Bukefalos 28 år!

Fodersorter

S

scesar

Har någon ett bra tips på vart jag kan läsa om olika fodersorter, exempelvis vad soja, alternativt vetekli ger för effekt, havre vs. korn etc
 
Sv: Fodersorter

Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck och Maragareta Rundgren
Om du inte vill köpa boken så googla på det.
 
Sv: Fodersorter

Har någon ett bra tips på vart jag kan läsa om olika fodersorter, exempelvis vad soja, alternativt vetekli ger för effekt, havre vs. korn etc

Jag kan iaf berätta lite (vet inte vad du redan VET men) om det jag vet om de resp. fodermedlen.

Soja är ett proteinfodermedel som inenhåller en mycket hög koncentration av smältbart råprotein - nämligen ca 400g/kg. Den har också en väldigt HÖG KVOT (protein och energibalans) på ca 35 (MJ är ca 12 per kg).
Det innehåller högvärdigt protein som hästen lätt tar upp. Men vissa hästar tål det inte och man måste vara väldigt försiktig när man introducerar soja i foderstaten (börja med bara ett par matskedar om dagen, sen är maxgivan 100g/100kg häst).
Soja innehåller också gott om mineralämnet SELEN.

Vetekli har inte alls så hög andel protein, värdena är ca 8.5MJ och 100g smbrp/kg, men är fiberrikt och bra för magen. Den är fosforrik.

Havre och korn innehåller ungefär lika mycket energi och protein men havre sägs ge mer explosiv energi medans korn sägs ge mer FETTBILDANDE energi. Hvare innehåller mer lysin som är speciellt viktig för unghästar.

Det är vad jag kom på här och nu om de olika fodermedlen... Lycka till!
 
Sv: Fodersorter

Tycker också att Hästens näringsbehov och utfodring är bra. En hel del matnyttigt kan man hitta där. Annars kan du ju också söka på t ex vetekli här på Buke så kommer det fram en del att läsa, vissa inlägg bör man väl kanske sålla bort :crazy: . Mycket av det som användaren HelenaHandberg skriver är väldigt intressant och dessutom är hon väldigt kunnig.

Vad gäller soja så är det, precis som Milly skrev, ett fodermedel med hög halt av högvärdigt protein.

Vetekli har det diskuterats en del om här på Buke, och det tycks vara ett onödigt fodermedel som egentligen inte ger någon som helst effekt och som hästarna helst kan klara sig utan. Citerar HH från en annan tråd "Vetekli är ett fodermedel som jag inte ser ngn plats för. Som fiberkälla har det sämre effekt än hö. Det har visats sig att det inte har någon tarmreglerande funktion då det inte suger åt sig vätska. Det innehåller fosfor i fytatform vilket innebär dels att hästen kan tillgodogöra sig bara en liten del av fosforn men också att upptaget av andra mineraler störs så man inte vet vad hästen får i sig.

Små mängder vetekli –några dl- är inte skadligt men större mängder kan vara skadliga för växande och dräktiga djur i första hand.


Det där med att korn skulle vara speciellt hullgivande är väl egentligen inte riktigt sant. Havre är fetare än korn och torde därför vara mer hullgivande. Har däremot hört att det som gör att man tror att korn ger mer hull är att hästarna blir slöare av det (minns inte varför, kanske för att det var mer svårsmält??) och därmed gör av med mindre energi och lägger det på hullet ist.
 

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
768
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej! Vi ger vår dvärgpudel valp på 8 månader råfoder: mush vaisto puppy samt lite torrfoder. (Den är han inte så jätte intresserad av...
Svar
8
· Visningar
892
Senast: BornAgain
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 591
Senast: Dorinda
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 434
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp