Fodra tävlingshästen enkelt?

Zindy91

Trådstartare
Jag har en liten pärla stående i stallet här hemma och jag lite fundersam över kraftfoder och vill hemskt gärna vad ni här på buke anser.

Det är så att jag har ett sto som är hälften fullblod och hon har väl inte superlätt att lägga på sig precis, är lite frusen på vintern och rids och tränas ordentligt.

När ag fick henne blev hon super-tunn och tappade allt men nu efter två år är hon superfin i kroppen och har musklat sig bra. Vad jag nu vill göra är att behålla hullet på henne och fortfarande se till att hon lägger på sig muskler ordentligt.

Damen är superkräsen vad det gäller kraftfoder och man får nästan truga i henne allt och Betfor tål inte hennes mage. Så jag har nu fodrat henne med Lympos Sport och det har ju som sagt fungerat bra men för ett par månader sedan köpte jag hem havre och gav henne havre och L Sport. nu vill ju Damen naturligtvis inte äta upp sitt Muslifoder utan tycker att havren är smarrigare och lämnar all lympos i krubban.

Så för att komma till det jag funderar över: Kan man fodra en häst som rids och tränas mycket med endast havre och då hö? Det finns ju tusentals olika fodersorter och jag är verkligen trött på härja runt i den djungeln. Det hade helt enkelt varit mycket lättare att fodra med havre och ge henne massor av hö (har inte möjlighet att ge henne fri tillgång).

Spontana tankar och åsikter mottages tacksamt!

( Om ngn undrar så hö-analysen ut så här: TS 73 SMRP: 37g/kg Energi 6,9 MJ/kg Ca: 2,7 g/kg P: 1,4g/kg )
 
Sv: Fodra tävlingshästen enkelt?

Spontant så tycker jag höet har lite dåliga värden, men det kan ju fungera ändå, det beror ju på hästen :) Och visst kan man ge i princip bara havre och hö om hästen trivs med det, men du får ju kolla så den får i sig rätt mineraler osv, selen är ju ett måste om du bara ger havre och hö iaf :) Vill du bygga muskler hade jag dock satsat på att tillsätta mer protein, det behövs om du ska bygga muskler, kanske ge lite lucern?

Ger ett av mina rena fullblod hö, havre, korn, lucern, mineraler och foderjäst, och det funkar bra. Hon får korn bara för att hon blir het i pannan av för mycket havre, så funkar din häst på bara havre borde det gå att knåpa ihop en bra foderstat med hö och havre och lite extra tillsatser:)
 
Sv: Fodra tävlingshästen enkelt?

Spontant så tycker jag höet har lite dåliga värden, men det kan ju fungera ändå, det beror ju på hästen :) Och visst kan man ge i princip bara havre och hö om hästen trivs med det, men du får ju kolla så den får i sig rätt mineraler osv, selen är ju ett måste om du bara ger havre och hö iaf :) Vill du bygga muskler hade jag dock satsat på att tillsätta mer protein, det behövs om du ska bygga muskler, kanske ge lite lucern?

Ger ett av mina rena fullblod hö, havre, korn, lucern, mineraler och foderjäst, och det funkar bra. Hon får korn bara för att hon blir het i pannan av för mycket havre, så funkar din häst på bara havre borde det gå att knåpa ihop en bra foderstat med hö och havre och lite extra tillsatser:)

Lucern kanske är en bra id'e.... Hon får 10kg hö och tanken var då att ge ca 2 kg havre .... Frågan är vad man ska ge för mineraler för att få i henne lite selen?
 
Sv: Fodra tävlingshästen enkelt?

Jag ger mina Hippo Grow Mineral, men det är för att det passar bra med min hö-analys. Man kan köpa tex SeloE som är e-vitamin och selen bara, men tror du behöver komplettera med mer mineraler, du får nog räkna lite på det hela :)
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö I senaste numret av den tyska hästtidningen Cavallo har man gjort ett test av foderrådgivning hos olika foderproducenter. Alla fick...
Svar
4
· Visningar
1 408
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp