Fodervärdskontrakt igen...

N

nalle

Har en häst utlånad på foder fram tom 1 maj. Tanken var ju att hon skulle få köpa han och det är inskrivet i kontraktet att han är till salu.
Det står också en månads uppsägning.
I senaste mailet frågade jag hur hon tänker göra och hon är intresserad av att köpa han i vår. Men jag vet nu inte om jag vill eller kan sälja han. Saknar både han och ridningen enormt mkt och har just ingen lust att köpa någon annan häst.
Saken är den att hon har börjat utbilda honom, ridit för instruktör och så. Vad jag förstått kan jag ta tillbaka han om jag vill utan att bryta kontraktet men kan hon ta betalt av mig för att hon utbildat honom?
Snälla svara nån som kan. Känner mig taskig eftersom hon vill köpa hästen men vad ska jag göra, han är ju fortfarande min.
(obs! Inget är klart än, jag har inte berättat nåt om ev återtagande)

Sv: Fodervärdskontrakt igen...

Har varit med om detta själv.. fast då var jag fodervärden..
Ägaren gjorde så att hon tog tillbaka hästen och jag då som haft den och utbildat den under en tid fick inget betalt för det. Detta var en unghäst som jag lagt ner mycket tid på.

Så visst kan du göra det. Uppsägningen av kontraktet kan ske från båda håll. Och hon har vad jag vet ingen rätt att ta betalt för utbildningen. Eftersom ni hade ett fodervärdsavtal.

Det är ganska vanligt att man brukar skriva in i fodervärdsavtalet att fodervärden inte ska få någon ersättning för eventuell värde ökning av hästen under fodervärds tiden. Står inte det så kan det bli lite hur som och jag vet inte hur utgången blir rent juridiskt om du inte säljer hästen om fodervärden vill köpa och du tar hem den istället.
Beroende på hur avtalet ser ut kan det komma att räknas som avtalsbrott. Men det kan vara så att om du säger upp avtalet så kan fodervärden ha rätt att köpa hästen ändå. Så som sagt allt hänger på vad som står i avtalet och hur det är formulerat.

Fodervärden kan inte hävda att du skulle vara skyldig henne något om det inte står något i kontraktet om hur ni ska reglera det om du säger upp kontraktet.

Men kontraktet verkar inget vidare. Varför skriva in rätt att köpa hästen i kontraktet om du inte hade bestämt dig för att sälja? Nu har ju fodervärden investerat i tron att hon ska kunna bli ägare till hästen. Tycker det vore justare att meddela personen direkt om du känner dig osäker. Istället för att kallduschen kommer mitt i tävlingssäsongen.

Jag har min ena häst ute på foder och har ett liknande avtal. Men där skrev jag inte att hästen är till salu, utan skrev in att fodervärden har förköpsrätt OM hästen är till salu den dagen kontraktet löper ut. Och hur långt i förväg detta ska meddelas. Kanske något att ta efter nästa gång.

Till samtliga:
Tack för svaren. Jag är ingen person som bråkar så hon får nog köpa hästen, jag får helt enkelt stå mitt kast och skylla mig själv.
Lägger ridningen på hyllan några år då jag inte har lust att börja med nån ny häst.

Till samtliga:
Tack för svaren. Jag är ingen person som bråkar så hon får nog köpa hästen, jag får helt enkelt stå mitt kast och skylla mig själv.
Lägger ridningen på hyllan några år då jag inte har lust att börja med nån ny häst.

Vill hon köpa hästen? du kan ju fråga henne.. är det en bra tjej och du säger att du vill ha tillbaka henne så funkar det nog. Ge inte upp hästeriet nu!
:smirk:

Hästen är ju din och så länge det inte står något i kontraktet om ev. ersättning till fodervärden för utbildning osv. så kan hon inte kräva de. Detta är ju någon hon själv måste ha varit medveten om när hon tog hästen på foder. Bråk är ju aldrig roligt, men det behöver inte leda till de. Var ärlig och säg som det är att du inte vill sälja honom, hästen är ju din alltså är beslutet ditt och känns det inte rätt att sälja så ska du inte göra de. Hur fordervärden reagerar när du sagt att du inte vill sälja är svårt att säga,. blir hon arg så blir hon...hästen är ju fortfarande din.

Kämpa på nu och ge inte upp.

Det är väldigt farliga råd som du ger som dessutom kan bli väldigt kostsamma. Så ge inte sådanna råd innan du har sett hur avtalet är formulerat. Rent juridiskt kan ditt råd kanske leda till ett avtalsbrott somi sin tur kan leda till stora kostnader ersättningsmässigt till fodervärden om det vill sig riktigt illa.

Till ts om du vill vara riktigt säker ta ditt avtal till en juridiskt kunning person och fråga vad som gäller för just detta. Det kan ju vara så att det är riskfritt för dig att ta hem hästen. Men det kan ju också vara så att du är bunden av fodervärdens rätt till köp.

Okej? Hur kan de vara farliga råd att ge? Är det inte inskriver i kontraktet gällande ersättning för utbildning osv. så är det inte, då kan du inte i efterhand komma och kräva det. Om det är 1mån uppsägning så är det..uppsägninstiden finns ju av en anledning, ex. om det nu är så att man av någon anledning ångrat sig..antingen fodervärden eller ägaren. Givetvis ska en jurist kontaktas så att allt går rätt till.
Tycker bara det är trist att TS vill ge upp helt och håller bara för rädslan av ev. tjaffs..hon står ju som ägare på pappret.

När du inte hur det är formulerat så vet du inte heller hur det står om rätten att köpa hästen. Kan vara så att den finns kvar även om avtalet sägs upp.

Har ni avtalat en förköpsrätt? Och i så fall; är det något pris knutet till denna förköpsrätt? Exakt vad står det i kontraktet?

Vad gäller utbildningen är det ju lika åt bägge hållen, det är inte avtalat något, därför är det självklart att det inte ska utgå. Likväl är det inte avtalat något, så det är självklart att det ska utgå. Det beror helt på hur diskussionerna mellan er har gått. Finns det någon anledning för henne att uppfatta att hon ska bli ersatt för utbildning av hästen? Har hon uttryckt någon önskan att bli ersatt?

I de fall jag har haft hästar på foder som varit till salu har formuleringen lytt: "Under avtalsperioden är hästen till salu. Fodervärden har förköpsrätt till ett pris av XX XXX kr. I de fall fodervärden avsäger sig förköpsrätt äger ägaren rätt att sälja hästen till annan. I sådant fall har fodervärden rätt att behålla hästen under den period fodervärdsavtalet löper". Då har vi haft ett avtal som gällt till visst datum, men med uppsägningstid. Ägaren har alltså inte kunnat säga upp avtalet med anledning av att denne sålt hästen. Går så klart att komma runt, men det är i alla fall en liten hake.

Senast ändrad:

Du har helt rätt. Ångrar ju att jag skrev att han var till salu. Just då ville jag bara hitta en bra fodervärd då jag inte ville sälja på en gång.
Hon vill köpa hästen.
Hon ville ha han på foder för att känna efter hur de var att ha häst igen (hade haft uppehåll några år). Han får det bra hos henne och hon trivs med han så det är bara att släppa han. Har accepterat det nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 013
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
2 019
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 859
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag behöver hjälp. Jag åkte ner i April för att hämta hem en häst på foder. Och väl där visade det sig att henne som jag skulle... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 572
Senast: Maqurell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka