Födda 2017 del 3

Funderade på att göra en dressyrstart denna helgen så red igenom programmet i torsdags. Kändes ok så var först inne på att starta men sen tyckte jag det blev för tight med tid kvällen innan och det har blåst nåt fruktansvärt så struntade i det ändå 😅.

 
Idag fick Takeo följa med till stranden och vi fick även med min syster med kameran (och mamma och hunden), så för första gången på över två år har jag nu nya ridbilder på oss! Så här kommer en liten bomb...

346822883_1072155993764664_8258265094963528506_n.jpg

345666333_980060193351096_3947647573391309469_n.jpg

347079081_638440274986115_4701242508599215372_n.jpg

346952014_1027244991994134_5686484304491134278_n.jpg

346495177_625571736137958_877771758716915763_n.jpg

346852666_1675467686234768_2287156340153847728_n.jpg

346938718_275963314767081_4727975461001408658_n.jpg

346937484_778578716990525_7725196047690135029_n.jpg

347082353_819843003124025_5094965435436721380_n.jpg
 
T har haft ett par veckor aktiv vila (uteritter och promenader) pga mitt jobb varit dumt i huvudet. Efter en och en halv vecka blev han skitstörig pga understimulerad så även om jag varit rädd för att ha jobbat honom för hårt så håller han tydligen inte riktigt med.

Han har också fått en hagkompis. En äldre, mycket klok, herre. T måste nu göra precis som storebror och Tjuren (storebror) suckar och stönar men låter honom hållas. Till en viss punkt.

Men dricker storebror då behöver T också dricka. Ur samma kar! Naturligtvis!
 

Bifogade filer

  • 20230606_082312.jpg
    20230606_082312.jpg
    546,7 KB · Visningar: 62
Efter vilan har T verkligen hitta sig själv, i kroppen. Det är ett enormt gung i traven (som jag knappt klarar av att sitta i). Han har också blivit stabilare i formen och mjukare att rida.

Men. Han har också blivit jätteambitiös och det blir ibland lite frustration när han trasslar till det för sig och vill så mycket att han gör ALLA GREJORNA men inte riktigt orkar så blir han småsur/frustrerad för att det är jobbigt. Och jag sitter uppepå och försöker få honom att förstå att det inte riktigt var så jag menade, bara gå framåt!

Då blir han ju också jättetrött, jättefort vilket resulterar i att han då lite kollapsar, börjar hänga i handen och blir springig. Men vi kommer lösa detta med. Och det är lite lyxigt när han verkligen gungar till.
 
Mirre är på sommarträning hos en tjej som tränar för min förra tränare. Hon rider ju Grand Prix och Mirres tandläkare har sina hästar där men ändå oroar jag mig. Han verkar ha det jättebra men jag tycker att det är enormt jobbigt. Risken är överhängande att jag hämtar hem honom några dagar tidigare än vad jag tänkt men det kommer säkert kännas bättre när han varit där lite och jag hälsat på honom. Hon har fått stränga order att akta skritten och helst bara skritta på långa tyglar för han har varit jättesvår i den på sistone.

Har i a f anmält mig till en MsvC i augusti, är reserv och jag vet inte om jag vill tävla, eller om jag ska vänta till bytena sitter. Tror att jag kommer rida MsvB:2 när de väl sitter, det är ett av mina favoritprogram och med sexårig häst behöver jag ju inte kvala :angel:
 
Ibland flyter saker på, ibland gör de det inte.

Var och tränade för nya tränaren igen igår och ... um...

1, det ösregnade fast det inte skulle regnat alls=blöt häst vilket jag inte räknat med

2, det ösregnade så att allt var blött när vi lastade (skitfint väder 30 min bilfärd bort = jättevarmt att träna)

3, broöppning = fick stå med otålig häst och vänta

4, otåliga trafikanter som hittar på alldelles egna trafikregler pga punkt 3

5, bärgning på motorvägen

6, se punkt 4 igen

Allt detta gjorde att vi kom fram lite sent, men träningen gick bra ändå. Fick bra feedback på läxan, fick jobba med att svänga med ytter knä i galoppen (vilket är... komplicerat), fortsatt jobb med sidvärts och bärigheten i galoppen.

När vi skulle lasta hem så var stackars hästen helt slut i hela huvudet. Ingen hjärnbensin kvar. Så han hade glömt hur man går på släpet. Men rasslade med lite godis så gick han på efter ett par minuter.

7, broöppning igen på hemväg

8, se punkt 4
 
Fortsätter min monolog här då....

Igår var vi på hopptävling! T's andra i livet och min andra sen jag var typ 15 år.

T skötte sig exemplariskt. Han är enkel att lasta, enkel att åka med, enkel på plats (när han andats) och börjar bli enklare att tränsa i transporten (huvudet vill gärna gå som en propeller när han försöker titta på allt....).

Första klassen (75cm, Clear round) hade vi en bom ner. Han var lite... loj? kändes det som, och då hoppar han utan tryck och fick med oss en bom när vi hamnade lite nära ett hinder. Speakern varnade också för maxtiden som var 120 sekunder kunde bli kort om man var långsam, och springa snabbt är verkligen inte Ts forte, men vi kom runt bland den snabbare fjärdedelen.

Andra klassen (85 A:0/A:0) blev vi dubbelnolla! Om än för långsamma för placering. Vi gjorde 2 av 3 korta svängar där han hoppade hinder på skrå* men jag sket i den sista svängen och gick lång väg där, han hade redan presterat långt över vad jag förväntat mig. Och jag försökte bara hålla jämnt tempo, inte skynda iväg galoppen.

Framhoppningen var... intressant. En häst vägrade gång på gång och kastade sig från hindret. In i andra hästar, inklusive T. En annan var en nervöst vrak och stegrade och kastade sig bakåt/backade i full fart. Inklusive in i andra hästar (och T). En annan inne på framhoppningen (med lugnare häst) passerade mig på vägen ut och sa "det är tur att några av oss har lugnare hästar". Och jag håller med henne.

*Innan ni skäller på mig, T hoppar allt. Ur vilken vinkel som helst. Hur som helst. Han bryr sig inte det minsta. Så att svänga kort är inte svårt. Sen får han inte alltid med sig alla fyra fötter men det är ett annat problem.
 
Kul att du kommer ut på hopptävling @Elo ! och grattis till dubbelnolla. Jag ska verkligen jobba med hoppningen i vinter och kanske följa med vår stallägare ut på lite tävlingar så jag tycker att hoppning är mindre läskigt. jag tävlade hoppning när jag var junior men nu tycker jag att det verkar lite stressigt och många som inte har så bra koll på sina hästar.

Mirre jobbar vidare hos sin sommarryttare. Han är duktig, byter ofta rent till höger men mindre ofta rent till vänster. Hon brukade rida honom utan sporrar och tyckte han var spänd. Jag sa att hon gärna får ha sporrar för jag har så mkt olika signaler med mina vader som nog gör att han inte riktigt förstår henne. Sporren blir tydligare för honom och nu hade han blivit mycket lugnare i hur han förstod hjälperna. Jag använder ju vaderna till att be honom lyfta magen (i samling) och frambenen (mer gest i galopp t.ex.) och sporren använder jag nästan bara för att be om mer tryck, eller övergångar så nu förstår de varandra bättre. Fast jag längtar till onsdag när jag ska ta hem honom. Och ännu mer till torsdag när jag ska rida ut igen. :) Det är ändå det roligaste jag vet.
 
Vi debuterade i H100 under lag-SM-helgen. Lyckades rida igenom programmet en gång innan. 😅 Framridning inne med många ekipage och tävling ute gav ofokuserad häst som kollade på annat och var ojämn i bjudningen. 63% är jag ju inte så nöjd med, men var rättvist.

Hoppningen tyckte jag kändes jättesvår! U-svängar, många relaterade avstånd och stora hinder (1,05 🙄) och trodde vi skulle dö i den sista oxern :bag:, men lyckades hålla igång galoppen, inte börja backa av själv och sitta upp och ge henne plats att hoppa om vi kom nära och då skuttade vi runt felfritt. 🤷‍♀️

Terrängen var ganska tuff och lång bana (2500 m). Hemmaplan så vi hade hoppat de flesta hinder innan, men alla som gick att flytta var flyttade, och de andra upphottade (de hade höjt trakhnern och grävt ut diket under rejält!) Var spänd i början och vi fick ett stopp på hinder 2 när hon tittade på några väldigt läskiga halmbalar bredvid hindret och vi dessutom fick möte av en annan häst samtidigt, men sen kom hon igång efter några hinder! Jag red som om jag inte hade fått nåt stopp, för vi behöver träna på att galoppera på och hoppa ur lite större galopp, sen är hon ju inte så snabb… Däremot jättefin i kombinationerna, hon gör det så lätt! Lyckas jag bara visa henne hindret så hoppar hon!

Fick syn på det djupa diket under trakhenern i avsprånget och hoppade till rejält. 🤣
Andra gången i vattnet var en kombination in, och hon hoppade av stort in där så jag fick släppa ut tygeln och sen hann jag inte riktigt samla upp den utan red genom kombinationen och vattnet och ut över en stor stock på lång tygel, hon hade linjen klar för sig!

Gick i mål med massa tidsstraff, men shit vad kul vi hade! ❤️
9E24E7EF-D625-403F-9554-8EC1BD884299.jpeg
 
Vi debuterade i H100 under lag-SM-helgen. Lyckades rida igenom programmet en gång innan. 😅 Framridning inne med många ekipage och tävling ute gav ofokuserad häst som kollade på annat och var ojämn i bjudningen. 63% är jag ju inte så nöjd med, men var rättvist.

Hoppningen tyckte jag kändes jättesvår! U-svängar, många relaterade avstånd och stora hinder (1,05 🙄) och trodde vi skulle dö i den sista oxern :bag:, men lyckades hålla igång galoppen, inte börja backa av själv och sitta upp och ge henne plats att hoppa om vi kom nära och då skuttade vi runt felfritt. 🤷‍♀️

Terrängen var ganska tuff och lång bana (2500 m). Hemmaplan så vi hade hoppat de flesta hinder innan, men alla som gick att flytta var flyttade, och de andra upphottade (de hade höjt trakhnern och grävt ut diket under rejält!) Var spänd i början och vi fick ett stopp på hinder 2 när hon tittade på några väldigt läskiga halmbalar bredvid hindret och vi dessutom fick möte av en annan häst samtidigt, men sen kom hon igång efter några hinder! Jag red som om jag inte hade fått nåt stopp, för vi behöver träna på att galoppera på och hoppa ur lite större galopp, sen är hon ju inte så snabb… Däremot jättefin i kombinationerna, hon gör det så lätt! Lyckas jag bara visa henne hindret så hoppar hon!

Fick syn på det djupa diket under trakhenern i avsprånget och hoppade till rejält. 🤣
Andra gången i vattnet var en kombination in, och hon hoppade av stort in där så jag fick släppa ut tygeln och sen hann jag inte riktigt samla upp den utan red genom kombinationen och vattnet och ut över en stor stock på lång tygel, hon hade linjen klar för sig!

Gick i mål med massa tidsstraff, men shit vad kul vi hade! ❤️
Visa bifogad fil 125356
Vad tuffa ni är! Och grymt jobbat ju 🥳
 
Vi var hos veterinären idag. Mirre var mkt bättre än förra veckan då jag upptäckte hältan. 1 grad typ, på böjt spår, mjukt underlag. Inget på böjprov eller hård volt.

Så vi bedövade nedifrån, först hov, sen kota och sen gaffelband. Till sist karpalsensidan (baksidan av karpus typ) och där blev det bingo.

Då röntgades det, utan anmärkning. Och sen var det dags för ultraljud och då hittade veterinären inflammationen (typ vita fläckar på mörk yta). Alla andra ytor såg fina ut, tack och lov.

Så nu är det 10 dagar skritt (först avsuttet, sen uppsuttet) sen lite jogg och så ska vi tillbaka om två veckor. Så får vi se om han har läkt som vi hoppas.
 
Vi var hos veterinären idag. Mirre var mkt bättre än förra veckan då jag upptäckte hältan. 1 grad typ, på böjt spår, mjukt underlag. Inget på böjprov eller hård volt.

Så vi bedövade nedifrån, först hov, sen kota och sen gaffelband. Till sist karpalsensidan (baksidan av karpus typ) och där blev det bingo.

Då röntgades det, utan anmärkning. Och sen var det dags för ultraljud och då hittade veterinären inflammationen (typ vita fläckar på mörk yta). Alla andra ytor såg fina ut, tack och lov.

Så nu är det 10 dagar skritt (först avsuttet, sen uppsuttet) sen lite jogg och så ska vi tillbaka om två veckor. Så får vi se om han har läkt som vi hoppas.
Håller tummarna att han är bra på åb!
 
Lånade in en liten mer hoppvan pilot till min lilla (som inte är så liten längre).

Hästen skötte sig bra, och det gjorde piloten också. De tog sig runt en bana på 1m-ish. Piloten blev glatt överraskad över hur trevlig han var och hur lagom.

Jag har tydligen den mest lagoma hästen någonsin :laugh:
 
Mirre har gått och blivit tjock den här sommaren. Trots att han haft en magsäcksinpackning så passerar det uppenbarligen ett och annat grässtrå genom den där kroppen. Nu är han ju också frisk så nu ska det börja konditionstränas och brännas fett. Det var lite wake up call att se alla smidiga hästar på Flyinge och komma hem till ett förvuxet russ. Men det är väl bra att ha lite att bygga av kanske?
 
Mirre har gått och blivit tjock den här sommaren. Trots att han haft en magsäcksinpackning så passerar det uppenbarligen ett och annat grässtrå genom den där kroppen. Nu är han ju också frisk så nu ska det börja konditionstränas och brännas fett. Det var lite wake up call att se alla smidiga hästar på Flyinge och komma hem till ett förvuxet russ. Men det är väl bra att ha lite att bygga av kanske?

Är det nu man erkänner att man tvångsmatat hästen med 3kg havre+pellets/dag pga tappat vikt på bara bete :angel:
 
Fille är ganska rund han med, men är inte uppblåst som en zeppelinare längre utan jag kan känna på sadelgjorden att han är aningen smalare än han varit. De kommer gå över till grushagarna i dagarna och då kommer han förhoppningvis smalna av lite till när jag styr maten lite mer. Nu med grushagarna börjar dock min stressigaste period då jag har svårt att lösa åtaganden (som insläpp) på vardagar då bestämd intagstid inte går ihop med min arbetstid. Det har löst sig två vintrar innan på olika sätt, men är lika stressad varje höst - och ja, får jag inte ihop det så kan jag ju inte stå kvar tyvärr. Så det är lite jobbigt.

I övrigt så har vi har tävling på söndag och det blir årets sista, sen får det bli träning och jobba på styrka och stabilitet.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 578
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp