Foderstatberäkningar

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare SSBLPD
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 763
S

SSBLPD

Vart skickar man höanalysen? Vad står det i den när jag får hem den? Var kan jag lära mig mer om foder och att räkna foderstat? Är det en bra idé att kontakta någon som räknar ut den åt en?
Hur länge är en foderstat aktuell?

Sv: Foderstatberäkningar

Höanalyser finns flera företag som utför, bl.a. Analycen och Hjortens lab. Analycen har en bra hemsida där man kan skriva ut följesedel och där det även finns anvisningar om hur du ska göra. En komplett analys för Mj, smbrp, Ca, P, Mg och kalium kostar ca 4-500 kr.

Det som står i analysen är de värden ditt hö/hösilage/silage har för de olika typerna ovan. Dels står värdena för "per kg foder" och dels för "per kg ts". Det man använder när man räknar är värdena per kg foder.

För att lära dig räkna foderstat finsn det bra böcker att tillgå. SLU ger ut ett häfte som heter "Utfodringsrekommendationer för häst" som man kan beställa via deras hemsida. Christina Planck och Margaretha Rundgren har skrivt en bok som heter Hästens näringsbehov och utfodring som är mycket bra. Finns i bokhandeln och Bokus, AdLibris etc.

Det kan vara mycket bra att ha någon att åtminstone bolla sitt foderstaträknande med. Det är ju absolut inget fel att ta hjälp av någon som kan för att man själv ska lära sig.

En foderstat är aktuell så länge du fodrar med det hö och de övriga fodermedel i de mängder som som foderstaten baseras på. Ändrar du på något så ändras ju även siffroran så klart. Men en foderstat är inget statiskt dokument utan varierar över tiden allt efter man ser att hästen behöver mer eller mindre mat...
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 772
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 998
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka