Fodervärdskontrakt

carlssonpataket

Trådstartare
Ska lämna iväg min ponny till fodervärd från och med september. Besiktning görs i nästa vecka.
Vissa saker känns självklart att ha med i kontraktet - men undrar om ni som har eller har haft hästar ute på foder eller själva är fodervärd - Vad tycker ni bör finnas med utom det självklara? Något ni själva missat att skriva in som ni önskat att ni gjort i efterhand? osv.
 
Ska lämna iväg min ponny till fodervärd från och med september. Besiktning görs i nästa vecka.
Vissa saker känns självklart att ha med i kontraktet - men undrar om ni som har eller har haft hästar ute på foder eller själva är fodervärd - Vad tycker ni bör finnas med utom det självklara? Något ni själva missat att skriva in som ni önskat att ni gjort i efterhand? osv.

Som annan redan reflekterat över : besiktning så gör den i samband med att FV hämtar.

Noga med avtal i övrigt - finns många trådar i ämnet på buke, samt även nyttig info på nätet i övrigt .

Det viktiga utöver ett avtal som är genomtänkt och bägge parter överrens om osv, är att som ägare till hästen ändå inse att det är en risk man tar att lämna ut hästen på foder , och att man utifrån det behöver vara beredd på att hästen kan skada sig tex. Även att man som ägare, oavsett vem som betalar vad osv enl kontrakt vid skada, att man kan få tillbaka sin häst med skada/historik av skada.

Många kommer nog läsa mitt inlägg som att jag är avogt inställd till att låna ut häst/fodervärd osv, hur än nyanserat jag försöker uttrycka det.

Som försök till förtydligande så är jag inte det.
Jag har själv otroligt goda erf av att både låna ut häst och själv vara den som är fodervärd .

Men - som sagt - det är vitalt att alla involverade är överrens, har papper skrivna så mycket täckande som möjligt, och utöver det har ett bra samarbete och förtroende .
 
Ska lämna iväg min ponny till fodervärd från och med september. Besiktning görs i nästa vecka.
Vissa saker känns självklart att ha med i kontraktet - men undrar om ni som har eller har haft hästar ute på foder eller själva är fodervärd - Vad tycker ni bör finnas med utom det självklara? Något ni själva missat att skriva in som ni önskat att ni gjort i efterhand? osv.
Vem som ska stå för kostnaden för transport både till och från och om den får flyttas. Vet en som inte hade det med och när avtalet tog slut fanns hästen i andra änden av landet. Dom hade inte gjort om det och fodervärden mer eller mindre bara försvann så ägaren fick själv ordna med transport hem.
 
Skriva hur den normalt rids hos ägaren. Min syster lämnade ut sin ponny för ett år sen och trots vi förklarade noggrant många gånger att han kan bli bockig om han enbart rids lätta skogsturer för ofta, så ringde de helt frågande senare på hösten när ponnyn bockat av tjejen 3 gånger på 2v.... :cautious: "ja men han har ridits mycket, i torsdags var vi ute 30min, i onsdags gick jag med dem i skogen på 40min....".
 
Ingår det någon utrustning?
Vem ska stå för om det går sönder?
Transport av hästen vid uppsägning. Vi hade att om vi sa upp kontraktet stod vi för transport och tvärtom.
Tydligt gällande veterinärvård, vaccinationer mm
Skoningar om det är något specifikt

Lycka till
 
Som annan redan reflekterat över : besiktning så gör den i samband med att FV hämtar.

Noga med avtal i övrigt - finns många trådar i ämnet på buke, samt även nyttig info på nätet i övrigt .

Det viktiga utöver ett avtal som är genomtänkt och bägge parter överrens om osv, är att som ägare till hästen ändå inse att det är en risk man tar att lämna ut hästen på foder , och att man utifrån det behöver vara beredd på att hästen kan skada sig tex. Även att man som ägare, oavsett vem som betalar vad osv enl kontrakt vid skada, att man kan få tillbaka sin häst med skada/historik av skada.

Många kommer nog läsa mitt inlägg som att jag är avogt inställd till att låna ut häst/fodervärd osv, hur än nyanserat jag försöker uttrycka det.

Som försök till förtydligande så är jag inte det.
Jag har själv otroligt goda erf av att både låna ut häst och själv vara den som är fodervärd .

Men - som sagt - det är vitalt att alla involverade är överrens, har papper skrivna så mycket täckande som möjligt, och utöver det har ett bra samarbete och förtroende .
Besiktning skall göras måndag av några olika anledningar, och jag lämnar henne sedan på helgen.

Jo, absolut, är medveten om skaderisk, välskrivet avtal osv. Undran var mer om någon hade något konkret till själva avtalet :)
 
Vem som ska stå för kostnaden för transport både till och från och om den får flyttas. Vet en som inte hade det med och när avtalet tog slut fanns hästen i andra änden av landet. Dom hade inte gjort om det och fodervärden mer eller mindre bara försvann så ägaren fick själv ordna med transport hem.
Bra poäng, det får jag komma ihåg att ha med något om (y)
 
Ingår det någon utrustning?
Vem ska stå för om det går sönder?
Transport av hästen vid uppsägning. Vi hade att om vi sa upp kontraktet stod vi för transport och tvärtom.
Tydligt gällande veterinärvård, vaccinationer mm
Skoningar om det är något specifikt

Lycka till
Tack för tipsen :) :up:
Bra det där med vem som står för transport vid uppsägning
 
Skriva hur den normalt rids hos ägaren. Min syster lämnade ut sin ponny för ett år sen och trots vi förklarade noggrant många gånger att han kan bli bockig om han enbart rids lätta skogsturer för ofta, så ringde de helt frågande senare på hösten när ponnyn bockat av tjejen 3 gånger på 2v.... :cautious: "ja men han har ridits mycket, i torsdags var vi ute 30min, i onsdags gick jag med dem i skogen på 40min....".
Haha, ja ibland är det inte lätt när folk inte lyssnar.. :angel:
Ponnyn är av det snällare slaget, men bra att ha med ang ridbiten ändå tänker jag
 
Vi köpte ett från hööks och lade sen till lista på utrustning som följde med (och skulle lämnas tillbaka med hästen, men att det fick vara mer slitet pga vardagligt slit eftersom det användes), att vi (fodervärdar) köpt sadel av tidigare fodervärd för x kr, att hästen behövde analyserat foder och ev behov pga tidigare fång osv. Allt vi kunde komma på som var relevant att veta för båda parter. Så att vårt avtal var på skrift.
 
Ska lämna iväg min ponny till fodervärd från och med september. Besiktning görs i nästa vecka.
Vissa saker känns självklart att ha med i kontraktet - men undrar om ni som har eller har haft hästar ute på foder eller själva är fodervärd - Vad tycker ni bör finnas med utom det självklara? Något ni själva missat att skriva in som ni önskat att ni gjort i efterhand? osv.

Nu har jag inte kollat på standardkontrakten hur de ser ut så några av de här sakerna kanske finns och några av dessa sakerna har du redan fått tips om i tråden. Men jag tänker spontant att jag vill ha med dessa saker utöver självklara saker t.ex. utrustningslista. En identifiering av hästen, t.ex. färg, tecken, härstamning, födelseår, passnummer o.s.v. Tidpunkter för vaccinering och avmaskning när skedde det senast och när det ska ske nästa gång. Hur ofta hästen ska skos, tidpunkten för senaste skoning och om den ska skos runtom. Om hästen får användas till tävling och i så fall vilka tävlingar t.ex. fritt i Sverige/utomlands eller regionala o.s.v. Att veterinärbesiktning är gjord, datum och lägg med de papprena som bilaga till avtalet (kopior då). Tydlighet vad som gäller vid uppsägning så att båda parter vet om det är en månad, två månader o.s.v.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
13 966
Senast: warg
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 396
Senast: Habina
·
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 825
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp