Födda 2022

IMG_2070.jpeg

När blev hon så vuxen?? Jag hinner inte med.

Ni med halvblod, vad har ni för storlek på täcke? Hon har klarat sig bra på vinterpäls när det varit kallt men nu regnar det bara och jag känner att ett regntäcke är på sin plats, men storlek… Fumo har 155 men har så svårt att bedöma hur hon skiljer sig i storlek.
 
Visa bifogad fil 139206
När blev hon så vuxen?? Jag hinner inte med.

Ni med halvblod, vad har ni för storlek på täcke? Hon har klarat sig bra på vinterpäls när det varit kallt men nu regnar det bara och jag känner att ett regntäcke är på sin plats, men storlek… Fumo har 155 men har så svårt att bedöma hur hon skiljer sig i storlek.
Min har stl 135-ish (amigo 130, lippo 140), hon är ca 160 i manken nu. Mamman har 155.
 
Bob hemma igen efter nästan en vecka borta, han har bott hos min särbo och både blivit verkad och i dag träffat tandläkaren, två vargtänder tagna. Dessutom tränat på att åka transport, med inredning, och både ensam och hem i dag med sällskap. Tycker att han r duktig!
 

Bifogade filer

  • IMG_20240219_151704.jpg
    IMG_20240219_151704.jpg
    316,1 KB · Visningar: 43
IMG_20240219_204625.jpg

Storrengöring i måndags, så gott det gick med lurvet efter en regnig dag i hagen😂

Hovslagaren i tisdags, första gången Emeri åkte själv. Haft sällskap tidigare men kunde inte låna ekipage för att köra lagligt med två hästar denna gången så fick ta mitt egna. Emeri knatade snällt på transporten, stod lugnt och fint. Lite åsikter väl hos hovslagaren men under omständigheterna var både jag och hovslagaren nöjda! Sen åkte vi hem och hon fick gå ut till kompisarna nöjd och glad.

Otroligt glad över att ha en tvååring som jag kan göra sånt här med själv och att det känns tryggt. Har alltid folk jag kan ringa om det skulle behövas och som mer än gärna assisterar på kort varsel, men ändå!
 
IMG_2375.jpeg

Kolla på lillsessan som blev jättevuxen direkt! Har satt på tränset och låtit henne stå i boxen och greja lite med bettet ett par dagar nu, hon tar det med ro, på bilden matar sambon med lite pellets så hon får testa tugga lite med det. Nosgrimman är så pass så hon ska kunna gapa, först fick hon vara utan och idag är den på lite löst, så får hon ha nån dag utan igen osv. Mest så hon vänjer sig.
 
Visa bifogad fil 140754
Kolla på lillsessan som blev jättevuxen direkt! Har satt på tränset och låtit henne stå i boxen och greja lite med bettet ett par dagar nu, hon tar det med ro, på bilden matar sambon med lite pellets så hon får testa tugga lite med det. Nosgrimman är så pass så hon ska kunna gapa, först fick hon vara utan och idag är den på lite löst, så får hon ha nån dag utan igen osv. Mest så hon vänjer sig.
Bob har också fått prova träns! Han hade stöd av sina tanter!
 

Bifogade filer

  • IMG_20240305_141324.jpg
    IMG_20240305_141324.jpg
    285,9 KB · Visningar: 83
Jag har inte sett min lilla prins sedan början på januari.... :bag: men enligt uppgift ska allting vara bra med honom. Och nu börjar det närma sig att han ska få flytta hem till mig. 🥰

Har hittat ett jättefint gigastort sommarbete som ligger knapt 20 min från min gård, tänkte åka och kolla på det en utav de närmsta dagarna och sedan förhoppningvis boka in honom (och Calle @Hippocampus?) . Så min plan är att ta hem honom ett tag innan betet för att få göra lite extra hantering, div. hälsokollar, åka och löshoppa någon gång och eventuellt börja lite smått med tömkörning och/eller longering, och sedan får han gå på ca 5 månaders sommarlov med ett gäng kompisar. Nästan så man blir lite avundssjuk 😂 jag vill också vara ledig och bara leka och vila i 5 månader efter ca 1 månads jobb.... 😅
 
Dålig uppdatering här tycker jag! 😆

Nova mäter typ 147cm nu🫣
Hon har varit tjock i vinter men tycker hon börjar se lite bättre ut. Idag byter vi grovfoder också, till ett med sämre värden så förhoppningsvis hinner hon gå ner några kg innan det är dags för gräs.

Har börjat oroa mig för hennes eksem. Snart lär täcket på och hennes hagkamrater äter täcken. 🥺

Finast iallafall❤️

IMG_8386.jpeg
 
Jag var och hälsade på Mimir i onsdags, och vi åkte till veterinären för att kolla tänderna och röntga benen. UA på röntgen så det var skönt! 🥰 Han har överbett som måste hållas efter regelbundet och sedan fanns det två små vargtänder som plockades ut, annars såg det okej ut i munnen också.

Visst är han blivit fin? Han har dock också blivit lite väl tjock, jag misstänker att han snor kraftfòder från de andra och får i sig mera än vad han behöver.... Hoppas inte han blir en lättfödd typ, det vore isf otippad med nästan 50% fullblod i stammen.... 🤔
 

Bifogade filer

  • Snapchat-679872723.jpg
    Snapchat-679872723.jpg
    446,2 KB · Visningar: 74
Bob har fått börja jobba lite! Tänkte görs ett ryck fram till betet, målet är att han ska vara tömkörd och sadelvan då.
 

Bifogade filer

  • IMG_20240331_130036.jpg
    IMG_20240331_130036.jpg
    237,4 KB · Visningar: 25
Tänkte Nova skulle gå att longera utan livet som insats innan betet 😅
Kanske ska testa lägga på sadeln också. Tror inte hon bryr sig.
Bob tycker att longering är ganska onödigt, och det är svårt nu när det är varierande underlag på banan, så svårt att hålla honom på den delen som är bra. Jag funderar på att börja lite med tömkörning så länge. Han kan lite kommandon i longeringen och hade tömkörningsgjorden på sig i höstas så jag tror att det kommer gå bra.
 
IMG_20240408_080337.jpg

Min lilla räka och hennes tanter. Störst i hagen nu, men det är inte så svårt när den största (bruna) bara är 161.

Hinner tyvärr inte med henne på det sätt jag önskar. Men hon mår bra och verkar nöjd ändå. I slutet av april/början av maj flyttar en av ridhästarna så då blir det ändring. Blir förhoppningsvis lite longering och löshoppning då innan långt sommarbete. 😁
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 040
Senast: Blyger
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
843
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Julkalendern från 2022 får en uppföljning där Susanne Reuter ska rida på hästen Wilma. Till P4 Skaraborg berättar ägaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Hassö som tidigare tagit flertalet SM-guld i fälttävlan, lämnade hösten 2022 Sverige tillsammans med sina hästar. Nu har hon köpt...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp