Ise

Trådstartare
Hej!

Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden. Tyvärr är det ganska lågt protein vilket jag därför behöver komplettera med ett kraftfoder. Men jag får inte till det eftersom att energin höjs när jag lägger till så mkt protein jag behöver. Därför undrar jag om ni har några bra tips på proteinrikt kraftfoder som inte innehåller så mkt energi.

Det gäller en d-ponny på strax över 400 kg som gör ett medelhårt arbete.

Utöver hö och protein behöver jag lägga till salt för att få upp natrium-mängden samt ge extra e-vitamin. Dock är svavelhalten lite låg. Bra tips på foder för att få upp den?
79D5326A-628E-4C0D-9B92-27F0039CD079.jpeg
 
Granngården elit protein special

Krafft Muscle Up

Proteinkoncentrat, ex soja, potatis, ärt.

Själv ger jag just nu en blandning av ärtprotein, hampaprotein, linfröpulver och foderjäst, blandat med uppblött lusern och betfor. Har gräsfröhalm med i princip noll protein, dom har hållt sig fina hela vintern men jag ger två givor per dag av tillskotten.
 
Jag har samma problem och har övergått till lusern och soja istället för färdigfoder då min häst blir lite koko på kraftfoder har jag märkt. Lågt socker, lågt stärkelse men fullvärdigt och lättsmält protein och lugn och mätt pålle.

Vill man ge färdigfoder är GG's Elit proteinspecial eller Kraffts Muscle up bra.
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Jag har en som blir koko av Muscle up men som funkar bra på Granngården proteinspecial. Det är havre i Muscle up så jag är rätt säker på att det är det som förvandlar hästen till en atombomb.
 
Tack för all tips☺️ Det lutar åt att det blir PP till den ena och en blandning av PP och Muscle up till den andra (som arbetar hårdare och därmed har ett högre proteinbehov)
 
Tack för all tips☺️ Det lutar åt att det blir PP till den ena och en blandning av PP och Muscle up till den andra (som arbetar hårdare och därmed har ett högre proteinbehov)
Varför inte hålla dig till pp istället för att blanda med muscle up? PP innehåller ju ungefär dubbelt på mycket protein 😊
Muscle up består till stor del av pp.

Tänker för ekonomins skull.
 
Varför inte hålla dig till pp istället för att blanda med muscle up? PP innehåller ju ungefär dubbelt på mycket protein 😊
Muscle up består till stor del av pp.

Tänker för ekonomins skull.
Är det inte så att det är max 30 g pp per 100 kg häst och utfodringstillfälle och hon väger 400 kg vilket gör att hon kan få 120 g pp. Hästen i fråga har ett proteinunderskott på 285 gsmbrp så om jag inte räknat tokigt blir det för lite (PP innehåller 685 gsmbrp/kg)

Dock var det fel av mig att inte kollat vad muscle up innehåller. Eftersom att det också innehåller PP så får jag då leta vidare efter något pp-fritt att komplettera med☺️(Eller hoppas att jag räknat fel😅)
 
Är det inte så att det är max 30 g pp per 100 kg häst och utfodringstillfälle och hon väger 400 kg vilket gör att hon kan få 120 g pp. Hästen i fråga har ett proteinunderskott på 285 gsmbrp så om jag inte räknat tokigt blir det för lite (PP innehåller 685 gsmbrp/kg)

Dock var det fel av mig att inte kollat vad muscle up innehåller. Eftersom att det också innehåller PP så får jag då leta vidare efter något pp-fritt att komplettera med☺️(Eller hoppas att jag räknat fel😅)
Kan du inte bara dela upp i två givor + blanda med lusernpellets? 😊
Då kan du ge 200 g potatisprotein totalt och resten täcket du lätt med lusernet.

Edit. Det är ju egentligen mängden proteinkoncentrat man inte vill överstiga, så det hjälper egentligen inte att ge annar koncentrat. Även om du skulle ge tex pp och soja så ska man inte ge för mycket. Men lusern räknas som grovfoder så det kan du ge riskfritt.
 
Kan du inte bara dela upp i två givor + blanda med lusernpellets? 😊
Då kan du ge 200 g potatisprotein totalt och resten täcket du lätt med lusernet.

Edit. Det är ju egentligen mängden proteinkoncentrat man inte vill överstiga, så det hjälper egentligen inte att ge annar koncentrat. Även om du skulle ge tex pp och soja så ska man inte ge för mycket. Men lusern räknas som grovfoder så det kan du ge riskfritt.
Ska absolut blanda med lusernpellets och försöka ge på två givor. I veckorna kan det ibland bli lite tajt då jag är hemma vid halv fem och då får dem hö. Vet du hur många timma som är bra att ha emellan givorna? Är det för tajt med en vid fem och den andra vid nio halv tio?
 
Ska absolut blanda med lusernpellets och försöka ge på två givor. I veckorna kan det ibland bli lite tajt då jag är hemma vid halv fem och då får dem hö. Vet du hur många timma som är bra att ha emellan givorna? Är det för tajt med en vid fem och den andra vid nio halv tio?
Det borde vara ok, men jag vet inte hur många timmar som gäller 😊
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Har varit lång beställningstid på potatisproteinet så har inte räknat så mycket & hästarna har fått äta annat protein, men nu har det kommit.

Dock undrar jag hur mycket lusern ni tycker är rimligt. Jag vet att det räknas som grovfoder men vill ändå inte ge hur mycket som helst. Anledningen till att jag undrar är att jag som det tidigare skrivits i tråden tänkte ge PP och lusern till ponnyn som har ett proteinunderskott på 285 gsmbrp. Men genom PP får jag i max 137 gsmbrp vilket gör att det fortfarande saknas 148. Om jag då ska uppfylla den bristen med lusern skulle jag behöva ge ungefär 1,5 kilo lusern.

Är det rimligt eller är det bättre att ge henne 4,3 dl muscle up.
 
Har varit lång beställningstid på potatisproteinet så har inte räknat så mycket & hästarna har fått äta annat protein, men nu har det kommit.

Dock undrar jag hur mycket lusern ni tycker är rimligt. Jag vet att det räknas som grovfoder men vill ändå inte ge hur mycket som helst. Anledningen till att jag undrar är att jag som det tidigare skrivits i tråden tänkte ge PP och lusern till ponnyn som har ett proteinunderskott på 285 gsmbrp. Men genom PP får jag i max 137 gsmbrp vilket gör att det fortfarande saknas 148. Om jag då ska uppfylla den bristen med lusern skulle jag behöva ge ungefär 1,5 kilo lusern.

Är det rimligt eller är det bättre att ge henne 4,3 dl muscle up.
Det låter väldigt rimligt att ge 1,5 kilo lusern + pp. Kör på det 😊
 
Har varit lång beställningstid på potatisproteinet så har inte räknat så mycket & hästarna har fått äta annat protein, men nu har det kommit.

Dock undrar jag hur mycket lusern ni tycker är rimligt. Jag vet att det räknas som grovfoder men vill ändå inte ge hur mycket som helst. Anledningen till att jag undrar är att jag som det tidigare skrivits i tråden tänkte ge PP och lusern till ponnyn som har ett proteinunderskott på 285 gsmbrp. Men genom PP får jag i max 137 gsmbrp vilket gör att det fortfarande saknas 148. Om jag då ska uppfylla den bristen med lusern skulle jag behöva ge ungefär 1,5 kilo lusern.

Är det rimligt eller är det bättre att ge henne 4,3 dl muscle up.

Det beror väl på vad hästen vill äta, tänker jag. Har hästar i ungefär samma storlek som din eller något mindre (islandshästar) och jag är tveksam till om jag skulle få i någon av dem så mycket som 1 1/2 kilo lusernpellets! Den gamle hästen, som vi inte har kvar längre, hade en tendens att falla ur över ryggen även vid väldigt liten svacka i proteintillgången och var svår att få upp igen, så honom tilläggsfodrade vi med lusern även under betessäsong, men det var svårt att få i honom mer än 6 - 8 deciliter lusernpellets, gissar att det inte är mer än max ett halvkilo. Så behövdes det mer körde vi på muscle up istället (eller också)! Jag hade kört på lusern i så stor utsträckning det går och sedan kompletterat med muscle up eller det rena potatisproteinet!
 
  • Gilla
Reactions: Ise

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 974
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 425
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Vi har fått svar på vår höanalys som tyvärr visade på extremt låg proteinhalt. Vi kan inte köpa annat hö så vi får ge protein som...
Svar
7
· Visningar
1 079
Senast: sweep
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp