Foderstrupsförstoppnings behandling

G

gotland 86

Hejsan! Det finn säket en tråd för denna men hittade den inte, har lite bråttom med att få svar då jag ligge ri strid med veterinären.

Ska berätta allt....

I torsdags den 26 juni 2008 så fick mitt varmblodssto foderstrupsförsoppning runt 21.00 tiden. Hon fick då lite hö som gjorde att denna stoppning uppstod. Först visade hon beteende på kolik men sen kom det fullt av slem ifrån näsborrarna och hennes andning blev svårare.

Vi tog in henne och ringde veterinären. Det tog först cirka en timme innan hon kom. Sen så gjorde hon bara fel...:(

Hon började med att massera henne vilket vi också gjort, sen så gav hon henne kramplösande. Efter det gick hon in med en stor slang genom ena näsborren och börjande trycka ner kllumpen. Först tog den 30 minuter för henne att hitta rätt i den ena näsborren och när hon väl hade gjort detdrog hon ut den och gick in i andra. Min box såg ut som ett slakteri från allt näsblod som min lilla älskling fick utstå...Det blådde mycket ifrån båda näsborrarna och hennes andning blev ännu svårare. Därefter ansåg hon att min häst var ororlig och gav henne lugnande, fast det egentligen inte behövdes...

Därefter så sa hon att hon fick ner klumpen i magen och att allt skulle bli bra, bara att jag var tvungen att tempa min häst i fem dagar och inte ge henne så mycket hö och att det skulle vara blött...

För att lägga till så jäktade hon jätte mycket pga ett annat akutfall, men då får hon ju ringa in någon annan, hon kan ju inte sytrunta i min häst bara för ett fall till, har hon tagit på sig fallet får hon fixa det...

Ja hon åkte iaf och ringde efter två timmar, då ajg berättade att hon verkade trött, men det var nog det lugnande medlet och sen att näsblodet hade börjat avta.

På fredag morgon när jag kom ut så hörde jag Cita då som hon heter frusta och försöka andas redan uatnför stallet, jag sprang in och märkte att hon svettades kompiös mycket och mådde allmänt dåligt. Jag ringde direkt veterinären och fick då besked om att jag var tvungen att åka iväg till Visbys atgklinik med henne akut. Första problemet är att Cita är lasträdd och det andra så var hon så matt att jag var rädd att hon skulle skada sig själv vid en resa. Men det funkade.

Väl inne på atgkliniken så trodde de inte tat hon skulle överleva. Hon såg väldigt risig ut. Hon fick fultl av medicin och sen så gick de in med kamera i näsborren och kunde då se att mynningen ner i halsen var helt uppsvullen och att den hade gjort utav denna slang som den tidigare veterinären använd. De gick ner med en slang och slangade upp så mycket foder som möjligt ur förstoppningen, som troligtvis den tidigare veterinären inte fått ner i magen.
Därefter var det dropp och ännu mer medicin och kanyler och gud vet allt. Näsblod kom även här men inte alls lika mycket som kvällen tidigare.
Veterinären på atg kliniken fick inte ut allt ur citas hals men nästan allt.
sedan åkte vi hem och fick ge henne boxvila uppbunden med kanyl och dropp och daglig medicin. På lördagen kom en evterinär två ggr och kollade på henne och på söndagen en gång för att ge hennes dagliga doser att medicin.
Igår måndag den 30 juni åkte vi in på återbesök på atgkliniken och fick höra då att de lilla som fanns hade gått ner i ena lungan så den ena lungen är sämre nu. Hon fick ännu mer mediciner och vi en hel kasse med mediciner med oss hem. Hon kommer gå på penecilin i en vecka till och nästa måndag skall hon in igen på atgkliniken.

Igår fick ajg räkningen ifrån torsdagens veterinär, 3034,60:-, för vad? Hon gjorde bara fel. Tänk om hon hade gjort rätt att slanga upp klumpen på torsdagen så hade cita sluppit mycket lidande och tänk på alla räkningar ifrån atgkliniken för vård och medicin samt vetereinären som kom tre ggr i helgen. Plus nästa veckas besök på atg kliniken.

Jag har bestämt mig för att bestrida dessa räkningar och menar att dte är distriktveterinärernas fel coh att de skall få stå för allt detta då de gjorde allt värre, vad tycker ni om det? Är jag barnslig som tänker göra det eller?

Hur hade ni gjort i min situation, jag höll ju på att mista min älskling.
till på köpet hade någon kört på min katt på söndagen..Fan vad jag blir arg...
/ Malin på Gotland....
 
Sv: Foderstrupsförstoppnings behandling

jo jag ringde veterinären igår och fick veta att de tagit bort den där räkningen på 3034 men sen då, jag tänkte jag skulle vänta med och se om atg räkningarna kommer och sen bestirda dem...har sagt att jag inte vill ha den veterinären igen på min gård..
 
Sv: Foderstrupsförstoppnings behandling

Det tyckte jag du gjorde rätt i! Hon kan ju inte ge sig på något hon inte klarar av.. Man måste ju vara helt säker i yrket.. :mad:
 
Sv: Foderstrupsförstoppnings behandling

varför bestrida atg:s räkningar, dem har väl inte gjort något fel?
 
Sv: Foderstrupsförstoppnings behandling

Vilken obehaglig upplevelse för dig och framförallt hästen.

Den behandling du beskriver att den första veterinären utförde är väl i sig inte helt tokig. Hästen fick kramplösande och lugnande (även om hästen är lugn är det viktigt att den verkligen slappnar av) och att det ibland kan vara svårt att gå ner med sond via nosen är väl känt. Näsblod är en inte alltför ovanlig komplikation och innebär inte att veterinären gjort fel.

Det som är märkligt i behandlingen är att vetten enligt din beskrivning försökte trycka ner stoppet genom matstrupen. Den manövern innebär stor risk för skada. Istället är det brukligt att man försiktigt spolar små mängder vatten och exempelvis paraffinolja genom sonden för att lösa stoppet. Detta bör helst göras med en speciell sond med kuff - en liten uppblåsbar ballong som förhindrar att den vätska som kommer ner inte vänder och "svämmar över" i luftstrupen. En sådan har dock långt ifrån alla veterinärer och det brukar fungera ändå.

Jag tycker också att veterinären borde ha försäkrat sig om att passagen ner till magsäcken verkligen var fri efter behandlingen.

Det är ju bra att det inte blir någon faktura. Jag tror att du får svårt att få någon ersättning för den vidare vården av jordbruksverket, men testa går ju alltid. Anmäl ärendet till veterinära ansvarsnämnden. Där bedömer sakkunniga medlemmar veterinärens agerande och kan uttala sig om behandlingen var felaktig eller ej. (Det låter ju så, men alla fakta måste vägas in. Jag kan inte säga annat än att det låter tokigt på din beskrivning). Lägg inte så mkt krut på det där med blödningen bara, det är inget man blir fälld för. Ungefär som att sköterskan på vc inte lyckas ta ett blodprov och så blir det ett stort blåmärke.
 
Sv: Foderstrupsförstoppnings behandling

Det var ju en klockren felbehandling och inte riktigt jämförbart med detta fallet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 169
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 948
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp