Foderstat vid bete

josqla

Trådstartare
Hej! Skulle vilja höra vad ni skulle ge en normal-svårfödd häst på ca 550 kg när denna går på gräs 11-12 h per dag. Får hösilage på kvällen och lusernhack tre gånger per dag samt mash efter ridning. Hur mycket av detta skulle ni ge?
Hästen är i fint hull nu!

Beror ju på hurdant betet är.Magert skogsbete eller odlad vall? Lucern innehåller mkt protein vilket gräset oxå gör nu på försommaren.Jag tror personligen jag skulle prova ta bort lucernhacket först.Gissar att mashen är bra att blanda mineralerna i? Ev kan högivan minskas på? Du får nog prova dig fram🙂

Beror ju på hurdant betet är.Magert skogsbete eller odlad vall? Lucern innehåller mkt protein vilket gräset oxå gör nu på försommaren.Jag tror personligen jag skulle prova ta bort lucernhacket först.Gissar att mashen är bra att blanda mineralerna i? Ev kan högivan minskas på? Du får nog prova dig fram🙂
Är nog mer ängsgräs nu men har väl från början varit odlat. Men skulle inte säga att det är magert!
Ja mineralerna blandas i mashen. Ger ca 2,5 kg hö på kvällen nu bara. Hästen kan falla ur ganska snabbt så är lite rädd för det, därför jag fortsätter ge lusernet men det är inga mängder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
839
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 666
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
779
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka