Fodertunnor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pellis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 5 975
Sv: Fodertunnor

Såna finns på Hornbach (stavning), dels i den runda varainten, men det finns även fyrkantiga och avlånga. Rymmer massor och jag gillar dem. Inte så dyra heller.

Det mest praktiska tycker jag att IKEAs stapelbara förvaringslådor är: De stora rymmer en stor säck foder utan problem, man kan stapla flera sådana på varandra och fortfarande komma åt fodret i botten på varje låda utan besvär, och de kostar inte multum.

Tycker att tunnor tar upp onödigt mycket plats jmf med ikeas backar just för att de inte är stapelbara! Dessutom är det inte kul att åla sig till hälften in i tunnan för att få ut sista kilona med foder på botten. :crazy:

Jag gilar också IKEAS stabelbara lådor, Sortera heter den för andra som är intresserade! Tar enormt lite plats och rymmer 20-30kg foder.
Perfekt för oss som har dåligt med utrymme :D

Jag har också 2 tunnor á la "avfallstunnor" vita med tätslutande lock rymmer ca 30kg samt två blåa med svart lock som är en metallring till man kan stänga med. Dom är någonslags industritunnor jag fått av pappa. Tanken är att investera i en st gigantomonstertunna att ha allt mitt kornkross i och sen bara ha Ikea-lådorna till resten.
REsten får bli täckes och schabrak förvaring :)

Den stora rymmer en Krafftsäck på 25 kg. Locken är dock dåliga och håller inte riktigt två stora staplade på varann med 25 kg i den översta...

Jag har haft Sortera-lådorna i några år nu och mina lock fungerar utmärkt även när tunnorna är staplade på varandra. En 20-25kg säck färdigfoder går lätt i men en betforsäck får man fördela i två tunnor. Har den mindre varianten också till mineraler och tillskott. Havre förvarar jag i soptunnor då vi köper i lösvikt.

Tidigare hade vi allt foder i soptunnor då vi hade många hästar och större "omsättning" på fodret. Smidiga att flytta eftersom de har hjul och rymmer lätt 100 kg havre, kanske mer. Nackdelen är att de är djupa och det är svårt att nå när fodret börjar närma sig bottnen.

Nackdelen med Sorteralådorna är att de gärna kunde rymma mer samt att locken inte sluter helt tätt. Med tanke på att fodret i dem förbrukas ganska snabbt är det inga problem men jag hade föredragit lufttät förvaring. Däremot ser det himla prydligt ut med dessa lådor när de är staplade.

Mvh JV

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka