Fodrat ridtäcke med helhals?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare JForsberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 349
Status
Stängd för vidare inlägg.
J

JForsberg

Någon som vet vart det finns något fodrat ridtäcke med helhals?
Måste vara vattentätt. ;) Gärna ett lite varmare än det som finns på tex. hööks, ska kunna värma en frusen helklippt häst när minusgraderna börjar komma ute.

Alla tips är mer än välkomna. Inget maxpris!

/ Loriey

Sv: Fodrat ridtäcke med helhals?

Men kära nån, hästen rör väl på sig när du rider?:confused:

I hagen och i stallet är väl en sak, samt att jag inte har något emot att skydda rygg och bakdel (t.o.m massör rekommenderar det starkt) när man rider.

Men från halsen förvinner väl knappast så mycket värme att den behöver täckas, speciellt inte när hästen faktiskt är i rörelse.

Förlåt, det var inte det du ville höra, men jag kunde faktiskt inte låta bli...:o

Men kära nån, hästen rör väl på sig när du rider?:confused:

I hagen och i stallet är väl en sak, samt att jag inte har något emot att skydda rygg och bakdel (t.o.m massör rekommenderar det starkt) när man rider.

Men från halsen förvinner väl knappast så mycket värme att den behöver täckas, speciellt inte när hästen faktiskt är i rörelse.

Förlåt, det var inte det du ville höra, men jag kunde faktiskt inte låta bli...:o

Här uppe i Norrland så blir det väldigt kallt om vintrarna, och ska jag ut och skritta hästen en KALL dag så vill jag helst inte att den fryser häcken av sig! ;)
Helhalsen vill jag ha av anledningen att det ska gå att använda täcket då det regnar eller snöar extremt mycket.
Hade inte direkt tänkt mig ett 400g fodrat täcke, utan snarare ett täcke med tjock fleecefodring eller liknande.

Hade inte tänkt använda det när jag rider "normalt" utan snarare när jag ska ut och skritta.

/ Loriey

Senast ändrad av en moderator:

Säger samma som Pinky; ridtäcke med helhals är väl lite att ta i... Hästen producerar ju ännu mer värme när den rör på sig.

Varför klippa om den är så otroligt frusen?

...snart har vi hästarna inlindade som mumier...

Säger samma som Pinky; ridtäcke med helhals är väl lite att ta i... Hästen producerar ju ännu mer värme när den rör på sig.

Varför klippa om den är så otroligt frusen?

...snart har vi hästarna inlindade som mumier...

Detta var inte vad jag ville uppnå med den här tråden.
För att hästen ska ridas i ridhus och får en tjock vinterpäls?

Jag lindar inte in min häst som om den vore en mumie, dock är jag rädd om hästen och vill inte att hon ska få ont i musklerna p.g.a kraftig kyla!

Stackars min häst som jag inte vill ska frysa när det går uppemot -15 och mer ute. ;)

/ Loriey

Senast ändrad av en moderator:

Här uppe i Norrland så blir det väldigt kallt om vintrarna, och ska jag ut och skritta hästen en KALL dag så vill jag helst inte att den fryser häcken av sig! ;)
Helhalsen vill jag ha av anledningen att det ska gå att använda täcket då det regnar eller snöar extremt mycket.
Hade inte direkt tänkt mig ett 400g fodrat täcke, utan snarare ett täcke med tjock fleecefodring eller liknande.

Hade inte tänkt använda det när jag rider "normalt" utan snarare när jag ska ut och skritta.

/ Loriey

Jag tror inte att din häst tar skada av att skritta en timme eller två ens i mycket kallt väder med regn/snö, om den har ett ordentligt fodrat och vattentätt "vanligt" ridtäcke.

Och är den så fruktansvärt känslig så bör du nog överväga att spårklippa istället för att raka....

Jag tror inte att din häst tar skada av att skritta en timme eller två ens i mycket kallt väder med regn/snö, om den har ett ordentligt fodrat och vattentätt "vanligt" ridtäcke.

Och är den så fruktansvärt känslig så bör du nog överväga att spårklippa istället för att raka....

Ursäkta mig, men herregud vilka reaktioner!
Jag pratar som jag tidigare nämt, inte om ett 400g fodrat täcke eller liknande! Ett vattentätt täcke med helhals, med något slags foder, tex. tjock fleece.

/ Loriey

Men de ridtäcken med hals som Hööks har är ju inte för vintern utan för regn och flugor. Har faktiskt aldrig sett ngt med hals som är fodrat :confused:

Men så håller jag med de andra att det är dumt att klippa en frusen häst så mycket och för den delen så avger inte hästen så mycket värme från sig på halsen så jag tror nog att du kan rida ändå =)

Lina -som rider bara med ridtäcke utan hals i oisolerat ridhus när det är -20 ute

Men de ridtäcken med hals som Hööks har är ju inte för vintern utan för regn och flugor. Har faktiskt aldrig sett ngt med hals som är fodrat :confused:

Men så håller jag med de andra att det är dumt att klippa en frusen häst så mycket och för den delen så avger inte hästen så mycket värme från sig på halsen så jag tror nog att du kan rida ändå =)

Lina -som rider bara med ridtäcke utan hals i oisolerat ridhus när det är -20 ute

Precis. Skulle vilja ha ett som ser ut som hööks regnridtäcke ungefär, fast med lite mer foder.
Jag har aldrig heller sett ett sådant, så frågan är om det finns?

Jodå, jag kan rida ändå.
Förmodligen så vet jag vad min häst behöver och inte, + att jag inte planerat att köpa ett tjockare ridtäcke än det jag har än.
Jag var ärligt talat mest nyfiken på vart det finns om det skulle bli aktuellt.
-

Förut hade jag en häst med ryggproblem, och då hade jag behövt ett sådant täcke som jag efterlyst nu, då han FRÖS trots att han inte var klippt. Visst, han var ju inte frisk, men dock så frös han, och spände hela kroppen vilket orsakade smärta!

/ Loriey

varför ha halstäcke när du rider?
Hästen blir väl varm av att jobba, eller?

Läs det jag skrivit i tidigare inlägg.
Jobba, i detta fall = Skritt

/ Loriey

Se till att hästen skrittar mer aktivt kanske?

Min valack är EXTREMT frusen, och kan stå och frya på stallgången när man borstar och sadlar etc (en av anledningarna att jag satt infravärme över stallgången), och även första minutrarna av en ridtur. Men om man ser till att han har en aktiv skritt och inte går och dagdrömmer, och får lite skydd över länden, så fryser han aldrig när man rider, om det så är minus 25. Så trots att jag har EXTREMTfrusen häst reagerar även jag på att du ska bylta in hästen i sådana täcken när du rider, eller i täcke övht.

Är hästen verkligen så att den fryser med skrittäcke över rygg/bakdel men oskyddad hals, trots att den skrittar aktivt, så tycker jag det är bättre lägga pengarna på veterinär än på ett sånt täcke du efterlyser. Har den alltid halstäcke i hagen med?

Fryser verkligen hästen eller tror du den ska frysa om du skrittar btw? om du tror det - testa först utan. Rörelse ger mer energi än man tror, och täcken värmer mer än man tror (fråga mitt helklippta kallblodssto som blev löddrig under ylleländtäcket under en normal tur, men där matte klätt på efter SIN frusenhet och inte hästens.. *oups*) Sen gör skrittäcke stor skillnad för frusenheten.

Att vilja skydda halsen vid extremt snöande/extremt regnande - ta ett vanligt täckeshalstäcke och fäst i sadeln, om du promt ska ut i sådant väder. (Personligen skulle jag låta hästens kritta runt i det om den är frusen, kan inte gagna många att göra det, varken folk eller fä)

Ska du ändå överhetta häststackaren så, så köp ett tävlingsregntäcke och sy fleecefoder i?

Till er alla:

Avsikten med ett sådant täcke är inte att överhetta hästen.
Hästen är fullt frisk, och inte EXTREMT frusen.
Helklippning p.g.a enorm vinterpäls och det fungerar helt enkelt inte då jag även tränar och tävlar. :mad:

Tyvärr så känns det som om att jag bara måste försvara mina åsikter i den här tråden, och jag var inte ute efter att få några upplysningar om att hästen fryser/inte fryser el. dylikt.
Jag ställde en enkel fråga om vart detta täcke fanns, trots detta så blev reaktionerna såhär.

Undrar ni något, vill kritisera vad jag skrivit eller liknande, skicka ett PM. Tack! :idea:

Stackars min häst, som har en ägare som försöker ta reda på om det finns något sådant ridtäcke om det EVENTUELLT skulle behövas.

/ Loriey

Köp en Golden Stripe filt istället. Går fram en bra bit på halsen och är så tjock att det inte snöra igenom.

Nåt fodrat heltäckande ridtäcke har jag Aldrig sett, och jag är ganska uppdaterad på hästutrustning..

Precis. Skulle vilja ha ett som ser ut som hööks regnridtäcke ungefär, fast med lite mer foder.
Jag har aldrig heller sett ett sådant, så frågan är om det finns?

Jodå, jag kan rida ändå.
Förmodligen så vet jag vad min häst behöver och inte, + att jag inte planerat att köpa ett tjockare ridtäcke än det jag har än.
Jag var ärligt talat mest nyfiken på vart det finns om det skulle bli aktuellt.
-

Förut hade jag en häst med ryggproblem, och då hade jag behövt ett sådant täcke som jag efterlyst nu, då han FRÖS trots att han inte var klippt. Visst, han var ju inte frisk, men dock så frös han, och spände hela kroppen vilket orsakade smärta!

/ Loriey

tror inte att det finns,pga att det inte behövs! vanligt skrittäcke är nog det enda.. det skyddar det som behövs skyddas!

Finns det inget sådant täcke så finns det väll inte.
Får ta och hitta en annan lösning om det skulle bli aktuellt med ett ridtäcke som har någon slags fodring.

Har bett moderator att ta bort/låsa tråden el. dylikt då jag inte ser någon mening med att dissktuera detta ämne mer då det endast verkar bli bråk och meningen med tråden verkar inte ha gått fram till vissa användare här på bukefalos.

Tack till er som hållit er till ämnet.
/ Loriey

Säger som Centaur, golden stripefiltarna räcker gott ;) Dessutom så är det varmt o mysigt att sitta på den när man ändå bara skrittar.

Avsikten med ett sådant täcke är inte att överhetta hästen.
Hästen är fullt frisk, och inte EXTREMT frusen.
Helklippning p.g.a enorm vinterpäls och det fungerar helt enkelt inte då jag även tränar och tävlar. :mad:

En häst som inte, helklippt med fodrat skrittäcke, kan skritta utan att frysa ÄR extremt frusen, och jag skulle betrakta den som sjukligt frusen om det var min.

/Alexandra - som haft helklippt extremt frusen häst i kallstall i många år, och då står de ju still i boxen mer eller mindre, men inte frös han om de vanliga täckena var tjocka nog. Och inga problem alls under ridturer. Enda gången han haft halstäcke var när jag råkade raka stackarn kal in på bara huden. Då fick jag panikinköpa ett då han höll på att frysa sönder när det snöade.

Jag förstår inte heller varför du söker ett sånt täcke. Om hästen skrittar med någorlunda tempo och "hålligång" i kroppen fryser den inte så pass att den måste täckas från nacke till svansrot. Jag har ländtäcke på min helklippta när jag rider ut. Och det räcker gott och väl att hästen är varm över rumpan.
Det är väl ungefär som det här med hals på täcket i hagen eller ej. Många påstår att halsen inte ger så mycket värme som man vill tro, och är i många fall onödig. Och om du behöver halstäcke på hästen i ridningen får du kanske fundera på hur hästen rids/mår?

Och om du behöver halstäcke på hästen i ridningen får du kanske fundera på hur hästen rids/mår?

Behöver, nja det vet jag inte?
Har funderat på att EVENTUELLT köpa ett för att ha de värsta vinterdagarna då hästen enbart skrittas, för säkerhetsskull. Hade enbart tänkt använda täcket VID BEHOV.

Och jotack, hästen mår bara fint och rids på ett bra sätt.

Som sagt. Det är inget "vinterridtäcke med helhals" som jag söker, det är ett fodrat "regnridtäcke med helhals", fodrat med tex. fleece.

Till alla:

Jag tänker INTE sätta på min häst så extremt tjockt med täcken att den blir överhettad, vilket vissa verkar tro.
Vad tror folk egentligen att jag ska göra? :crazy:

/ Loriey

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 527
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
377
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: cowgirl81
·
R
Hundträning Jag har insett att jag behöver skaffa mig något mer ordentligt till hundpromenader och -träning. Jag har i nuläget någon relativt billig...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka