fodervärdskontrakt

Ela

Trådstartare
vet inte riktigt om den här tråden ligger rätt?? Men jag har lånat ut hästen på foder till en tjej, kontraktet är ett vanligt standardkontakt köpt på hööks. I kontraktet står det att fodervärden har förköpsrätt och om hästen säljs har fodervärden rätt att behålla hästen fodervärdstiden ut. Nu till saken, fodervärden har ej möjlighet att köpa hästen, men det har dykt upp en annan intresserad köpare. jag känner inte köparen personligen med tror att hästen skulle få det bra hos denna personen. Köparen är medveten om kontraktet mellan mig och fodervärden och tycker idag inte att det är något problem då hon gärna vill ha hästen i fråga...Men vad händer om jag säljer hästen, vad gäller då? vIlka rättigheter har hon som ägare?? Kontraktet är ju i mellan oss fodervärd och jag nuvarande ägare, vad händer om hon tar tillbaka hästen när allt är påskrivet?? Vad gäller någon som vet??

Sv: fodervärdskontrakt

Kontraktet gäller och om den nya ägaren tar hästen i förtid så blir det ett brott enligtavtalslagstiftningen. Nu är jag inte så insatt i just den juridiken så jag vet inte vem det drabbar. Om det är dig, köparen eller er båda. Enklast för alla i det här fallet är att prata med fodervärden och höra om hon skulle vilja vara så snäll att släppa hästen tidigare alternativt goda någon form av ersättning för den tid som är kvar på avtalet. Vilket troligen ändå kommer att bli den juridiska lösningen vid ett avtalsbrott.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 985
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka