Foderprogram i excel

Ni som räknar foderstat i excel, jag har gjort det sen någon här ( för miljoner år sedan) länkade alla formlerna.
Det jag saknar nu är facit på uträkning av alla mikromineraler. Någon som ligger inne på likande uträkningar som skulle kunna hjälpa mig?

1700388787080.png


här är ett utdrag ur mitt excel-ark, där är massor av kladd och övriga uträkningar längre ner men ni förstår vad jag menar.
Vore oerhört tacksam om jag kunde få fuska med någons "facit"
 
Vad menar du för facit?
Behoven enligt tabell?
Önskvärda kvoter?

Jag har ett excelark för foderstat men fattar inte riktigt vad du menat😅
 
"Facit" är väl Nutrional Requirements of Horses, men den är tyvärr inte tillgänglig gratis online längre. Du kan ju se om du kan hitta den rippad som pdf någonstans, eller köp den.

Jag har @spaderÄss excelark med egna modifieringar.
 
Jag har räknat foderstater sedan 1993 och minns inte ens när jag skapade mitt första excel-dokument. Men sedan 2008 har jag räknat mina hästars foderstater i excel iaf. Blev upplärd med balansen mellan mikromineralerna för några år sedan av @spaderess och fick då lära mig att först ta en fjärdedel av järnmängden till koppar och sen tre gånger så mycket zink som koppar.

Dvs om järnmängden är 100 så ska man ge 25 koppar och 75 zink.

Sen har jag en misstänkt IR-ponny och där räknar jag lite annorlunda + ger extra magnesium enligt rekommendation.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 525
Senast: Imna
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 233
Senast: Korven
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: oki
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 158
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp