F
feenie
Jag blir så förvirrad!
Har med hjälp av analys av mitt hösilage försökt reda ut vad jag skall ha för foderstat till min d-ponny, och knappar in värdena i dels freefarm och dels hippocampus. Resultaten blir helt olika! Vilket program skall man "lita på"??
Hösilaget är TS 69, Energi 6,7 Sm råprotein 31. ger 9 kg
Ger också 1 kg luzernhack TS 88 Energi 7,5 Smb råpr 105 g, samt
0,5 kg korn
Vill få till ett foder som inte ger allt för hög energi (pigg häst) men som ger tillräckligt för att sätta hull så att hon har något att kunna bygga muskler med. Vill ge henne ett foder med + på proteinsidan.
Freefarm säger att foderstaten är helt OK. Hippocampus säger att det blir för lite protein.
Hon väger 400 kg och tränar 1 tim om dagen varierat terräng, hopp och dressyr.
Funderat på att ge Mustang Breed. Någon duktigt foderstatsuträknare som kan tipsa mig.
Hästen har som sagt gott om egen energi plus att hon har lite svårt att sätta hull.
en annan fråga, sommarbetets gräs går inte att få någon analys på direkt
så vad är vettigt att ge i tilläggsfoder i sommar??
Hjälp mig snälla!
Har med hjälp av analys av mitt hösilage försökt reda ut vad jag skall ha för foderstat till min d-ponny, och knappar in värdena i dels freefarm och dels hippocampus. Resultaten blir helt olika! Vilket program skall man "lita på"??
Hösilaget är TS 69, Energi 6,7 Sm råprotein 31. ger 9 kg
Ger också 1 kg luzernhack TS 88 Energi 7,5 Smb råpr 105 g, samt
0,5 kg korn
Vill få till ett foder som inte ger allt för hög energi (pigg häst) men som ger tillräckligt för att sätta hull så att hon har något att kunna bygga muskler med. Vill ge henne ett foder med + på proteinsidan.
Freefarm säger att foderstaten är helt OK. Hippocampus säger att det blir för lite protein.
Hon väger 400 kg och tränar 1 tim om dagen varierat terräng, hopp och dressyr.
Funderat på att ge Mustang Breed. Någon duktigt foderstatsuträknare som kan tipsa mig.
Hästen har som sagt gott om egen energi plus att hon har lite svårt att sätta hull.
en annan fråga, sommarbetets gräs går inte att få någon analys på direkt
Hjälp mig snälla!