Fodervärd??

L

little_me

Vet inte om jag skriver på rätt tråd nu, men jag gör ett försök.
Det är så att jag är fodervärd åt ett halvblod, hawr varit det sedan i augusti förra året. Ägaren fick barn och hann då inte med hästen. Då vi är arbetskamrater så har vi inte skrivit något kontrakt. Men nu vill ägaren komma och rida ca två ggr i veckan. Fast jag fortfarande är fodervärd och står för allt vad det innebär. Hon ska betala varannan skoning. Hon säger att det är för att avlösa mig från mockning och ridning. Innan jag fick hästen så sa ägaren upp sin boxplats för hon vill ha en plats närmare henne, vilket min stallplats är.
Vad skulle ni gjort i detta läge? Låta ägaren rida eller säga att hon får ta tillbaka hästen helt om hon vill rida?

Sv: Fodervärd??

Det kan bara du bestämma i detta läge, känns det ok för dig att ha hästen 5 dagar i veckan så är det väl inget problem och du får avlastning men vill du ha hästen helt själv och ägaren inte går med på det så får du tala om det så är det upp till ägaren att bestämma om den vill avstå ridningen eller ha hästen själv på heltid så får du skaffa en ny foderhäst.

det är bara det att det är så många som tror att hon utnyttjar mig. För att hon inte själv har råd att ha hästen på heltid. Smidigt att komma och rida när hon själv känner för det.

Skulle jag absolut inte gå med på.
Isåfall ska ägaren först och främst betala 2/7 av alla kostnader för hästen.

tycker att du ska tänka till ordentligt innan hur du vill ha det, Det är lätt att ägaren börjar ta över mer och mer och bestämma hur hästen ska skötas och ridas.
en kompis till mig är fodervärd på en häst och nu har ägaren flyttat hit och har börjat rida honom det gick ganska bra i början men mer och mer började hon träna mer och mer och ta över och sa till fodervärden hur hästen skulle ridas och tränas och fodervärden och ägaren delar inte samma uppfattning om hur hästen ska ridas
hon känner sig totalt överkörd och har nu sagt upp hästen men då vill ägaren att dom ska fortsätta dela på han... ja det kan bli trasligt så det är nog bäst att prata igenom allt först och bestämma hur det ska fungera.

Det spelar väl ingen roll vad andra tror, DU måste känna efter om det är OK för dig är det inte det så får du tala om det ochsäga att du inte är med på de vilkoren och att hon får låta bli att rida eller ta tillbaka hästen på heltid.

Tack för era svar! Har nu skrivit ett kontrakt som hon får skriva på, vill hon inte det så får hon ta tillbaka hästen. Och så skaffar jag mig en ny foderhäst, men denna gången skriver jag ett kontrakt :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 970
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 407
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka