Födda 2017 del 3

Jag bryter halvt ihop över att det tar så himla lång tid att få svar. Det hade inte varit något problem om Mirre skulle varit glad och inte satte i halsen. Men han gör det. Och rapar. Och slutar äta för jag ser att något händer (typ som att han får en sur uppstötning men jag vet ju inte). Inte ens mash kan han äta klokt. Det blir fullt i magen och rinner tillbaka i halsen, som jag uppfattar det. Så det blir många små portioner. Och han är inte glad. Lite sur får han väl vara för att han fäller. Men för tillfället är han grinig och deppig. Allt jag gör är fel typ, borstar för hårt eller för löst, lägger på täcke på fel sätt osv... Och jag kan inte tillskriva det vädret och att hans bästis har flyttat (han har två kompisar kvar i den lilla flocken).

Har ringt Bildanalys-teamet två gånger den här veckan och första gången verkade det som att de inte tittat, och idag sa de att de hade troligen gett muntligt besked till veterinären. Men hon jobbar så klart inte idag,

Det är jobbigt att vara i Limbo och mer eller mindre acceptera att det troligen kommer behövas en operation. För medicinerna funkar ju inte som vi hoppades. Det som jag tycker är lite underligt är att varje gång vi kommit hem från Ultuna så har han en vecka drygt då han är symptomfri. Sen rullar det igång igen.

Men eftersom vi bara leker nu så leker vi mycket med byten. Och i morse gjorde vi våra första byten på galoppbanan. Förr har jag bara fått honom att byta inne, på specifika ställen/ridvägar. Jag försöker jobba på att få honom rakriktad däremellan, han lutar så mkt. Kan gissa att det lätt blir så när bakbenen sitter så tätt ihop. Jag drömmer om att ha en känsla av ett ben i varje hörn. Men det är klurigt.
 
Jaa... Hästen jag kände hade iaf en förträngning i nedre magmunnen. Hon rapade också och det kom upp tuggade bollar av mat (+ dämpat AT, magsår, svarade inte på medicinering, gick inte att få upp i vikt).
Det är typ samma symtom som Mirre och vi borde fått svar på om det hade varit det. Tack och lov är Mirre inte så smal, snarare kunde han vara några kilo lättare.

Jag vill att det ska vara så att de inte syns så mycket för att det håller på att läka. Men han har ju symptom nu också, och hårdare hö/silage funkar inte vad det verkar.
 
Det är typ samma symtom som Mirre och vi borde fått svar på om det hade varit det. Tack och lov är Mirre inte så smal, snarare kunde han vara några kilo lättare.

Jag vill att det ska vara så att de inte syns så mycket för att det håller på att läka. Men han har ju symptom nu också, och hårdare hö/silage funkar inte vad det verkar.
Hur är han när han går på bete?
 
Han har inte haft problemen när det varit betessäsong. Men när det är blött och mjukt brukar det funka bäst.
Skulle vara intressant att se om kosilage skulle fungera. Hos oss har vi alltid en bal med vanligt hösilage o en bal med kosilage. Kosilaget är kortare och väldigt blött. Hästarna älskar det och de som har lite känslig mage blir helt bra.
Kanske för att det är mer som gräs. Dock är ju kvoten hög, typ 13 tror jag.
Jag ger båda till mina så de får tuggtiden av det torra, långstråiga.
Vet inte om du har möjlighet att få tag i där du bor.
 
Skulle vara intressant att se om kosilage skulle fungera. Hos oss har vi alltid en bal med vanligt hösilage o en bal med kosilage. Kosilaget är kortare och väldigt blött. Hästarna älskar det och de som har lite känslig mage blir helt bra.
Kanske för att det är mer som gräs. Dock är ju kvoten hög, typ 13 tror jag.
Jag ger båda till mina så de får tuggtiden av det torra, långstråiga.
Vet inte om du har möjlighet att få tag i där du bor.
Vi har ngt liknande som han får i hagen och till hälften inne. Det är det bästa just nu. Vi ska leta efter mer blött och kortstråigt hösilage. Det svåra är att hitta i mindre balstorlek…
 
Eftersom Mirre kanske haft detta hela livet och är pigg och glad i ridningen så har jag inte dragit ner jättemkt på den. Igår stod det hinder i manegen och vi hoppade några språng och jobbade på (min) taxering på lite upphöjda bommar. Han tyckte det var jättekul! Och byter gör han. Hej vilt! Har enorma gester fram. Och ibland lite väl mycket gest ut bak. Kan bero på att jag red med täcke också, han är inte glad i det. Nu har jag svårt att få till någon normal förvänd galopp, men så får det vara.
 
Nu har vi röntgat. Och inte hittat något. Så nu får det vara så här, tills vidare. Han mår ganska bra vad det verkar. i magen i alla fall. Han är faktiskt lite stökig just nu i ridningen. Sånt som i normala fall är varningsflaggor, men vi får se hur jag hanterar det. Just idag har jag inte sett honom hosta en enda gång. Och det har jag inte gjort heller på en hel vecka. Och då är det en seger.
 
I typ en månad höll han sig ifrån att sätta i halsen. Men den här veckan har det kommit tillbaka. Inte lika mkt dock, men i förrgår hörde jag att han harklade sig, och dagen hinnan var det ett host och en liten höboll hittades i boxen. lgår var första gången på länge som jag hörde att det verkligen fastnat något, mer än bara retat. Inte så att det satt fast men han gör ett hulkande ljud som jag har lärt mig känna igen. Veterinärerna har varit oroliga för att han ska dra ner mat i lungorna som kan ge infektioner. Men på något konstigt sätt känns det som att fastnar på ett ställe där det inte händer. Två gånger har vi varit nere och filmat lungorna på honom, och de har inte hittat något som inte ska vara där. Maten han får nu är väldigt tunnstråig, han är inte så förtjust alls. Och blöter jag den äter han den inte. I hagen får han något kraftigare, men med kortare strån. Den är han mer förtjust i.

Jag hade önskat mig en lugn jul. Men jag funderar på att ringa till en foderleverantör i mellandagarna (eller maila lär det bli) och fråga om han har något med kortare strå, som kan funka.

En sak som var skillnad igår var att han inte alls såg påverkad eller ledsen ut. Det gjorde han förr, då han satte värre i halsen. Jag har dock noterat att han varit lite tveksam till krubban den senaste veckan. Han får ju bara blötmat, så det borde inte vara något, men jag övertolkar gärna i den här situationen.

På plussidan så har vi fått vår sadel nu (levererad till utprovaren). Så den kommer levereras i mellandagarna, med tillhörande behandling. Hoppas verkligen vi kan få komma igång på riktigt i mellandagarna, och att Mirres hovslagare blir frisk nog att orka sko honom, han fick Corona i denna vecka, så vi står utan sulor..
 
I typ en månad höll han sig ifrån att sätta i halsen. Men den här veckan har det kommit tillbaka. Inte lika mkt dock, men i förrgår hörde jag att han harklade sig, och dagen hinnan var det ett host och en liten höboll hittades i boxen. lgår var första gången på länge som jag hörde att det verkligen fastnat något, mer än bara retat. Inte så att det satt fast men han gör ett hulkande ljud som jag har lärt mig känna igen. Veterinärerna har varit oroliga för att han ska dra ner mat i lungorna som kan ge infektioner. Men på något konstigt sätt känns det som att fastnar på ett ställe där det inte händer. Två gånger har vi varit nere och filmat lungorna på honom, och de har inte hittat något som inte ska vara där. Maten han får nu är väldigt tunnstråig, han är inte så förtjust alls. Och blöter jag den äter han den inte. I hagen får han något kraftigare, men med kortare strån. Den är han mer förtjust i.

Jag hade önskat mig en lugn jul. Men jag funderar på att ringa till en foderleverantör i mellandagarna (eller maila lär det bli) och fråga om han har något med kortare strå, som kan funka.

En sak som var skillnad igår var att han inte alls såg påverkad eller ledsen ut. Det gjorde han förr, då han satte värre i halsen. Jag har dock noterat att han varit lite tveksam till krubban den senaste veckan. Han får ju bara blötmat, så det borde inte vara något, men jag övertolkar gärna i den här situationen.

På plussidan så har vi fått vår sadel nu (levererad till utprovaren). Så den kommer levereras i mellandagarna, med tillhörande behandling. Hoppas verkligen vi kan få komma igång på riktigt i mellandagarna, och att Mirres hovslagare blir frisk nog att orka sko honom, han fick Corona i denna vecka, så vi står utan sulor..
Usch så jobbigt för er!
En gammal häst i stallet fick sitt hö hackat sin sista tid innan han tigs bort. Tror ägaren körde grovfodret i någon slags maskin för att den skulle bli typ hackat. Lite som lusernstrå. Kanske skulle vara något?
 
Usch så jobbigt för er!
En gammal häst i stallet fick sitt hö hackat sin sista tid innan han tigs bort. Tror ägaren körde grovfodret i någon slags maskin för att den skulle bli typ hackat. Lite som lusernstrå. Kanske skulle vara något?
Det var lucernhack som startade allt i somras för att han inte drack tillräckligt (tror jag?) så det är så himla svårt att veta vad som är vad i detta.
 
Det var lucernhack som startade allt i somras för att han inte drack tillräckligt (tror jag?) så det är så himla svårt att veta vad som är vad i detta.
Har du ingen kobonde i närheten som du kan köpa kosilage av? Det är ju hackat i dm långa bitar ungefär.
 
Har du ingen kobonde i närheten som du kan köpa kosilage av? Det är ju hackat i dm långa bitar ungefär.
Jag har försökt prata med några men tyvärr ingen lycka. Jag ska ta tag i det efter helgerna, just nu är han väldigt pigg och glad så det känns inte akut…
IMG_7222.jpeg
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 559
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp