Fodra föl?!

B

**BORTTAGEN**

Jag ska ev. köpa ett 6 mån gammalt föl. Hur mkt kraftfoder behöver föl? Fri tillgång på hö är ju självklart. Ska man räkna mängden på underhållsvikt + vad? Räknar man beräknad vikt eller nuvarande vikt. Hur ser en normal foderstat ut för ett föl? Många frågor. Tacksam för alla svar.
 
Till föl räknar man med "förmodad vuxenvikt" när man räknar foderstater.
Fri tillgång på hö är inte alls någon självklarhet för föl, det beror HELT på vad höet innehåller! Har du ett hö med låg proteinhalt så bör du snarare hålla igen på det för att öht ha en chans att få ihop en foderstat med vettiga kvoter och tillräckligt mycket protein.

Vad är det för ras och storlek på fölungen? Har du någon analys på höet?
Med dessa uppgifter är det betydligt lättare att hjälpa dig! :)
 
Det är ett halvblod, den blir nog runt 170 cm som vuxen. Analys finns men har inte värdena här, fast foderstaten har jag inga problem att räkna ut för en vuxen häst (fick lära oss det i skolan) men föl känns det som att det blir lite annorlunda, men det kanske inte är så stor skilnad?! Man ska alltså använda förmodad vuxenvikt! :idea: Fri tillgång på hö har alla föl jag varit i kontakt med därav antog jag bara det....
 
Om höet är BRA, dvs med HÖGT proteininnehåll, så är fri tillgång helt okej :). Men är det lågproteinhö så är det bara dumt, som sagt.. Det är svårt ändå att få ihop bra foderstater med tillräckligt mer protein till föl, då de inte äter så stora mängder mat...

Jag brukar använda mig av krafft Breed, lusern och lite soja vid behov, utöver hö och havre, för att få ihop bra foderstater till fölen.

Kom också ihåg att fölunge efter 6 mån ålder bör få 9,5 g smb rp/MJ... Detta behov minskar litegrann successivt till 12 månaders ålder, då man räknar med 7 g smb rp/MJ. Men hellre ligga lite högt än för lågt. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
771
Senast: mily
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: nexxa
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
722
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp