Förvirrande! *långt*

majola

Trådstartare
I senaste numret av den tyska hästtidningen Cavallo har man gjort ett test av foderrådgivning hos olika foderproducenter. Alla fick samma beskrivning, samt två bilder av hästen. Jag återger det här lite förkortat. De föreslagna foderstaterna kommenterades av Ellen Kienzle, professor i djurens utfodring ("Tierernährung und Diätetik") vid Ludwig-Maximilians-Universität München. Hon borde väl veta vad hon pratar om?

ålder: 24 år
storlek: 165 cm
vikt: 550 kg (vägdes för ungefär 2 år sedan, nu ca 20 kg lättare)

användning: rids ca 4 ggr i veckan, lätt arbete. Dressyr och uteritter.

uppstallning: lösdrift med ytterligare fyra hästar, bete på sommaren. Har lägst rang i gruppen.

foder: Hästarna binds inte upp vid fodringarna, och eftersom hästen är lägst i rang får han ibland inte tillräckligt. Ägaren fodrar därför ibland extra. Får kraftfoder tre gånger om dagen, en blandning av havre, korn och majs. Rikligt med hö fodras morgon och kväll ("Heu satt" - lite svåröversatt tycker jag, har frågat många vad de menar med det men inte fått något riktigt svar).

ägaren ger extra: havre (ca en liter, Mineralfoder (Senior Vital, 60 g), Gräspellets, 3/4 liter, 25 ml linolja. Hästen var tidigare lättfödd men har nu slitna tänder.

hälsa: Har aldrig haft kolik eller andra matsmältningsproblem. Har sedan 4 år "Kotwasser" (att det rinner innan/efter han bajsar?) speciellt vid väderomslag och stress. Hostar ibland.


Detta kallar Cavallo en "precis beskrivning" vilket jag inte direkt håller med om eftersom det egentligen helt saknas mängdangivelser på vad hästen får :confused:

Bilderna visar en bukig, omusklad häst med matt päls.

Följande foderstater föreslog de olika foderproducenterna:

St. Hippolyt: Tillsätt 2 kg Naturmüsli "Beste Jahre" och 30 g Makor (ett mineralfoder tror jag)
Kienzle säger: Ovetenskapligt (om mineraler och fettsyror etc). Går inte in på det otillfredsställande fodringssituationen.

Atcom Horse: 2,5 kg kraftfoder; 5-7 kg hö- eller gräspellets; 200 g Senior-vital; olika sorters oljor osm kur.
Kienzle säger: Säljer antagnaden som sanningar. Ifrågasätter om en högre grovfodergiva kan kompensera en mindre kraftfodergiva, hästen kanskse inte äter mer grovfoder?

Lexa: 6 kg hö; 1,5-2 kg LEXA Vitalmix Senior; 10 ml LEXA SABOL (olika oljor)
Kienzle säger: Den bästa rådgivningen. Går in på fodringssituationen.

Masterhorse: 7 kg hö; 2 kg havre; 0,5 kg korn; 0,5 kg majs; mineralfoder Masterhorse senior ca 80 g; Loppfrön som kur
Kienzle säger: ordentligt gjort. bra tips och en exakt analys. Tvivlar på att hästen skulle äta 7 kg hö.

Eggersmann: 7,5 kg hö (ängshö 1:a, skörd, "i blom"), 0,5 kg havre; 1,1 kg Vital/Seniormüsli, 50 g Mariatistelolja. Alla värden är riktvärden.
Kienzle: Foderstaten är ok. Hästen ser emellertid inte rund och välnärd ut på bilderna (som rådgivaren hade påpekat).

Salvana: 5 kg hö; 1,5 kg kraftfoder; 1 kg havre; 1,5 kg Salvital müsli
Kienzle säger: Råden är ok, men innehåller för många siffror (min anm: rådgivaren talar om vilka behov han har räknat på!).

Kräuterwiese: Höj mineralfodergivan med minst 10%, byt från hö till hö/gräspellets ("cobs" = stora pellets), höj kraftfodergivan, ismovit/ismosan (örtfoder, 200 g Vita Deverra (prestationsfoder med medelhavsörter, bra för muskulatut bl a).
Kienzle säger: Det enda som påpekar att bakdelen är dåligt musklad. Bra att byta till höpellets. Örtfoder är inte nödvändigt.



Alltså, jag blir yrslig! Hur kan det skilja sig så från det vi lär oss ur svenska foderböcker? *Ingen* av foderrådgivarna sade ett ord om proteinbrist. Ingen önskade sig en höanalys, *en* talade om vilka behov han räknade på (och fick kritik för det!). 7 kg hö måste väl ses som ett absolut minimum för den hästen (1 kg TS/100 kg)? *Professorn* tyckte att det var för mycket, och sade att foderstaten med 6 kg hö var den bästa. Flera föreslog 5 kg hö - utan en kommentar från professorn!

Vad tror ni, hur kan det bli så här olika? Och vem har egentligen "rätt"? Det känns ju logiskt att hästar ska ha mycket hö, och när man ser hur olika kvalitet hö har så tvivlar i alla fall jag inte längre på vikten av analyser...
 
Det lilla jag har sett av tyskt hö (generellt) är att det är D-Å-L-I-G-T. Kanske man har gett upp och plågar hästarna med gräspulver i kuber därför att det inte finns vettigt hö att få tag i? ... :confused:
 
Det lilla jag har sett av tyskt hö (generellt) är att det är D-Å-L-I-G-T. Kanske man har gett upp och plågar hästarna med gräspulver i kuber därför att det inte finns vettigt hö att få tag i? ... :confused:
 
Det lilla jag har sett av tyskt hö (generellt) är att det är D-Å-L-I-G-T. Kanske man har gett upp och plågar hästarna med gräspulver i kuber därför att det inte finns vettigt hö att få tag i? ... :confused:
 
Nä, det tror jag inte. I det här fallet var det för att hästen hade svårt att tugga, och annars vet jag att många ger det p g a att de inte har tillräckligt med hö. Många ger nog också för att de inte har någon aning! :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 873
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 810
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 090
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp