Foderstat till islandshäst

Laufi

Trådstartare
Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting av det jag försöker läsa mig till. Någon här som är en klippa på sånt här och vill hjälpa?

Min häst är en islandshäst, relativt lättfödd, väger ca 350kg och är något fet för tillfället. Går ute dygnet runt och får 6 kg/hö portionerat på 3 tillfällen. Rids 5 dagar i veckan ca 30min/tillfälle. Inte igångsatt = dålig kondis och muskelfattig främst rygg, kors och rumpa.

Vi har precis flyttat till nytt stall och han har ätit av detta hö i ca 2 veckor nu. Får rekommenderad dagsgiva av minerblå, och även lite lucern, men mest för att det ska skramla lite i hinken efter ridtur.

Per kg foder
Torrsubstans % Ts: 85
Energi MJ: 7,2
Råprotein gram: 57
Smältbart råprotein gram: 27
Kalcium Ca gram: 3,6
Fosfor P gram: 1,8
Magnesium Mg gram: 0,8
Kalium K gram: 12,7
Natrium Na gram: 0,1
Svavel S gram: 0,7
NDF gram: 534
Socker gram: 136
Ca/P kvot: 2,00
Energi/smrp kvot: 3,75
 
Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting av det jag försöker läsa mig till. Någon här som är en klippa på sånt här och vill hjälpa?

Min häst är en islandshäst, relativt lättfödd, väger ca 350kg och är något fet för tillfället. Går ute dygnet runt och får 6 kg/hö portionerat på 3 tillfällen. Rids 5 dagar i veckan ca 30min/tillfälle. Inte igångsatt = dålig kondis och muskelfattig främst rygg, kors och rumpa.

Vi har precis flyttat till nytt stall och han har ätit av detta hö i ca 2 veckor nu. Får rekommenderad dagsgiva av minerblå, och även lite lucern, men mest för att det ska skramla lite i hinken efter ridtur.

Per kg foder
Torrsubstans % Ts: 85
Energi MJ: 7,2
Råprotein gram: 57
Smältbart råprotein gram: 27
Kalcium Ca gram: 3,6
Fosfor P gram: 1,8
Magnesium Mg gram: 0,8
Kalium K gram: 12,7
Natrium Na gram: 0,1
Svavel S gram: 0,7
NDF gram: 534
Socker gram: 136
Ca/P kvot: 2,00
Energi/smrp kvot: 3,75
Är det verkligen inte möjligt att få tag på annat foder, för mig med Islandshäst är detta ett mardrömsfoder det är sånt foder man verkligen inte vill ha till en lätt född häst med brist på muskler. Du behöver öka intaget av protein radikalt, och utan att öka intaget av energi (Mj).

I övrigt föreslår jag att du själv räknar på en foderstat, då detta räknas som en tjänst och inte är tillåtet i diskussionsforumet. Sedan kan vi diskutera kring din egen beräkning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 863
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 315
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp