Födda 2017 del 3

Hur hjälper flugmask mot ögoninfektion? Ska det hindra smitta?

Ja. Det smittar via flugor i hästarnas ögon (och om man mot förmodan skulle feppla i ögonen på en infekterad häst och sedan i ögonen på en frisk häst men den risken är ganska liten).

I övrigt behandlas de infekterade hästarna med ögonskölj och medicin i ögonen.
 
Ja. Det smittar via flugor i hästarnas ögon (och om man mot förmodan skulle feppla i ögonen på en infekterad häst och sedan i ögonen på en frisk häst men den risken är ganska liten).

I övrigt behandlas de infekterade hästarna med ögonskölj och medicin i ögonen.
Ah jag fattar. Tur att flugorna iaf är färre nu på hösten :)
 
Jag och Albin har varit på våran första tävling.
En pytteliten klubb pay and jump där jag tömkörde över kavaletti 😅😁
Men rosett fick vi för en felfri runda och Albin han är helt fantastisk.
Så lugn och trygg och känslig och lyhörd och gör sitt allra allra yttersta hela tiden.
Bästa lilla hästen.
received_450023470439648.jpeg
 
Nu börjar det äntligen hända lite grejer i ridningen. Mirre är pigg och glad och har börjat skjuta på. Diagonalen är han nästan svår att hålla lugn för där ska det ökas.

Vi hittade något som nog kan beskrivas som ”second trot” på träningen förra veckan och det är vad Mirre nu vill hålla på med. Galoppen är fin, men sen är den mest full fart, och det är inte lika lätt att hantera. Men han är glad, och då får jag vara nöjd ändå.
 
Korre är också jättefin nu. Efter senaste träningen fick vi väldigt bra läxor att öva på. Mycket fokus på att få ett jämnt stöd i handen i övergångarna utan att han kryper bakom lod. Även förflyttningar ut i hörnen gör att han sätter under sig ocj kommer upp med fronten mycket bättre. Han blir magisk i galoppfattningarna när de blir luftiga. I galoppen fokuserar vi på att inte hamna i väggarna utan rida lite innanför, och han är så otroligt ridbar och välvillig.

Härom dagen red vi lite dressyr på stubben och vi provade förvånad galopp på en vid 8a, och även någon början till enkla byten. Han bara gör som om han aldrig gjort annat. Fina lilla häst! Han har utvecklats så enormt och gått hela sommaren så nu fick han en välförtjänt vecka med vila. Lite längre vila får han i vinter sen tänker jag.
 
När han börjar komma tillbaka från sommarens köttbulleform och äntligen få lite kondition och styrka.
När hösten är helt underbar
Då går han och gör illa sig. Så himla onödigt.
Jag hade planerat in att låta honom vila nu snart då det varit mycket nytt för honom i sommar men jag tänkte att det passade bra när det börjar frysa här uppe och bli riktigt mörkt, snart men inte just nu.
DSC_1804.JPG
 
Hade så smått börjat kolla på tävlingar men det får vänta, iom att veterinären skrivit fel datum i passet...

Men har man världens snällaste lilla 5 åring så kan man hitta på andra saker. Så idag fick han vara voltigehäst! En stallkompis lillasyster (7 år) tränar voltige. T ställde upp och var så snäll. Även när hon stod på ryggen på honom så skrittade han mest omkring och myste.
 
Vaccinations snack. Min har gjort dos ABC nu och har gjort efter föreskrifterna som fanns. Hur kan jag kolla att som är giltiga tills vi skall börja tävla?
 
Vi red lite dressyrprogram i helgen, och filmade till online-tävling. Hade tänkt vänta att lägga filmen här tills jag fått bedömningen men här är i alla fall träningsrundan, första gången jag rider igenom hela programmet. Filmade så att jag skulle kunna kolla igenom hur det såg ut en gång och egentligen för att ev kunna använda om försök två gick sämre. Men hade glömt sätta på nummerlapp så det fick bli försök två även om han var lite tröttare där. :angel:

 
Vi har inte så mycket att bidra med för som jag skrev i Dressyrsnackis så är Mirre inte helt kurant. Han sprang i hagen för några veckor sen och sträckte sig lite och var lite svullen i några dagar. Inte halt ens på böjprov men en liten galla skvallrade på att något inte stämde. Han har inte helt perfekta ben men förändringar i form av gallor på unghästar är inget jag vill ha.

Det är trist att vila tycker han (och jag med) och han är lite deppig och störig. Supersnäll (hittills) att promenera med men med lågt huvud och trött blick. Tillbaka för behandling om 1 vecka och om 3 veckor får vi se vad planeringen blir framöver. Då är det nytt Ultraljud. Så då får vi hålla tummarna.
 
Till skillnad från @villhöver 's häst så går ju min att stängsla in (numer).

Dock har han listat ut hur man öppnar boxdörren och har tydligen roat sig med det på nätterna. Så nu får han skämmas och ha dubbla lås...
 
Även om jag inte tränar så mkt på Mirre så umgås jag en del med hästar som är födda 17. Mirre och jag får promenera 25 min två gånger om dagen och han sköter sig fint. Än så länge funkar det fint att gå i grimma. Återbesök med UL om två veckor så efter det hoppas jag att jag får börja skritta uppsuttet. Mirres femåriga bästis tycker livet är rätt trist när de inte går ihop men det är bra att kunna ha som reality check att trots att vi kanske hamnar några månader efter den ursprungliga planen så är han lagom långt framme.

Sen har Elsa kommit in i mitt liv, tillsammans med @carmarnic . Det började med att jag tränade dem men nu har jag också fått sitta lite på Elsa när Mirre är skadad och Carros rygg har behövt vila. Den lilla fuxen börjar växa i kroppen och förstår mer och mer hur hon ska använda sin kropp i balans i lagom takt och det utan att springa på i 180. Hon är ett lyckopiller!

CA127B30-18DC-471C-96F3-E3CE2A0AF9BE.jpeg
 
Här går det lite på halvfart för tillfället. Många hästar i stallet, inklusive T, har haft kolik (2st) eller kolikkänningar (6st) och några har även haft svullna ben av och till. Fodret sågs som den första misstänkta, men två av hästarna med problem äter inte samma mat som de andra.

Jag misstänker kanske hellre lera i hagarna (de har halvstora gräshagar, och de betar i leran). Kanske vattnet? Ingen aning, men hoppas det blir bättre snart.
 
Mirre blev friskförklarad igår, det syns inget av skadan på UL. Men veterinären var mån om att säga att jag ska ta det lugnt för den här skadan är sånt som ger (återkommande) kotledsinflammationer om man inte låter den läkas ut och verkligen stärks stegvis. Så nu är det skritt uppsuttet i 2-3 veckor till vi är uppe i en timme, då får jag börja trava några minuter. Om 6 veckor kan vi kanske börja galoppera om det känns bra.

Tyvärr är underlaget skit nu, och inga sulor har han, så jag är glad att vi har ridhus där vi inte behöver trängas med andra. Just nu står det bara 2 hästar på vår gård så det är inte direkt trängsel. Igår ville han inte gå in i stallet när vi skrittat våra 30 minuter, han har nog längtat lika mycket som jag till att börja jobba igen.
 
Här går det lite på halvfart för tillfället. Många hästar i stallet, inklusive T, har haft kolik (2st) eller kolikkänningar (6st) och några har även haft svullna ben av och till. Fodret sågs som den första misstänkta, men två av hästarna med problem äter inte samma mat som de andra.

Jag misstänker kanske hellre lera i hagarna (de har halvstora gräshagar, och de betar i leran). Kanske vattnet? Ingen aning, men hoppas det blir bättre snart.
Usch inge roligt :(Elsa fick kolik i våras så jag är jättenojig nu. Ger loppfrön när det är lerigt ute när jag ser att hon är det minsta dålig i magen för att förebygga.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 582
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp