Fodring av fölungar

Sv: Fodring av fölungar

Nej, inte med det lusern jag har. Det innehåller mkt selen. Lusern är en växt som koncentrerar de mineraler som finns i jorden den växer i. Vissa, Ca, P och Mg deklareras ju alltid.

Just selen kan förståss fattas om jorden är selenfattig. Därför har jag gjort stickprover på leveranserna eller fölungarna. De har visat höga värden. Annars skulle jag ha tillsatt selen.
HH
 
Sv: Fodring av fölungar

Lite intressant att vi har kommit fram till samma slutledning efter lite olika erfarenheter.
Jag har under två år provat med att dela min stoflock i två delar. Varje del har innehållit allt från digivande dräktiga ston till föl med alla unghäst åldrar representerade där emellan. Efter som jag känner mina hästar har kunnat blanda så det har blivit både tungfodrade och lättfodrade i bägge grupperna.
Den ena hälften har fått stå i box på natten och fått noga uträknade foderstater. Jag har inte sparat på något utan de har fått just det foder eller den blandning som borde ha varit optimal för varje individ. Plus fri tillgång på grovfoder i hagen på dagen.
Den andra halvan har fått fritillgång på lusern och vanligt grovfoder dygnet runt och gått ute med ligghall.
Efter två år så kan jag säga att det blivit billigare och att jag haft friskare hästar i bättre hull i den gruppen som fått gå ute. Så nu kommer hela hästhållningen att läggas om till stordrift där de kommer att få fritillgång på både lusern och grovfoder hela stallsässongen. Med möjlighet till individuell utfodring av hästar med speciella behov.
Kan tillägga att det handlar om halv- och fullblodsston.

Hingstarna har jag haft så sedan flera år tillbaka.
 
Sv: Fodring av fölungar

Intressant liten studie. Vi avvänjer vid 4,5-6mån ålder och fodrar fölen enbart med Krafft groov 125, 3-6kg efter avvänjning och tillväxt. Använder aldrig lucern i någon form eller annat tillskottsfoder, bara analyserat hösilage med höga värden. Våran studie har inte gått ut på att analysera tarmens upptag av högvärdigt protein utan studierna har pågått sedan -80 talet på att röntga dessa unghästar och mäta förekomstan av osteochondros hos växande unghästar med fri tillgång på hösilage av supervärden samt fri tillgång på komplettteringsfoder och fri tillgång på rörelse iom lösdrift, samt vissa grupper har haft creepfeeding av krafft Groov och ätit upp till 12 kg/föl och dygn under digivningsperioden och fram till avvänjning. vill också tillägga att alla föl i dessa grupper år ut /år in har röntgats under försöksperioderna. Numera fodrar vi på detta sätt varje år och röntgar alla som åringar.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodring av fölungar

Privat fodrar jag mina egna fölungar utifrån analys av grovfodret, samt blandar havre, groov 125, lucern, betfor, vetekli, olja, E-Vit etc, Samma som mödrarna ätit , varje foderstat är individuell så länge fölet står på stall och i egen box i samband med avvänjning. Jag är oerhört noggrann att det inte blir någon svacka i samband med avvänjning så att fölungen går ner sig och avmagrar i samband med detta. Alla Foderstater beräknas via analyser och ihop med agronomer. Alla föl/unghästar röntgas mellan 1-3 år.
 
Sv: Fodring av fölungar

FInns det inte risk för foderstrupsförstoppning på fölen då om de äter oblötta lusernpellets?

I början var jag rädd för det. Men alternativet när vi testade att blöta – 10talet glada fölungar grävandes och skuttandes i den roliga blöta sörjan var inte så aptitlig! Inte såg man om det hamnat skräp där heller då.

Har inte haft ngn incident av foderstrupsförstoppning hos föl. Kanske kan det vara annorlunda om man fodrar enstaka gånger och de är hungriga och äter fort. Nu står ju karet med lusern där hela tiden och de nappar litet då o då. HH
 
Sv: Fodring av fölungar

Har ni sett ngn skillnad på OC förekomsten mellan grupper? HH
 
Sv: Fodring av fölungar

Nej, märkligt nog så verkar den lilla skillnaden mellan grupperna vara minimal, har inte rapporten hemma så jag kan läsa innantill, men om jag minns rätt så var förekomsten något mindre i den gruppen som hade fri tillgång på Krafft groov. Till sanningen hör också att vi efter ett par veckor ertappade dom smarta/hungriga stona med att ligga på knä och med långa tungor knapra i sig pellets med avskavda manar... så fölen snittade nog inte själva 12 kg/dygn utan hade hjälp av hungriga mammor. Ska efter semestrar försöka hitta rapporten och återkomma med mer exakta detaljer.
 
Sv: Fodring av fölungar

Eftersom vi förlorade våran bebbes mamma för ett tag sedan så var de till att ge honom välling mm sen sa dom att man skulle ge krafft grov 125 allt mellan 1 dl- 3 kg/dag kunde dom äta.. så min får nu ½ kg/dag och välling. sen ökas det på efter hand som han växer.
 
Sv: Fodring av fölungar

Intressant.. Jag hamnade i tråden då jag skulle försöka hitta vad det var som var speciellt med fölpellets, och vad de innehåll. Är fortfarande inte klokare, men om lusernepellets är lika bra så kan jag tycka att det känns mer naturligt.
Men ändå, vilka pellets är fölpellets? Jag kan inte minnas att jag sett något märkt med det hgos min foderleverantör? Jag vet att mitt sålda stos avkomma vuxit fantastiskt jämnt med hö och groov 125. Någon som jämfört näringsinnehåll på lusernepellets och groov 125?
(annars gör jag det ;))
/U
 
Sv: Fodring av fölungar

*Lite KL*
Det man måste komma ihåg när det gäller att fodra föl är att det är väldigt avgörande när de skiljs från stoet.
Har man möjlighet till en långsam naturligt avvänjning så är grovfoder (Lusern) helt outstanding som enda foder om stoet har mjölk. Det är för en sådan utfodring som naturen har förberett fölens matsmältning för. Den är gjord för en långsam övergång från stomjölk till gräs.
Men om man av någon anledning inte kan göra på det sättet så kommer det här in med fölpellets som är mjölkbaserade. Vanliga foder avsedda för vuxna hästar passar inte för fölens matsmältning och behov. Men visa mig den foder tillverkare/säljare som inte rekommenderar sina egna foder. Även om de inte har det rätta till ett föl. Jag har faktiskt bara träffat på en enda som rekommenderat någon annans foder.
När jag själv satt med ett moderlöst föl och fick börja lära mig mer om utfodring av henne så insåg snabbt att det inte gick att lita fodertillverkare som ville sälja sitt eget foder eller vad som stod på påsarna för fölmjölken.
 
Sv: Fodring av fölungar

Det undrar jag med! När ska man börja ge fölen mineraler? Efter avvänjningen när de inte diar längre? Eller? :confused:
 
Sv: Fodring av fölungar

*Lite KL*
Det man måste komma ihåg när det gäller att fodra föl är att det är väldigt avgörande när de skiljs från stoet.
Har man möjlighet till en långsam naturligt avvänjning så är grovfoder (Lusern) helt outstanding som enda foder om stoet har mjölk. Det är för en sådan utfodring som naturen har förberett fölens matsmältning för. Den är gjord för en långsam övergång från stomjölk till gräs.
Men om man av någon anledning inte kan göra på det sättet så kommer det här in med fölpellets som är mjölkbaserade. Vanliga foder avsedda för vuxna hästar passar inte för fölens matsmältning och behov. Men visa mig den foder tillverkare/säljare som inte rekommenderar sina egna foder. Även om de inte har det rätta till ett föl. Jag har faktiskt bara träffat på en enda som rekommenderat någon annans foder.
När jag själv satt med ett moderlöst föl och fick börja lära mig mer om utfodring av henne så insåg snabbt att det inte gick att lita fodertillverkare som ville sälja sitt eget foder eller vad som stod på påsarna för fölmjölken.


Så om jag bara kan hålla ihop sto och föl till en normal avvänjningstid så finns det ingen anledning att använda sig av fölpellets? Det låter ju himla praktiskt.
Som det är så har jag ett sto som är väldigt glupsk och föling kommer inte ens inärheten av hennes spann utan att sura örat kommer fram (stoet verkar ha rikligt med mjölk), mina andra har varit mer generösa och låtit föling vara med och smaka tidigt. Jag gissar att detta kommer att hålla i sig (men det finns gräs i hagen, inget fett bete dock), finns det någon anledning att börja vänga fölet vid mat om hon inte faller ur? I så fall när? Vid installning? Jag ska nog försöka hitta en lösdrift och där kanske det löser sig av sig själv.

/U
 
Sv: Fodring av fölungar

När du menar lusernensilage , menar du då den hackade lusernen som har samma värden som pellets, eller menar du ensilage?
Om ej , kan man inte hellre ge denna till fölen/unghästarna? Är inte den samma som pelletsvarianten ( har ju samma värden,) eller är det något som skiljer dem åt förutom pelleteringen?
 
Senast ändrad:
Sv: Fodring av fölungar

Jag menar ensilerat vallfoder med hög andel lusern. Jag har inte sett någon jämförande studie mellan aminosyresmältbarheten i ensilerat resp mald, upphettat och pelleterat lusern för fölungar. Men jag är beredd att sätta en 100lapp på att föl tillgodogör sig aminosyror i de processade pellets bättre. HH
 
Sv: Fodring av fölungar

Puttar och kommer med en fråga.

Mitt fullblodssto med 3 1/2månaders föl går på bete. Stoet är i bra hull. Hon får 1kg lusernpellets/dag som hon gärna delar med sig till fölis av.
Men hon verkar inte mjölka så bra. Jag tycker att fölis är lite tunn.

Ska jag försöka få fölis att äta mer av lusernen eller ska jag köpa fölpellets?
 
Sv: Fodring av fölungar

Jag hade nog rekommenderat fölpellets i första hand till en sån liten bäbis
 
Sv: Fodring av fölungar

Har någon läst innehållet i den såkallade fölpelletsen?

De som jag har hittat på nätet innehåller ungefär samma sak som det müslie fodret jag ger mitt sto + att är är mjölkpulver.

Om så är fallet, varför kan inte föl äta vanligt kraftfoder?
(förutsätter nu att den diar också)

Min fölis kommer i dagaran att få egen kubba med samma müslie som stoet äter bara så stoet får ha sin mat ifred då han äter upp ungefär hälften av hennes kraft.
 
Sv: Fodring av fölungar

Klipper in lite text jag hittade på Hippocampus:

Fölar stoet senare på året så hon kan gå ut på bete är det alldeles utmärkt. Betets sammansättning med högt energi- och proteininnehåll svarar direkt mot stoets behov, men det går åt stora mänder bete till ett digivande sto.

Det är viktigt att fölungen så snart som möjligt börjar äta annat än stomjölk, och den första "farliga" perioden i fölungens liv brukar man räkna med inträffar när fölungen är ca 3 månader gammal. Vid denna period har naturen avsett att stoet ska minska sin mjölkproduktion och att fölungen ska täcka alltmer av sitt näringsbehov genom gräs. Denna period sammanfaller ofta med att betestillväxten blir allt sämre i våra hagar och att stora delar av beteshagarna har trampats sönder, eller betet är förvuxet och osmakligt.

Om betet inte räcker, gäller det att se till att fölet trots detta får möjlighet att börja äta annat än mjölk. Samspelet mellan sto och föl kräver att fölet minskar sitt diande för att stoet ska kunna minska sin mjölkproduktion.

En inhägnad i hagen kan rymma en krubba med kraftfoder för fölet, eller fölet kan få äta kraftfoder när stoet arbetar. Huvudsaken är att fölet lär sig äta annat än mjölk och att detta " annat" innehåller den näring fölet behöver. Energi och protein i förhållande 8-10 g smb. rp/MJ är önskvärt. Det fungerar inte att ge tillskottsfoder till stoet och hoppas att fölet ska kunna äta samtidigt. Ett sto kan mumsa i sig 1 kg kraftfoder på ca 10 minuter och då har fölet knappt hunnit tugga i sig en mätbar mängd.

Om betet är för svagt för att räcka till både sto och föl kan olika situationer uppstå.

* Fölet kan försöka öka sin mjölkkonsumtion genom att dia oftare. Ett lättmjölkat sto ökar då sin produktion och mjölkar "på hullet" och om inte betet räcker till magrar hon av.

* Om stoet inte är lättmjölkad och inte ökar sin mjölkproduktion behåller hon sitt hull och fölungen växer dåligt och blir mager.

I båda fallen ska foder ges till fölungen för att den, som naturen har avsett, ska övergå från att vara mjölkdrickare till att bli växtätare. Tillskottsfodret bör innehålla ca 10 g smb.rp/MJ. På betet ges kraftfoder i en krubba som inte stoet kan nå. Om stoet tas in för att arbeta kan fölungen få sitt foder när stoet är borta.

En gammal engelsk utfodringsregel passar även bra för svenska förhållanden till fölungar som beräknas börja tränas relativt tidigt: En fölunge ska dagligen få 0,5 kg kraftfoder per levnadsmånad, fördelse-månaden undantagen, dock som mest 2 kg.


Det sista stycket försod jag dock inte riktigt...dagligen per levnadsmånad...någon??

Här kan man läsa mer...
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder#34
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 814
Senast: Roheryn
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 499
Senast: Masse
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 694
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 369
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp