Foderstat ( Hjälp)

ankic

Trådstartare
Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så får jag inte ngt att stämma :( Börjar tro att jag gör/ tänker ngt fel . Eller ska man inte få Ok på allt ? Det kändes som jag var på rätt väg

Om någon gullig själ har tid att kolla åt mig , så är jag jätte tacksam :)

Höanalys : Torrsubstans
per kilo foder per kg torsubstans
68 100

Smältbart råprotein 28 42
Omsättbar energi 6,3 9,3
Kalcium 4,3 6,3
Fosfor 0,9 1,3
magnesium 1,1 1,6
Svavel 0,8 1,2

Kraft foder jag räknat på :
Krafft Groov 90 Energi 9 Mj Protein 90 g Ca 8 g P 5 g Mg 3 g Mängd ? ( 0,5-1 Kg)
Eller
Krafft Gund Energi 11 Mj Protein 80 g Ca 7 g P 4 g Mg 3g Mängd ?

Miner vit Selen 80 g

Ponny
Irländs import
Normal ca 350 -400 kg
6 år
Valack
Rids 5 dagar/ v
Tävlas ,rids för tränare i hoppning, dressyr
15 min skritt, 45 min trav, galopp, hopp
 
Det blev lite konstigt då jag skrev Höanalysen , värdera skrevs ihop
Per kg foder / Per kg torrsubstans
Torrsubstans 68 / 100
Smältbart råprotein 28 / 42
Omsättbar energi 6,3 / 9,3
kalcium 4,3 / 6,3
Fosfor 0,9 / 1,3
Magnesium 1,1 / 1,6
Svavel 0,8 / 1,2
 
Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så får jag inte ngt att stämma :( Börjar tro att jag gör/ tänker ngt fel . Eller ska man inte få Ok på allt ? Det kändes som jag var på rätt väg

Om någon gullig själ har tid att kolla åt mig , så är jag jätte tacksam :)

Höanalys : Torrsubstans
per kilo foder per kg torsubstans
68 100

Smältbart råprotein 28 42
Omsättbar energi 6,3 9,3
Kalcium 4,3 6,3
Fosfor 0,9 1,3
magnesium 1,1 1,6
Svavel 0,8 1,2

Kraft foder jag räknat på :
Krafft Groov 90 Energi 9 Mj Protein 90 g Ca 8 g P 5 g Mg 3 g Mängd ? ( 0,5-1 Kg)
Eller
Krafft Gund Energi 11 Mj Protein 80 g Ca 7 g P 4 g Mg 3g Mängd ?

Miner vit Selen 80 g

Ponny
Irländs import
Normal ca 350 -400 kg
6 år
Valack
Rids 5 dagar/ v
Tävlas ,rids för tränare i hoppning, dressyr
15 min skritt, 45 min trav, galopp, hopp
Med så lågt proteinvärde så behöver du så mycket protein som möjligt i ditt kraftfoder. Av dina två alternativ där hade jag enbart fodrat med Groov och inte använt Grund alls.

Vad har du själv räknat med för behov på din häst?
 
Hej! Det är väll det jag inte har ngn koll över , hur man beräknar ? Har bara fyllt i foderstat programmet http://www.hastsverige.se/Nyhetslista1.html?news=15004 Mvh Anki
Då är det enkla svaret att du kan ändra till andra kraftfoder/mineralfoder om du får för mycket varningar. Det som man ska tänka på vad gäller energi och protein är att för mycket energi ger en fet häst.
För mycket protein kan i stora mängder ge problem med magen och sk proteinknölar. Men så länge proteinet kommer från grovfoder så är det normalt ingen fara.

Tycker programmet att du tex får för lite protein och du helst håller dig till Kraffts sortiment så kan du byta ut nuvarande krafftfoder mot något annat alternativ med mer protein i förhållande till energimängden.

När du fått ihop en hyfsad beräkning så får du följa den en tid innan du ser hur den påverkar hästen. Energin påverkar fortare med smalara/tjockare häst än vad proteinbrist/överskott visar sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
931
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 499
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp