Fodervärd

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Satine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 991
S

Satine

Hej!

Jag funderar på att lämna ut min hund på foder under en tid, pga. ändrade familjeförhållande och tidsbrist, men vet inte alls vad man ska tänka på eller vad fodervärd på hund innebär. Jag har ett par frågor som ni gärna få ta er tiden att svara på.

- Hur länge brukar man normalt låna ut en hund på foder?
- Betalar fodervärden för alla kostnader?
- Vem står för pengarna om hunden skulle bli sjuk eller skadad?
- Hur reagerar hundarna på när de får ett nytt hem? Glömmer de då sin gamla husse/matte?

Berätta gärna allt ni vet!

Sv: Fodervärd

det funkar inte så med hundar. fodervärdsavtal ingås mellan uppfödare och valpköpare, och betyder att uppfödaren får ta ett antal valpkullar men att hunden tillhör valpköparen.

har du tur kan du låna ut hunden till någon bekant, men jag hade kontaktat en advokat för att få ett juridiskt hållbart kontrakt.

Sv: Fodervärd

Hej!

Jag funderar på att lämna ut min hund på foder under en tid, pga. ändrade familjeförhållande och tidsbrist, men vet inte alls vad man ska tänka på eller vad fodervärd på hund innebär. Jag har ett par frågor som ni gärna få ta er tiden att svara på.

- Hur länge brukar man normalt låna ut en hund på foder?
- Betalar fodervärden för alla kostnader?
- Vem står för pengarna om hunden skulle bli sjuk eller skadad?
- Hur reagerar hundarna på när de får ett nytt hem? Glömmer de då sin gamla husse/matte?

Berätta gärna allt ni vet!

Som föregående talare skrev: Fodervärd på hund betyder att man helt eller delvis skänker bort hunden mot att man får använda den i avel. Max två kullar på tik, något fler på hane.

Behöver din hund ett nytt hem under begränsad tid så är bästa sättet att betala någon för att ta hand om hunden. Då står du för alla kostnader och betalar en slant till den som har hand om hunden. Rör det en längre tid gör du bäst i att omplacera hunden permanent - för hundens skull.

Det är sällan några problem att omplacera. Hundar lever i nuet, så får de sina behov tillgodosedda mår de bra och saknar inte sin gamla husse/matte. Trots det är det alltid en omställning att byta flock, så man bör vara sparsam och inte riva upp dem i onödan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 044
Senast: gullviva
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 256
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Hund Har någon erfarenhet av att själv slipa eller lämna in klotång för slipning? Jag sitter med 5-6 helt nyköpta klotänger och ingen är lika...
Svar
1
· Visningar
204
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 531
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?