. ;)

Grattis!

Min funkade precis tvärt om. Som ung klarade hon fri tillgång, men när vi testade igen några år senade förvandlades hon till ett matstyrt monster som började hetsäta. Hon gick upp i vikt ordentligt (och gick inte att få ner trots 2 timmar ridning/dag) och hon mådde inte alls bra. Nu har hon inte gått på fri tillgång på ett par år, men hon hetsäter fortfarande och har blivit mycket mer matberoende än hon var innan den fria tillgången :-(.

Angående hur mycket som går åt så snittade våra 4 hästar på 20 kg silage/häst och dag oavsett årstid (sommartid gick de på bete så då åt de inget silage). Med nät åt de lite mindre de första två veckorna, sen hade alla lärt sig hur man skulle äta och de var uppe på 20 kg igen:-(. Alla 4 var feta, men vi var bara två som tyckte det var ett problem. Jag skulle verkligen vilja att fri tillgång fungerade, men på vissa hästar gör det verkligen inte det.

/Lavinia
 
Om du kommer vid två så ger du alla hästar både då och när du far så har dom fått fler gånger den dagen i alla fall. Om du inte vill betala extra så fördela givorna på två mål.
Och om du kommer till hästen på morgonen så får du prioritera att den får äta det är ett grundläggande behov för hästen, det är inte ridning.
Jag hade aldrig stallat upp hästen där deras grundläggande behov inte tillfredsställs.

ja, det var precis så jag gjorde igår, jag tog in alla tre och gav dem något kilo kl. 2 och det vanliga när jag åkte vid fyra (skriver upp allt extrahö och betalar för det). Min fick då sina extrakilon.. men han hade tappat en sko så jag kunde inte rida, en vanlig dag har jag inte alltid tid att vänta.. (men självklart fodrar jag "upp" ändå, men med lusern istället) just nu är det enligt foderstaten bara två kilo extra han skall ha, men senare blir det nästan fem, när jag rider mer. Dock tror jag att han behöver en boost nu, eftersom han ser rätt tunn ut.

MEN, självklart kan jag bara fodra mer, jag ser inte fri tillgång som den enda lösningen. Men eftersom jag för tillfället fyller alla höpåsar alltid till stallets alla tre hästar så .. hehe, skulle jag spara enorma mängder tid på det också! Men jaja, oavsett, problemet löser sig ju delvis när de går in på natten, då får jag ge 5-8 kg istället för de andras 3 eller 4 kg. Och jag skall föreslå att de ger fyrakilospåsen på morgonen (om de kommer ge fyra alls) istället, så räcker den längre in till eftermiddagen och minskar tiden utan. Kanske inte nämnde det, men hästarna står på halm.

Men jag kan inte låta bli att bli så förbannad på att han beräknar en foderstat för min häst också "han klarar sig väl på nio kilo han också" sade han tidigare i år. jag: "Jag gör en analys av fodret och räknar ut hur många kilo han skall ha. Tar han sig inte i hull på det ökar jag den givan." eller, det sade jag inte, jag önskar det bara i efterhand. jag tävlar distans, jag är jätteny på det, men har än så länge sett fler hästar som varit på väg till att bli magra i de tävlingarna, än motsatsen.. jag skulle gärna vilja att han lade på sig liiite extrafett tom innan träningen börjar

Och förresten SJÄLVKLART ser jag till att han får mat om jag måste välja mellan det och att rida. Men tyvärr var det inte det jag väntade mig när jag skaffade häst.. att titta på när han äter gör jag så gärna, han är så söt att jag kan ägna en dag åt att bara betrakta honom, men på bekostnad av ridningen.. så är tyvärr lite meningen med att skaffa en häst borta. Då kunde jag skaffat en sällskapshäst. Men.. jag vet, lösningen är väl att hitta ett stall som har tider som passar mig bättre, alltså helt enkelt bara fodring oftare och kanske ett par timmar tidigare på morgonen. eller fri tillgång.
 
hästen är tolv och har, som jag förstått det, "alltid fått så mycket hö han kan äta" tidigare. på bilder från förr om åren ser han inte varken tjock eller mager ut, mer som ett muskelberg som lätt vinner en åttamilare!
 
Måste du ge fri tillgång, kan du inte bara fodra mer. Om du har någorlunda billig stallhyra så kanske det jämnar ut sig, eller om du inte vill mista bra ridvägar så kanske det är värt lite mer i foder kostnader.
Du säger att du inte vill lämna hästen inne i 5 timmar men när du stallar in den står de inne i 12 det känns som att det är längre.

du har en poäng.. skillnaden är att den står själv i dessa fem timmar då. en timme är han lugn, men sedan börjar han gnägga och flänga runt varv efter varv i boxen och struntar i maten. om jag inte är i stallet vill säga.
 
jag tävlar distans, jag är jätteny på det, men har än så länge sett fler hästar som varit på väg till att bli magra i de tävlingarna, än motsatsen.. jag skulle gärna vilja att han lade på sig liiite extrafett tom innan träningen börjar

Vad har du för ras på din häst? Det är ju stor skillnad på en arab tränad för distans och en småfet dressyrhäst ;)
Det är alltså inte säkert att hästarna verkligen är magra utan kan vara så att vi är vana vid att se en helt annan typ av häst, både rasmässigt, användningsmässigt och hullmässigt. Ett par extrakilo under en lång distanstävling kan ju inte heller vara toppen.

/tolksele, som vet att det är ett stort problem med feta hästar och stundtals rider hos en riktigt duktig distansryttare
 
Men om det är du som gör påsarna, kan du inte bara göra mer i varje påse så länge de går ute? Och sen betala för det extra höet. Så himla mycket mer blir det ju inte om det bara är några kilon?? Och de ska väl in snart ändå? Så slipper du vänta på att alla ska äta...

/Lavinia
 
Har du funderat på en fodergrind? Kostar lite i inköp men det är ju en engångsgrej. Kan både användas för att ge hästarna lunch/middag eller för att stänga in din häst medan han äter sin extramat. Sen kommer han ut till de andra igen utan att du behöver vara kvar.
 
Men om det är du som gör påsarna, kan du inte bara göra mer i varje påse så länge de går ute? Och sen betala för det extra höet. Så himla mycket mer blir det ju inte om det bara är några kilon?? Och de ska väl in snart ändå? Så slipper du vänta på att alla ska äta...

/Lavinia

jo, precis vad jag började göra nu. Som sagt, snart går de ju in och jag slipper bekymra mig! Dessutom tog jag upp det hela med stallägarens fru som var på min linje och direkt sa "då fodrar vi fem kilo på kvällen till alla istället, det blir ju enklare" Vet dock inte om hon får bestämma... så kanske varken gjorde till eller från. Nu tycker jag dock att de borde gå in om nätterna snart, de går inte in i "utestallet" alls och sover alltså ute i väder och vind på taskigt underlag. Det fungerar ju inte.
 
Har du funderat på en fodergrind? Kostar lite i inköp men det är ju en engångsgrej. Kan både användas för att ge hästarna lunch/middag eller för att stänga in din häst medan han äter sin extramat. Sen kommer han ut till de andra igen utan att du behöver vara kvar.

skall jag genast kolla upp.

Vad har du för ras på din häst? Det är ju stor skillnad på en arab tränad för distans och en småfet dressyrhäst ;)
Det är alltså inte säkert att hästarna verkligen är magra utan kan vara så att vi är vana vid att se en helt annan typ av häst, både rasmässigt, användningsmässigt och hullmässigt. Ett par extrakilo under en lång distanstävling kan ju inte heller vara toppen.

/tolksele, som vet att det är ett stort problem med feta hästar och stundtals rider hos en riktigt duktig distansryttare

det är en arab. jo, den som gjorde mig tydligast uppmärksam på att pållen var lite tunn var min hovslagare som själv har fullblod (galoppörer, avelsston) men jag kan erkänna att jag inte vet om/hur han är tunn. Jag kan se att han gått ner väldigt mycket mellan juni och oktober (men det gör nog många hästar som går på bete under sommaren) och nu tycker jag att jag ser revbenen under vinterpälsen från snedden. Hans höftben står ut och överlinjen är rätt dålig. Han verkar ganska uppdragen vid länden. Men sen kommer det ju alltid någon som säger att "araber ska se ut så". Oavsett vilket har han inte musklat sig ordentligt över rumpan och ryggen - som jag skrev först så kan jag ju ha ridit "fel", men det kan också vara delvis foderrelaterat.

jag har ju sett tävlingsbilder från tidigare och då såg han inte ut som nu. bra resultat hade han också, så han hade nog inga problem med "extrakilon". sedan tänker jag att de där extrakilona jag nästan skulle vilja ha då jag börjar träna ordentligt, kommer att försvinna i ett huj långt innan vårens första tävling. jag jagar inga placeringar heller, så "superdeffad" måste han ju inte vara..
 
@emptyrings Musklar den sig inte som den "borde" hade jag också misstänkt foderbrist :) samma sak med tunn överlinje.. Men uppdragen vid flanken (obs! inget extremt då) är ju inte konstigt för slimmade araber/fullblod i hög träning.
 
Vilka värden har silaget? Om den inte musklar sig hade jag börjat fundera över proteinvärdena. Är den tunn också låter det ju rent allmänt som lågt energi också
 
Vissa hästar behövwr mer energi för att hålla hullet. Tror min ponny var som snyggast då den fick bara underhållsbehov protein och lågganska högt i energi. För mkt protein kan hästen inte tillgodogöra sig utan fortsätter vara smal/går ner ytterligare. Sedan jag lärde mog det har jag räknat så hästen får tillräckligt med protein, men om den fortfarande är tunn fodrar jag i första hand upp med energitätt fodermedel. Har fått bäst resultat på så sätt. Proteinfodermedel är ju dessutom förhållandevis dyrt, så det är ju onödigt att proppa i hästarna om det inte behövs.
 
hm, ja, det är inte lätt det här, men tack för alla bra tips - det där med fodergrindar är inte alls dumt, undrar dock hur liten man kan göra foderhagen (så att stallägaren inte kan klaga på att jag "tar" hagyta?) Nu har de gått in på stall och min pålle har succesivt ökat från 3 till sju kilo på kvällen, så får vi se om han tar sig! Har minskat på lusernen nu också, han får ett par nävar för att blanda ut selenet..

tips på energitätt foder som ej är olja och inte ger superpigg pålle?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 074
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 267
Senast: nexxa
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 685
Senast: Habina
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 507
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp