Funderingar kring överviktig d - ponny

Ise

Trådstartare
Hej alla kloka hästmänniskor!

Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra.

Jag har en väldigt lättfödd d - ponny som var ordentligt överviktig när vi köpte henne förra hösten. Under vintern har hon gått ner i vikt men är fortfarande för rund. Hon går på bete nattetid och har tidigare gått i vinterhagen med delvis grus och delvis väldigt kort gräs. Nu har hon börjat gå in på dagarna då hon har blivit loj i ridningen och man märker att hon är trött. Hon går lättare fälttävlan (p70 tävling och upp till p90 på träning).

Hur ska jag göra för att få henne att gå ner mer i vikt?
Är detta ett bra upplägg? Hon motioneras ca 6 dagar i veckan?
Behöver hon ha något hö på dagarna i boxen eller räcker det med halm?
Bästa motionssättet för att bränna fett?
Hur lång tid ska jag räkna med att det tar innan man börjar märka skillnad på vikten och hennes energi?

Ska tillägga att hon vintertid var väldigt pigg och framåt med när vikten ökade lite i våras blev hon loj och tyckte arbete var lite onödigt.

Det blev många frågor men jag hoppas att ni har många kloka svar☺

// Ise
 
Hur är det med socker, när är det som mest? Och hur mycket påverkar det? Hon har inte haft några tendenser till gång.
 
Jag skulle inte låte henne gå på bete alls.
Vår maxade c-ponny som är lättfödd och har haft fång tidigare får 4 kg analyserat hö och fri tillgång på halm. Det håller hon sig fin på.
Utan att veta vad ditt hö har för näringsvärden skulle jag gissa att din behöver 5-6 kg hö (beroende på storlek och motion) och sedan halm på det för att förlänga tuggtiden. Inget bete. En ponny äter hela sitt dagsbehov på ett par timmar om de får fri tillgång.
Är ponnyn väldigt slö så kan det mycket väl vara ett tecken på fång i tidigt stadium så jag skulle nog kolla med veterinären först innan jag ökar upp motionen.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 993
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 648
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 097
Senast: prallan
·
Träning Hej. Jag har precis köpt en ponny som är överviktig. Kanske till och med lite fet. Och har inte full kondition då han blivit mycket...
2
Svar
21
· Visningar
5 521
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp