Fodra häst med vete?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare gilisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 5 900
G

gilisen

Jag har suttit här och ringt runt till lite bönder här i närheten. Då hittade jag en som sålde en blandning av 50% vete, 25% havre och 25% kornkross. Kornkross och havre är ju inga konstigheter, men vete?

Är det någon som fodrar med vete?

Tacksam för svar :)

Sv: Fodra häst med vete?

jag fodrar med veteKLI. hel vete har jag hört att hästen har svårt att smälta, eftersom den har så hårt skal.

Okej, för detta är ju inte helt utan allt ät ju krossat. Så det är ju någon blandning han kör på. Men vad tror du om att ge det?

Det är för mycket vete i den blandningen! Vete lägger sig som ett klister i hästen och vad jag har hört sa är det ok med runt 20% vete, kanske ngt mer i fodret.

Jag ger en tredjedel av rågvete/korn/havre var. Dom är jättefina i hull och hårrem.

Inget klister i magen alls. Prova det enda osm kan hända är att hästen inte äter det..;)

Någon som vet näringsinnehållet på vete?
Jag fick tag i finfin korn och är så klart jätteglad, samma bonde har riktigt fin maltvete, är det skillnad på olika sorters vete ur näringssynpunkt?
/U

Vete är väldigt stärkelserikt foder till hästar, det känns därför onödigt att ge det till hästar då det spjälkas i grovtarmen.
Om man måste ge det så är det viktigt att vänja in långsamt.

Ja det kan man så länge givan inte är alltför hög. Det är inte speciellt smakligt och blir ganska klistrigt när hästen tuggar.

Jag ger en tredjedel av rågvete/korn/havre var. Dom är jättefina i hull och hårrem.

Inget klister i magen alls. Prova det enda osm kan hända är att hästen inte äter det..;)

Den blandningen hade jag tänkt fodra med längre fram men varit osäker på just rågveten. Men det funkar alltså?:)

Den blandningen hade jag tänkt fodra med längre fram men varit osäker på just rågveten. Men det funkar alltså?:)

Oh, ja det funkar kanon! Blanka och fina, fäller tidigt och inga som helst problem med pälssättning/fällning. Bra hull och dom äter det mer än gärna. Har precis varit ute och gett kvällsmat:)

Någon som vet näringsinnehållet på vete?
Jag fick tag i finfin korn och är så klart jätteglad, samma bonde har riktigt fin maltvete, är det skillnad på olika sorters vete ur näringssynpunkt?
/U

Det har jag sett någonstans. Jag tror att analysen för vete finns i Svenska foders: foder folder dom gjort. Jag frågade om skillnaden på rågvete och vanligt vete, men det visste inte representanten för svenska foder.

Jag har foldern där uppe, jag kan kolla det sen.:)

Det finns en analys i Svenska foders folder "hästens skafferi" Den är inte utformad så exakt, men en fingervisning om hur det ser ut.:) Och självklart fick jag ju inte med den ner hit utan den ligger uppe i sovrummet och jag vill inte springa allt för mycket där kvällstid när barnen sover. Ska försöka imorgon att få med den ner:laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
885
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 227
Senast: Efwa
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka