Fodra dräktigt sto?

Lenita

Trådstartare
Nu är hon inte så långt gången än, men jag funderar på vad man kan ge extra och när i dräktigheten man ska göra det?
Ska man ge olika saker under olika perioder av dräktigheten och vad är viktigt att tänka på gällande foderstaten? :confused:

/Carina
 
Sv: Fodra dräktigt sto?

Jag kan rekommendera dig att köpa böckerna;
att bli med föl och hästens utfodring.

Där står i stort sett allt du behöver veta.
 
Sv: Fodra dräktigt sto?

Tillägg för dräktighet börjar man med när pållen går in i 8:e dräktighetsmånaden. Den behöver då ha 15% mer näring beräknat på underhållsbehovet. Proteinbehovet är 12 gr/Mj i dräktighetstillägget. Månad 9 gäller samma som månad 8.

Månad 10 ökar tillägget till 25% för att slutligen under månad 11 ligga på ca 30%. Detta under förutsättning att pållen är i normalhull när hon går in i månad 8! Rids hästen ska ju även tillägg för arbete medräknas.

Mineraler är också något som ska ökas på. Baseras på tilldelat antal Mj och beräknas med 0,55 för Ca, 0,4 för P och 0,15 för Mg. För selen gäller samma som vanligt dvs 0,2 mg/100 kg häst. En viss ökning krävs ju iom att pållen ökar i vikt. Beräknad viktökning är ca 14% vilket i nedanstående exempel gör att slutvikten på stoet hamnar på ca 460 kg.

Exempel: New Forest, 400kg, inget arbete, grundbehov 48 Mj, 288 gr smbrp
Tillägg månad 8/9: 0,15*48=7,2 Mj och 7,2*12=86,4 smbrp
Totalt 55,2 Mj och 374,4 smbrp
Mineraler: 30,5 Ca, 22 P och 8,3 Mg

Tillägg månad 10: 0,25*48=12 Mj och 12*12=144 smbrp
Totalt: 60 Mj och 432 smbrp.
Mineraler: 33 Ca, 24 P och 9 Mg

Tillägg månad 11: 0,3*48=14,4 Mj och 12*14,4=172,8 smbrp
Totalt: 62,4 Mj och 460,8 smbrp.
mineraler: 34,5 Ca, 25 P och 9,5 Mg

Märk väl att detta är en exempelfoderstat i siffror (dessutom med decimaler)! I verkligheten rundar man ju till det hela och använder sina ögon och händer för att verkligen konstatera att tilldelad mängd mat är lagom. En uträknad foderstat är inte statisk utan den måste och utvärderas och omräknas när behoven ändras. Det är bättre att stoet är i något överhull inför digivningen än att hon är mager. Digivning kräver ca 100% mer mat jmf med underhållsbehovet! För mindre ponnyston upp till 120%...

Ett hygieniskt bra hö med vettiga värden är ju en fördel att ha då proteinbehovet ökar rejält. Mot slutet kan det vara svårt för stoet att äta tillräckligt med hö då fölet tar stor plats i buken så då kan man komplettera med att ge mer av ett koncentrerat grovfoder som lucern.

Rekommenderar dig att köpa minst EN bra foderbok så att du hinner lära dig lite innan det blir dags. Även boken "Att bli med föl" är bra att ha...
//marti
 
Senast ändrad:
Sv: Fodra dräktigt sto?

Tack för svaren...:bow:
Ska se till att skaffa de rekomenderade böckerna, och prata igenom saken med min syster som hästen står hos (vi deläger henne tillsammans)...
Ska också skriva ut svaren ni har gett mig så jag kan ge dem till henne...:D
Kan tillägga att hon redan får lucern, korn, mineraler och aningens med vitlökspulver eftersom hon är känslig för damm och vitlöken hjälper mot hostan....:p (såvida syrran inte gjort någon ändring sedan sist jag kollade)...

Någon mer som har bra tips?:)

/Carina
 
Senast ändrad:
Sv: Fodra dräktigt sto?

Man brukar säga att de första 7 månaderna ska stoet ha som vanligt men från månad 7 skall amn börja gge extra.
Mitt sto kommer få fri tillgång til bra hö och får tilllägg i form av kraftfoder(luzern och fibergi elit , mineraler)
Detta funkar bra för mig och har fått välskapta föl hittlls på detta=)
 
Sv: Fodra dräktigt sto?

Man brukar säga att de första 7 månaderna ska stoet ha som vanligt men från månad 7 skall amn börja gge extra.
Mitt sto kommer få fri tillgång til bra hö och får tilllägg i form av kraftfoder(luzern och fibergi elit , mineraler)
Detta funkar bra för mig och har fått välskapta föl hittlls på detta=)

Hur hamnar du i SRP/MJ på det? Vad innehåller Elit? Vad har ditt hö för värden och var hittar du det (nyfiken var det finns bra hö i trakterna såklart!).
 
Sv: Fodra dräktigt sto?

Vet du vad ditt hö innehåller? Det går åt mycket mer proteiner vid dräktighetens slut än vad hästen gör av med i normala fall. Jag ser till att köpa så bra hö som möjligt (haft separat hö till dräktiga stoet jmf med ridhästarna) och sen ge relativt koncentrerat kraftfoder för att slippa ge så stora mängder.

Jag använder mig gärna av Kraffts produkter som har rejält med protein i sina foder, som Krafft Pluss Grön.
 
Sv: Fodra dräktigt sto?

Jag har inte alla siffror här.. men smrp i höet låg på 50 nått.
Jag vet inte hur mkt hon får i sig eftersom hon får fri tillgång på hö.
Men hon äter minst 15 kilo hö om dagen vad jag märker av på åtgången av höet.=)


Gå in på www.fibergi.se där har du alla värdena=)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa! Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat...
Svar
14
· Visningar
1 269
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 147
Senast: Skjøldur
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp