Födda 2017 del 3

Vi kämpar på! Det här året blev inte riktigt som planerat på olika sätt, så jag försöker landa i var vi är nu & vara glad för det, istället för lite besviken & frustrerad över att vi inte har kommit så långt som jag såg framför mig 😅 är glad för att vi nått två mål för året i alla fall; lastningen som plötsligt började spöka plus att rida ut helt själva i skogen! Flisan är jättesnäll ute & har aldrig gjort något dumt, men hon är superkänslig både för ljud & när hon ser nåt röra sig långt bort, så det har helt enkelt inte varit så avslappnat & mysigt att rida ut själva förut 🤪 känslan nu av att kunna ge sig ut på äventyr, bara vi två, är helt oslagbar när det inte har varit självklart innan 🙏

Träningsmässigt ligger vi lite ”efter” som sagt, men känslan några steg här & där är magisk! Film från senaste passet:
https://www.instagram.com/reel/ChOu_SZqiIx/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Och för att fira: bild på det väldigt långbenta underverket.
 

Bifogade filer

  • 20220815_170945.jpg
    20220815_170945.jpg
    450,2 KB · Visningar: 102
Tävling igår med Rödluvan. Restid 3,5 h och hon står så snällt. Uppdelat på 2 tävlingsplatser där dressyren och hoppningen är precis intill en golfbana, det tyckte hon var väldigt spännande. Hon var lite brunstig och då går hon gärna emot skänkeln (nivån att jag ser hennes svansrot i ögonvrån 🙄). Dressyren gick inne och hon var ofokuserad och gick en del på dubbla spår mot skänkeln, men fick ändå 64,5%. I hoppningen for hon omkring en del i korsgalopp, men jag försöker ignorera det och bara rida på hinder så får hon lösa det, och det gör hon, vi var felfria.

I terrängen får hon bättre och bättre fart och flyt! Väldigt bra bana för henne med många typhinder. Hon blev väldigt överraskad när hon kom till ett nerhopp, så där tog hon ett litet steg bakåt innan hon samlade mod och skuttade ner. Det känns som att hon fattar grejen och har själv börjat leta efter nästa hinder! ❤️ Småbockade lite på framhoppningen när jag bad om mer galopp. 😁

Sen visade det sig att vi blev uteslutna för att ha hoppat fel hinder nr 2. :bag:
Jaja, shit happens, det var en väldigt bra tävling för henne, nästa gång kör vi H90!
Bild efter målgång.
 

Bifogade filer

  • F417CB37-DBCA-4DEE-9C33-BA07015301CA.jpeg
    F417CB37-DBCA-4DEE-9C33-BA07015301CA.jpeg
    234,6 KB · Visningar: 65
Tävling igår med Rödluvan. Restid 3,5 h och hon står så snällt. Uppdelat på 2 tävlingsplatser där dressyren och hoppningen är precis intill en golfbana, det tyckte hon var väldigt spännande. Hon var lite brunstig och då går hon gärna emot skänkeln (nivån att jag ser hennes svansrot i ögonvrån 🙄). Dressyren gick inne och hon var ofokuserad och gick en del på dubbla spår mot skänkeln, men fick ändå 64,5%. I hoppningen for hon omkring en del i korsgalopp, men jag försöker ignorera det och bara rida på hinder så får hon lösa det, och det gör hon, vi var felfria.

I terrängen får hon bättre och bättre fart och flyt! Väldigt bra bana för henne med många typhinder. Hon blev väldigt överraskad när hon kom till ett nerhopp, så där tog hon ett litet steg bakåt innan hon samlade mod och skuttade ner. Det känns som att hon fattar grejen och har själv börjat leta efter nästa hinder! ❤️ Småbockade lite på framhoppningen när jag bad om mer galopp. 😁

Sen visade det sig att vi blev uteslutna för att ha hoppat fel hinder nr 2. :bag:
Jaja, shit happens, det var en väldigt bra tävling för henne, nästa gång kör vi H90!
Bild efter målgång.
Bra jobbat! Så avis på er som kommer ut på fälttävlan. Var nog 5 år sedan jag tävlade fälttävlan senast 😊
 
Yey! Idag åkte jag och Luvan till terrängbanan för en kort träning innan vår debut i H90 nästa helg, vi har liksom inte hoppat så många såna hinder. Nå, det var inga problem iaf. Pigg var hon med, jag har börjat lägga till helhavre i foderstaten. Hon blir ju även lite mer spooky då, bröt ihop lite över några skriande skator i häcken precis där vi skulle hoppa fram. :D
Blev en ganska kort och intensiv träning då vi var själva där med tränaren. Hoppade ett gäng lite högre hinder som hon inte hoppat innan, och om jag bara kommer ihåg att hålla om med skänkeln så hoppar hon. Galopperade på riktigt trevligt mellan hinder också. H90 är ju bara igenom vatten, men vi testade både att hoppa uppför kant och nerför kant i vatten, samt över stock i vattenbrynet med landning i vattnet, samt ut över en kombination med 2 stockar direkt ur vattnet. Duktig pålla!

Jag fick skäll för att jag blir lite kvar i handen över hinder. Min andra häst är ju starkare så när han behöver mer tygel så märker jag det och öppnar handen så att han kan länga ut tygeln. Merida är så mjuk och viker istället in näsan och får sämre språng. Så, beröm till hästen och skäll och hemläxa till matten. 🤷‍♀️
 
Jag har inte vågat uppdatera här på länge. Jag och Korre har haft det lite knackigt av flera anledningar. I början av sommaren blev Korre ganska bråkig efter att ha varit fin i flera månader. Han sparkade mot skänkeln så att man höll på att ramla av och vi var väldigt sällan överens. Dessutom ramlade jag av i skogen en gång när han skyggade till och trillade ned i ett dike (det var nog mest otur dock). Uppepå det visade han också upp sin hemska koskräck som vi jobbat med sedan han var 3. Han fick total panik och blev okontaktbar så han blev otäck att rida ut på. Jag valde att åka och kolla upp honom och han visade sig ha reaktioner i bakknäna. Han behandlades och därefter har vi rehabat med galoppintervaller ungefär hela sommaren. Det har gett superbra resultat och han har blivit väldigt mjuk, avslappnad och mycket mer liksidig än innan. För snart en månad sedan var det återbesök och vi fick grönt ljus att köra på som vanligt igen, men fortsätta med intervallerna helst två ggr i veckan. Dessutom har koskräcken blivit lite bättre så att vi kan rida ut igen. Helst springer han fort förbi när han väl tar mod till sig, men det är bättre det än att han springer fort därifrån :).

Igår tränade vi för tränare igen för första gången på 2 år. Så himla kul vi hade! Han visade verkligen upp sin ridbarhet och vi kunde verkligen arbeta med detaljerna i grundarbetet. Väldigt nyttigt för oss båda att få lite hemläxor att jobba vidare på tills nästa gång. Korre är verkligen ingen barnstjärna men han blir bara finare och finare hela tiden med mer styrka och ridning. Nu längtar jag efter vår nya dressyrsadel som beställdes i somras. Han har plötsligt blivit min enda häst så då är det klart att han behöver en egen sadel. Börjar så smått kunna se glädjen med häst igen efter att jag förlorat mitt sto med föl i somras :heart

IMG_20220902_190523.jpg
 
Jag har inte heller skrivit på länge. Det började i våras när jag fick ett litet bryt på att det inte gick framåt. Fick hjälp av en ET som hittade låsningar kring bog och manke och hon tyckte också att han skulle röntgas i ryggen för han var så stiff. Då pratade jag med hans andra uppfödare som berättade att hans mamma var röntgad för motsvarande och att hon är tight men inte har kissing spines. Röntgen var i stort sett ren för utom någon sorts fynd på C6/C7 men det är av oklart om det betyder något. Tids nog ska jag röntga igen och se om det har förändrats. Men väldigt många har någon ändring där så det behöver inte betyda ngt. Han fick i alla fall vila, och lite metacam så nu var ET´n nöjd när hon var här senast.

Sen var det sadeln också. Jag la ungefär 10 000 på olika utprovare innan jag själv la ihop deras kommentarer och bestämde mig för att pröva en Erreplus Impluse. Det är klart den bästa sadeln hittills. Det var väl inte jättekul för plånboken att det inte fanns några begagnade som passade men nu har jag äntligen en sadel. En vecka efter jag fick sadeln blev jag magsjuk, följt av feber och efter det luftrörskatarr. Och den utvecklades till lunginflammation och nu har jag fått inflammationer i muskelfästena kring revbenen så det är inte så mkt träning direkt.

Med lunginflammation i kroppen hann vi med två starter samma helg, först en lugn 65 %- ritt på fredagen då jag i stort sett såg till att han inte var spänd på banan. Och sen på söndagen red jag varje steg. Han skulle vara 300 % framme för skänkeln. Inte för att han inte varit framme för skänkeln men det känns inte riktigt alltid som att han tar i och bär sig. Det finns ingen film på det, för vi åkte själva men det blev 72 % och personligt rekord för mig. Fick jättefin domarkritik, att jag visade honom proffsigt. En andraplacering den här gången, för det var galet bra ekipage med i klassen. Trodde faktiskt inte att vi skulle bli placerade ens än gång. Vi får se hur jag gör nästa gång. Jag tror jag måste rida så här lite mer på banan för han blir ofta lite introvert.

Så är det med oss...
 
Jag har inte heller skrivit på länge. Det började i våras när jag fick ett litet bryt på att det inte gick framåt. Fick hjälp av en ET som hittade låsningar kring bog och manke och hon tyckte också att han skulle röntgas i ryggen för han var så stiff. Då pratade jag med hans andra uppfödare som berättade att hans mamma var röntgad för motsvarande och att hon är tight men inte har kissing spines. Röntgen var i stort sett ren för utom någon sorts fynd på C6/C7 men det är av oklart om det betyder något. Tids nog ska jag röntga igen och se om det har förändrats. Men väldigt många har någon ändring där så det behöver inte betyda ngt. Han fick i alla fall vila, och lite metacam så nu var ET´n nöjd när hon var här senast.

Sen var det sadeln också. Jag la ungefär 10 000 på olika utprovare innan jag själv la ihop deras kommentarer och bestämde mig för att pröva en Erreplus Impluse. Det är klart den bästa sadeln hittills. Det var väl inte jättekul för plånboken att det inte fanns några begagnade som passade men nu har jag äntligen en sadel. En vecka efter jag fick sadeln blev jag magsjuk, följt av feber och efter det luftrörskatarr. Och den utvecklades till lunginflammation och nu har jag fått inflammationer i muskelfästena kring revbenen så det är inte så mkt träning direkt.

Med lunginflammation i kroppen hann vi med två starter samma helg, först en lugn 65 %- ritt på fredagen då jag i stort sett såg till att han inte var spänd på banan. Och sen på söndagen red jag varje steg. Han skulle vara 300 % framme för skänkeln. Inte för att han inte varit framme för skänkeln men det känns inte riktigt alltid som att han tar i och bär sig. Det finns ingen film på det, för vi åkte själva men det blev 72 % och personligt rekord för mig. Fick jättefin domarkritik, att jag visade honom proffsigt. En andraplacering den här gången, för det var galet bra ekipage med i klassen. Trodde faktiskt inte att vi skulle bli placerade ens än gång. Vi får se hur jag gör nästa gång. Jag tror jag måste rida så här lite mer på banan för han blir ofta lite introvert.

Så är det med oss...
Ni är ju så duktiga, så jag tycker du kan släppa lite av din prestationsångest. Krya på dig också ❤️.

Även Korre har två kotor i ryggen som är lite täta. Eftersom han var så stökig innan sommaren röntgade vi ryggen när di var inne. Jag tror dock inte att det direkt påverkar honom eftersom han blivit så himla fin genom att bara galopptränas. Jag hoppas att det håller sig så även när jag sätter lite mera press på honom i ridningen.
 
Vi har hittat en ny väg genom skogen.

Den är... skogig. Á la 'ligga över hästens rygg för att komma under träd' skogig. Kravla över stenmurar. Snirkla mellan träd. Gå i högt gräs. Gå över nedfallna grenar.

Första gången var skitsvårt. Mycket för att han tycker det är lättare att kasta sig utför istället för att bromsa. Inte helt lyckat i så oländig terräng. Men det går bättre och bättre. Mycket bra träning men VÄLDIGT trångt för ryttarens knän på ett par ställen.
 
Vi har haft en övergångsperiod eller vad man ska kalla det. Lite svajjigt liksom. Han har varit så himla fin under lång tid, men nu sista tiden har det inte gått riktigt lika bra -inga stora grejer, men lite ostadigare och det har varit lite oklart mellan oss kring vem som bestämmer farten osv 😅
Hade ett lite jobbigt pass i förrgår där vi verkligen fick jobba med grund-grund, och sedär! Någon effekt hade det iallafall för igår var han mycket bättre, mer lugn och avslappnad (förstår ni vad jag menar om jag säger att man hör hästens andning i traven, att den andas i takt med traven - helt lös liksom?).
 
Mirre och jag har kommit igång igen efter sadeltrassel och sjukdom (för mig). Vi har lasttränat ganska mkt och ofta går det bra hemma, men borta går det fortfarande dåligt. Eller, det går, så länge han är pigg. Men är han trött för att han varit länge på tävlingsplats eller så, då är han fan inte så kul :( I helgen flaxade han runt på två ben, alternativ checkade HELT ut (stod och blundade) innan han plötsligt, traskade med mig in. Han står ju bra och är duktig, men han pallar inte att vara länge på tävlingsplats. Så pass att jag ska maila de som har tävlingsplatsen vi ev ska till i oktober, och be dem om ganska sen starttid, så vi slipper stå och vänta, om vi mot förmodan skulle bli placerade (vilket jag inte tror för vi ska försöka oss på en LA igen).

I helgen vann vi en LB:2 på 71,167 % och jag fick ett presentkort på Cirkle K på 250 kr. Ska man skatta på sånt? Det är en belöning pga prestation...
 
Merida debuterade H90 förra helgen, på en tävlingsplats som är rätt ”tittig”, både hoppbanan och terrängen. Var jättefin på framridningen men blev kanske lite trött, för inne på banan sen föll hon isär i galoppen och bröt av till trav lite random och poängen dök förstås. Satt upp 35 minuter innan start och skrittade fram länge, och det har varit lagom innan. Fick iaf en 8:a på inridningen, äntligen rak! 🙌

Fick en dålig framhoppning, fattar inte hur svårt det ska vara att bara galoppera och vända upp på hinder, men så fort där är mer än 1 ekipage till så blir jag stressad och misslyckas med detta. :bag: Jag avskyr verkligen framhoppning! Och då är det ändå mycket lugnare på fälttävlan än på vanlig hopptävling, men nu var det 3 parallella klasser och en del folk. Inne på banan fick jag inte riktigt fram henne, som jag hade behövt, och satan i gatan vad hon tog i och hoppade minst 2 dm över hinderna, utom insprånget i kombinationen som var lite lägre, och sen nådde hon inte riktigt ut över oxern och rev den, men var felfri i övrigt.

Efter att ha skrittat terrängbanan och veterinärbesiktigat var hon så trött i huvudet att ögonen gick i kors på henne, men hon vilade faktiskt upp sig bra under timmarna av väntan i transporten och var pigg igen när det var dax för terrängen.

Ute i terrängen gjorde hon stora ögon åt blomsterdekorationer, publik och funktionärer, var lite tveksam och galopperade inte på så som sist och stannade och spanade in en blomlåda i hinder nr 3, så vi drog på oss en massa straff och tidsstraff. Hon funderade på att stanna på sista hindret, en ljusblå låda där man hoppar in på hoppbanan. Jag sa att hon kan glömma det, så vi travhoppade den. 🤷‍♀️

Så, inget superresultat (igen), men många lärdomar och nyttig erfarenhet. Nu är sista tävlingen nästa helg, då blir det h90 igen. Helgen efter har jag fått plats på 2 dagars träning för Yogi Breisner som är på Sverigebesök och tänkte faktiskt att hon skulle få följa med på den (för min andra häst skämde ut oss så mycket i våras, så han får inte följa med 🙄🤣). Sen får hon en lite längre vila tänkte jag, hon har ju jobbats hela sommaren i princip.

37AF45D8-B6C5-4980-BE56-D2DB1EF2C985.jpeg
 
Det har tydligen varit för lugnt ett tag så vi har naturligtvis fått in smittsam bakteriell ögoninfektion i stallet.

För det är ju kul. :arghh:

Alla hästar skall ha flugmask på dygnet runt.

T har förstört 2 masker på mindre än 24h vilket måste vara nån sorts rekord.
 
Det har tydligen varit för lugnt ett tag så vi har naturligtvis fått in smittsam bakteriell ögoninfektion i stallet.

För det är ju kul. :arghh:

Alla hästar skall ha flugmask på dygnet runt.

T har förstört 2 masker på mindre än 24h vilket måste vara nån sorts rekord.
Hur hjälper flugmask mot ögoninfektion? Ska det hindra smitta?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 135
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 906
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 339
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp