Status
Stängd för vidare inlägg.
han är född 2015, han är fortfarande hingst men ska kastreras till våren.han går på lösdrift hos cerwins uppfödare.han blir nog över ponnygränsen mätte den 22 sept. 143 cm.han är snäll och lätthanterad och det har han varit sen han föddes,
Min är ju året äldre och är runt 144cm så din växer nog över ja. Men även små storhästar finns det ju marknad för.
 
han ska inte säljas,han ska bli min dressyrstjärna:banana:
Men vad härligt :D:D
Min rörde sig supertrevligt men har nog sin största talang inom hoppningen. Mamman är hopponny ut i hovspetsarna. Samma mamma fick året efter en hingst e Fredbo´s Garmin och han är dressyrponny ut i hovspetsarna!!! Och i år fick jag ju en riktig liten goding som kommer passa som både ock :D
 
Men vad härligt :D:D
Min rörde sig supertrevligt men har nog sin största talang inom hoppningen. Mamman är hopponny ut i hovspetsarna. Samma mamma fick året efter en hingst e Fredbo´s Garmin och han är dressyrponny ut i hovspetsarna!!! Och i år fick jag ju en riktig liten goding som kommer passa som både ock :D
jag har sett bilder på din som den nya ägaren lagt ut här och din är väldigt lik min:p:p
 
@Victovie, jag är nyfiken på hur det har gått för Flora Linnéa! Jag vet att @Lancet köpte henne, men hon rider ju andra hästar i Tyskland! F ö är Fjärilsviol något av det snyggaste som går i hästskor.
Tyvärr räckte hon inte till, levde inte upp till de förväntningarna vi hade av den kombinationen, fick både sämre skritt och trav än sin mor tyvärr. Så hon är såld tillbaka till Sverige.

Tack så mycket!:bow::bump: :love:
 
Kl
Värst vad ni skriver! Ang temperament så fick jag precis det jag önskat än så länge. Mamman är det coolaste som finns på fyra ben och än så länge följer Igor i hennes fotspår. :) Jag hann bli orolig ett tag när valacken som stod här fortfarande var kvar. Det är den mest stressade häst jag någonsin stött på, och det smittade helt klart av sig. Det har varit rätt rörigt i boxen vissa morgnar tidigare, men sen valacken flyttade är lilleman lika renlig som sin mamma! Så otroligt skönt! Inte heller lika stressig på morgonen. Sen han flyttade har mammahäst hittat tillbaka till sitt lugn också, tänk vad mycket en häst kan ställa till det...

Nu inväntar vi en fölkompis som kommer flytta hit om 10 dagar. Idag påbörjade jag nästa steg i avvänjningen och särade dem även dagtid. Så nu får han dia morgon och kväll tills kompisen kommer, sen är det slut på det. Igår blev han sju månader. Det var verkligen helt odramatiskt att dela dem, de stod helt självvalt i varsin ände av varsin hage, så det var bara att stänga grinden mellan. :p Skönt att kunna anpassa utfodringen mer, portionera till stoet och ösa på med fri tillgång till lillen. Hoppas hon sinar av utan problem, känns som ett bra sätt att avvänja stegvis. Funderar på att efter helgen bara låta honom dia på morgonen fram tills kompisen kommer, vad tror ni?

För övrigt är jag så less på vädret... Blankis eller hårt knöggel nästan överallt... Igor har det lite jobbigt men är klok och tar det lugnt. Var dock rätt halt igår, jag misstänkte en hovböld så karvade upp det fula i bärranden och spolade och gjorde rent och tryckte i soulpack igen. Idag var han bättre men är lite varm om hoven. Hade ganska mycket puls i båda fram tyckte jag så lite svårt att avgöra... Avvaktar några dagar och ser hur det utvecklar sig.
 
Jag hann bli orolig ett tag när valacken som stod här fortfarande var kvar. Det är den mest stressade häst jag någonsin stött på, och det smittade helt klart av sig. Det har varit rätt rörigt i boxen vissa morgnar tidigare, men sen valacken flyttade är lilleman lika renlig som sin mamma! Så otroligt skönt! Inte heller lika stressig på morgonen. Sen han flyttade har mammahäst hittat tillbaka till sitt lugn också, tänk vad mycket en häst kan ställa till det...
Jag har haft en inack häst här - som nyligen flyttade - och han gjorde alla hästar på gården lite stissiga. Han fick småryck - många ggr per dag - och drog långa repor i hagen. Varpå andra hängde på. När han flyttade var det som att alla hästar drog en djup suck av lättnad.
 
Jag har haft en inack häst här - som nyligen flyttade - och han gjorde alla hästar på gården lite stissiga. Han fick småryck - många ggr per dag - och drog långa repor i hagen. Varpå andra hängde på. När han flyttade var det som att alla hästar drog en djup suck av lättnad.

Ja du ser där... Den här gjorde mig galen... Jag släpper ut hästarna innan 05 varje dag eftersom jag typ varannan dag börjar jobba fem. Så jag kliver upp även på mina sovmorgnar och släpper ut tidigt och går sen in och lägger mig igen. Om jag nån morgon inte kom ut förrän säg 05.10 så var han som en tornado i boxen, spånet upp över halva väggarna. Om jag kom ut vid 05.30 höll han på att banka sönder väggarna. Om jag mot förmodan skulle ha försovit mig så hade han väckt mig, det small så det hördes in, stod bara och vevade med frambenen så det sjöng i väggarna. När jag kom in i stallet hann jag inte mer än lägga handen på boxlåset så var han påväg ut. Jag fick nog när han en morgon vräkte sig in i dörren så att den hoppade ur spåret. :rage: Och på kvällarna satte han igång och sprang som en galning så fort jag visade mig vid stallet, laddade mot grinden och sprang även rakt in i grinden (smällde av ett handtag en gång) ett par gånger. :banghead: Och nåde dig om han var utan mat i hagen, maken till hungrig häst har jag aldrig stött på... Han typ vrålade rakt ut om man visade sig runt stallet i fodringstid. Han smällde i sig 2kg hö på max 20min. Tuggade helt allvarligt så snabbt att det rann ur munnen på honom, jag blev ju stressad själv bara av att titta på honom. :wtf:

Behöver jag säga att det är helt ofantligt lugnt och skönt här hemma nu? :p
 
Ja du ser där... Den här gjorde mig galen... Jag släpper ut hästarna innan 05 varje dag eftersom jag typ varannan dag börjar jobba fem. Så jag kliver upp även på mina sovmorgnar och släpper ut tidigt och går sen in och lägger mig igen. Om jag nån morgon inte kom ut förrän säg 05.10 så var han som en tornado i boxen, spånet upp över halva väggarna. Om jag kom ut vid 05.30 höll han på att banka sönder väggarna. Om jag mot förmodan skulle ha försovit mig så hade han väckt mig, det small så det hördes in, stod bara och vevade med frambenen så det sjöng i väggarna. När jag kom in i stallet hann jag inte mer än lägga handen på boxlåset så var han påväg ut. Jag fick nog när han en morgon vräkte sig in i dörren så att den hoppade ur spåret. :rage: Och på kvällarna satte han igång och sprang som en galning så fort jag visade mig vid stallet, laddade mot grinden och sprang även rakt in i grinden (smällde av ett handtag en gång) ett par gånger. :banghead: Och nåde dig om han var utan mat i hagen, maken till hungrig häst har jag aldrig stött på... Han typ vrålade rakt ut om man visade sig runt stallet i fodringstid. Han smällde i sig 2kg hö på max 20min. Tuggade helt allvarligt så snabbt att det rann ur munnen på honom, jag blev ju stressad själv bara av att titta på honom. :wtf:

Behöver jag säga att det är helt ofantligt lugnt och skönt här hemma nu? :p
Ojoj :crazy::crazy::crazy:
Ja så där var inte min inack. Han var mer som en tornado i hagen. Vid all hantering var han som ett lamm (som tur var). Men alla andra hästar blev så himla stressade av att han sprang så mycket.
Skönt för dig att hästen flyttade :D:D
 
Alltså ett föl som inte diat på över en månad och flyttar till sin nya ägare , som hittar en ny mamma ? deras sto som inte haft föl på flera år har uppmuntrat han till att dia på henne . ingen mjölk än men genomskinlig vätska kommer det . fölets egna mamma har vant av honom själv . han är snart 9 månader . vad gör man ? är det skadligt ? jag tyckte hon kunde dela på de innan det blir så att han börjar dia mycket på henne . hur hade ni gjort ?
 
Köparen till Draconis hoppade av i sista stund. :rage: Kände det dock på mig men ändå trist.
Satte ut honom på annons igen och har blivit fullständigt överröst med svar. :D
Hoppas han säljs snabbt. Jag har alldeles för många hästar. :angel:
 
Köparen till Draconis hoppade av i sista stund. :rage: Kände det dock på mig men ändå trist.
Satte ut honom på annons igen och har blivit fullständigt överröst med svar. :D
Hoppas han säljs snabbt. Jag har alldeles för många hästar. :angel:

Haha, jag som trodde marknaden för föl var stendöd. :p Hoppas du hittat nån bra köpare! :)
 
Alltså ett föl som inte diat på över en månad och flyttar till sin nya ägare , som hittar en ny mamma ? deras sto som inte haft föl på flera år har uppmuntrat han till att dia på henne . ingen mjölk än men genomskinlig vätska kommer det . fölets egna mamma har vant av honom själv . han är snart 9 månader . vad gör man ? är det skadligt ? jag tyckte hon kunde dela på de innan det blir så att han börjar dia mycket på henne . hur hade ni gjort ?

Delat dem, helt klart! Dessutom är det väl inte så bra om de går tillsammans närmare våren då han kan börja betäcka? Eller kommer han kastreras tidigt?


Här väntar vi på hovis imorrn. Tror plutten har en böld... Ska bli intressant att höra utlåtande om fötterna av en riktigt kunnig hovis. :) De ser förskräckliga ut igen... Så ledsamt när det var så fint för bara några veckor sen. :( men det får jag ta på mig. Borde haft mera koll när jag visste hur han sett ut innan. Tycker så synd om honom. Dels ensam i hagen, blankis så han kan bara smyga försiktigt, och dessutom halt... Tur hagen är stor så han kan undvika isen på dagarna. Det är bara vid grinden det är halkigt, har gjort mitt bästa för att skapa lite fäste men det är vidrigt.
 
Delat dem, helt klart! Dessutom är det väl inte så bra om de går tillsammans närmare våren då han kan börja betäcka? Eller kommer han kastreras tidigt?
Ett tips på att få lite bättre fäste vid grinden.om det är friserade funkar detta bäst. Vattna och sanda så fryser sanden/gruset fast. ... tycker det funkar då jag haft en häst som vägrar röra sig när det är halt..går varken till mat eller vatten då.

Här väntar vi på hovis imorrn. Tror plutten har en böld... Ska bli intressant att höra utlåtande om fötterna av en riktigt kunnig hovis. :) De ser förskräckliga ut igen... Så ledsamt när det var så fint för bara några veckor sen. :( men det får jag ta på mig. Borde haft mera koll när jag visste hur han sett ut innan. Tycker så synd om honom. Dels ensam i hagen, blankis så han kan bara smyga försiktigt, och dessutom halt... Tur hagen är stor så han kan undvika isen på dagarna. Det är bara vid grinden det är halkigt, har gjort mitt bästa för att skapa lite fäste men det är vidrigt.
 
Delat dem, helt klart! Dessutom är det väl inte så bra om de går tillsammans närmare våren då han kan börja betäcka? Eller kommer han kastreras tidigt? han ska kastreras i januari säger hon iallafall . Hon har bara ston så det bör hon ju göra .


Här väntar vi på hovis imorrn. Tror plutten har en böld... Ska bli intressant att höra utlåtande om fötterna av en riktigt kunnig hovis. :) De ser förskräckliga ut igen... Så ledsamt när det var så fint för bara några veckor sen. :( men det får jag ta på mig. Borde haft mera koll när jag visste hur han sett ut innan. Tycker så synd om honom. Dels ensam i hagen, blankis så han kan bara smyga försiktigt, och dessutom halt... Tur hagen är stor så han kan undvika isen på dagarna. Det är bara vid grinden det är halkigt, har gjort mitt bästa för att skapa lite fäste men det är vidrigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
7
· Visningar
1 554
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
842
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp