Födda -21

IMG_7758.jpeg

Verkar som att min ponny inte är någon ponny längre 😅😝
 
Arielle har varit på sin allra första utflykt alldeles själv i dag! Alltså inte som när hon rymt hemifrån (:angel:), utan hon har åkt transport till ett nytt ställe och varit med på löshoppning! Och hon skötte sig SÅ bra med allting. :love::heart

Nu har hon även fått sitt regnr i SWB, så nu är vi redo att anmäla till treårstest också! Men hon behöver träna lite på att se/träffa främmande hästar, så vi får nog försöka få till det innan testet...

Blev tyvärr ingen bild eller film i dag, men hittade en från förra löshoppningen "hemma".
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240317-204052_Video Editor.jpg
    Screenshot_20240317-204052_Video Editor.jpg
    52 KB · Visningar: 77
Arielle har varit på sin allra första utflykt alldeles själv i dag! Alltså inte som när hon rymt hemifrån (:angel:), utan hon har åkt transport till ett nytt ställe och varit med på löshoppning! Och hon skötte sig SÅ bra med allting. :love::heart

Nu har hon även fått sitt regnr i SWB, så nu är vi redo att anmäla till treårstest också! Men hon behöver träna lite på att se/träffa främmande hästar, så vi får nog försöka få till det innan testet...

Blev tyvärr ingen bild eller film i dag, men hittade en från förra löshoppningen "hemma".
Varför har du fått vilja så länge på hennes nummer?
 
Boriz har galopperat med ryttare i helgen. Så duktig. Han är bara sutten på 7 ggr total inkl hängning, kan vara 8 gånger också.
Så skönt med okomplicerade hästar :)
Gång 1 Hänga/sitta upp
Gång 2 Hänga/sitta upp/ledas
Gång 3 Hänga/sitta upp/ledas/trava på lina
Detta var vid jul
Gång 4 Sitta upp/ledas/trava på lina/trava själv
Gång 5 Sitta upp/ledas/trava själv
Gång 6 Sitta upp/trava själv/galoppera i vänster varv
Gång 7 Sitta upp/trava/galoppera båda varven

Jag har tömkört en del så kan han svänga osv.
Han ser dock förjävlig ut. Smal, växer och fäller. Hoppas han kommer ikapp till maj när testet är annars får vi avboka. Ingen idé att visa om han är för ful.
 
Min groda har vilat ett tag men nu kör vi lite till, börjar lite försiktig med tömkörning.
Tycker han är duktig men är rätt rörig/bökig i munnen.
Så funderar lite på prova mig fram med bett eller tänka att det är en unghäst fas och jobba vidare.

Provat 3 delat men upplevde han rörigare på det.
Nu kör vi på ett rakt d rings bett från hööks ..
 
Min groda har vilat ett tag men nu kör vi lite till, börjar lite försiktig med tömkörning.
Tycker han är duktig men är rätt rörig/bökig i munnen.
Så funderar lite på prova mig fram med bett eller tänka att det är en unghäst fas och jobba vidare.

Provat 3 delat men upplevde han rörigare på det.
Nu kör vi på ett rakt d rings bett från hööks ..
Har du provat att höja och sänka på olika höjder? Vissa gillar ju att ha det lite annorlunda än andra 🙂
 
Har du provat att höja och sänka på olika höjder? Vissa gillar ju att ha det lite annorlunda än andra 🙂
Ja jag tyckte det blev något bättre när jag vågade höja lite.
Men inte helt hundra ändå, han drar fram huvudet fram och ned vid tygeltag. Lite ryckig sådär.
Är inte hårt i handen och vill mest att han ska hitta sin egen balans och takt.

Men känns som han gör det svårare för sig själv än vad han behöver 😅
 
Ja jag tyckte det blev något bättre när jag vågade höja lite.
Men inte helt hundra ändå, han drar fram huvudet fram och ned vid tygeltag. Lite ryckig sådär.
Är inte hårt i handen och vill mest att han ska hitta sin egen balans och takt.

Men känns som han gör det svårare för sig själv än vad han behöver 😅

Låter som typisk unghäst, jag skulle bara låta det vara och fortsätta med det odelade bettet. Evt kolla tänderna om det var ett tag sedan?

Om du har antigen hanoveransk nosgrimma eller micklem, så kan du knäppa tyglarna i nosgrimman istället för i bettet, så undviker du att han rycker sig själv i munnen när han drar fram huvudet. (Jag tycker oftast de som är oroliga i munnen blir mera stilla om de har någon form av nosgrimma som stabiliserar bettet)
 
Jag har bestämt mig för att förbereda själv inför testet (ekonomin kom ikapp mig, att börja plugga, leva på csn och samtidigt skicka hästen på utbildning knaprade rätt så snabbt på kassan 😅 ). Så vi skippar vidare ridning just nu och fokuserar på att få henne i bra skick inför visningen (kommer inte att visas riden).
Jag tycker att det är väldigt roligt att göra detta jobbet själv och är glad över att ridningen är helt frivillig nu, min kropp är inte i skick att rida unghäst än (men jobbar på det). Jag har lejt hjälp för själva visningen bara, så jag är mycket nöjd med det upplägget 😊

Testade mig igenom typ hela stallets träns för att hitta vad hon kan tänkas passa bra i och gillade detta (snokremmen ska bort)
Bortse från den sneda knoppen, hon ville putta ner mig från pallen och stod inte stilla en sekund 😅
 

Bifogade filer

  • 8D6C6103-E8A3-4FDC-83C5-92102436B91B.jpeg
    8D6C6103-E8A3-4FDC-83C5-92102436B91B.jpeg
    246,9 KB · Visningar: 75
Ja jag tyckte det blev något bättre när jag vågade höja lite.
Men inte helt hundra ändå, han drar fram huvudet fram och ned vid tygeltag. Lite ryckig sådär.
Är inte hårt i handen och vill mest att han ska hitta sin egen balans och takt.

Men känns som han gör det svårare för sig själv än vad han behöver 😅
Vill han kanske ha lite mer stöd från dig?
Kan ju vara svårt att hitta sin balans och takt samtidigt som man bär på ryggsäck när man är ung och ”svag”.
 
Idag har vi varit iväg och löshoppat för första gången efter vilan, så duktig!
Blåste som attans med, men var ändå superduktig och gick i princip rakt in i släpet 😍
 

Bifogade filer

  • 58425CDF-9AAA-4252-B8B9-10517DF45E0A.jpeg
    58425CDF-9AAA-4252-B8B9-10517DF45E0A.jpeg
    383,8 KB · Visningar: 52
Vill han kanske ha lite mer stöd från dig?
Kan ju vara svårt att hitta sin balans och takt samtidigt som man bär på ryggsäck när man är ung och ”svag”.

Ja jag tror lite det kan vara en del av problemet. Jag är nog lite för ”försiktig”
Provade med lite mer stöd/ram i tömkörningen och där såg jag en klar förbättring.

Så ska nog gå vidare på den linjen lite och våga ge mer stöd.
 
Ja jag tror lite det kan vara en del av problemet. Jag är nog lite för ”försiktig”
Provade med lite mer stöd/ram i tömkörningen och där såg jag en klar förbättring.

Så ska nog gå vidare på den linjen lite och våga ge mer stöd.
Jag upplever att många vill ha ganska mkt stöd i början. Inte optimalt men det är sånt man kan jobba på senare. Såklart inte hänga sig helt i händerna så man får bära/lyfta fram dem men lite lagom😇 Kommer säkert bli bättre när den är äldre och starkare och vågar själv ta stöd på bettet istället från din hand🙂
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 709
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
385
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
575
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp