Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur stora är era fölisar nu? Min Chilah (Hemerald-Cornetto) blev 7 månader igår och är ungefär 1,40 fram och 1,43 bak:)
 
Bildbombar för att jag äntligen fått bilderna till bloggen. :angel:

Sista bilden där hon är helt röd:

160706_5864e26d2a6b229d581abf61.jpg


Sedan när hon var en månad började hon bli konstigt dammig på ryggen. ;)

160720_5864e2702a6b22a06b73c20b.jpg


Söt som socker, även om skenet bedrar... :devil:

161018_5864e2769606ee5ab1fb7093.jpg


Dagsfärsk bild på bustrollet. :love:
161205_5864e27addf2b355e43900d3.jpg


Planen var ju att sälja, men det är helt kört. Hon har stulit mitt hjärta fullständigt, så hon får väl bli en vacker hagprydnad. :p
 
Hej på er har äntligen hämtat hem min tjej som är född 29/5-16, hon är väldigt tunn, mamma avlivades för en månadsedan pga ökade smärtor pga gamla skador.
Har ett bra grovfoder (hö) som har en kvot på 7.2 dock för lågt för unghäst har jag förstått, vad skulle ni ge för att hon ska gå upp i hull och växa normalt?
 
Hej på er har äntligen hämtat hem min tjej som är född 29/5-16, hon är väldigt tunn, mamma avlivades för en månadsedan pga ökade smärtor pga gamla skador.
Har ett bra grovfoder (hö) som har en kvot på 7.2 dock för lågt för unghäst har jag förstått, vad skulle ni ge för att hon ska gå upp i hull och växa normalt?

Jag har proteinfattigt hösilage och ger lucerne och lite soja som tillskott, funkar jättefint på de två som står här. :)
 
Min tjej är ca 126cm fram o några cm till bak. Precis blivit 6 mån. Mamma häst är ca 150cm och pappan 165cm. Hoppas på hon blir minst 155cm
 
Min flicka har äntligen fått en kompis, i början blev det livat då fölis var livrädd kompisen. Nu går det bättre men mammahästen står kvar i hagen. Hon börjar bli lite sur mot fölis så jag hade tänkt avvänja snart men jag är orolig att mammahästen kommer skrika mycket och göra fölis orolig... Ni som avvänjer i samma stall, hur länge har det gått innan mammahästen lugnar ner sig?
 
Inatt fick Noella sova i egen box för första gången!:)
Allt verkade ha gått bra, hon åt upp nästan allt foder och även legat och vilat!
Hade kameraövervakning för att kunna ha koll så att inget hände, kändes skönt!
Men hon verkade nöjd att få gå med mamma i hagen sen!:D
15781289_1562950530388725_5626964519314867519_n.jpg
 
Äntligen har jag fått hem min fina hingst som jag tingade redan i magen.
Fina Hero Pooh e: Comfortuna - Heraldik xx - Cor de la Bryere
hemma.jpg

Uppfödare: Stall Pooh, Charlie Johansson

Vår blivande stjärna! Han är stor - vet inte riktigt hur hög han är men stor är han. Vi har två jämnåriga hingstar till här hemma och Hero är mycket större än dem.
Snälla Ingar lånade ut sitt sto som amma när Hero förlorade sin mamma och lånade även ut henne att följa med hem till oss. Det blev en lång resa men båda mår bra och är helt lugna :heart
 
Jädrans mög alltså, lilleman är dålig i magen igen. Alltså inte diarréig utan pruttig. Bajset är lite mjukt och så men i bollar, det är bara det att han är så kladdig i rumpan, jag blir tokig. Han stod inne i natt och fick Gastro Support och lite ProViva. Ska köpa det där Quick Fix tänkte jag och se om det gör nån skillnad. Fattar inte vad det är han reagerar på, om det är hösilaget kanske. Det är dundervärden i det och han har gått på hösilage hela livet fram tills nu utan problem.
Jag ska ta träckprov på samtliga hästar här framöver men det är för nära inpå avmaskningen så det känns inte värt att göra det ännu, lilleman maskades med Axilur innan flytt p.g.a spolmask och det är bara några veckor sedan.

Den mest logiska förklaringen till den dåliga magen borde vara upprepad antibiotikabehandling och sen avmaskning på det, i nära anslutning till varandra. Men fattar inte varför det kommer tillbaka när han var så fin för några veckor sedan. Har inte haft möjlighet att ge Gastron på ett par veckor då jag varit bortrest men han var fin i magen rätt länge innan jag åkte.
 
Jädrans mög alltså, lilleman är dålig i magen igen. Alltså inte diarréig utan pruttig. Bajset är lite mjukt och så men i bollar, det är bara det att han är så kladdig i rumpan, jag blir tokig. Han stod inne i natt och fick Gastro Support och lite ProViva. Ska köpa det där Quick Fix tänkte jag och se om det gör nån skillnad. Fattar inte vad det är han reagerar på, om det är hösilaget kanske. Det är dundervärden i det och han har gått på hösilage hela livet fram tills nu utan problem.
Jag ska ta träckprov på samtliga hästar här framöver men det är för nära inpå avmaskningen så det känns inte värt att göra det ännu, lilleman maskades med Axilur innan flytt p.g.a spolmask och det är bara några veckor sedan.

Den mest logiska förklaringen till den dåliga magen borde vara upprepad antibiotikabehandling och sen avmaskning på det, i nära anslutning till varandra. Men fattar inte varför det kommer tillbaka när han var så fin för några veckor sedan. Har inte haft möjlighet att ge Gastron på ett par veckor då jag varit bortrest men han var fin i magen rätt länge innan jag åkte.

Är det inte som du säger att det har med hösilaget att göra?

Jag har ju själv en som hade det svårt som föl och han tål inte hösilage alls.
 
Är det inte som du säger att det har med hösilaget att göra?

Jag har ju själv en som hade det svårt som föl och han tål inte hösilage alls.
Mjo, det känns som att det är en tänkbar anledning helt klart, men om han har klarat hösilage innan utan några problem alls, kan det dyka upp så här i efterhand? Å andra sidan har han ju inte enbart ätit grovfoder innan utan gått med mamma och diat.. Problemet uppstod i samband med antibiotika och avmaskning, förmodligen blev det för mycket för magen på honom.
 
Mjo, det känns som att det är en tänkbar anledning helt klart, men om han har klarat hösilage innan utan några problem alls, kan det dyka upp så här i efterhand? Å andra sidan har han ju inte enbart ätit grovfoder innan utan gått med mamma och diat.. Problemet uppstod i samband med antibiotika och avmaskning, förmodligen blev det för mycket för magen på honom.

Jag vet faktiskt inte. Jag försöker erinra mig hur det var med min. Jag tror att jag upptäckte att det var hösilaget när han var typ 2-3 år men jag vet inte hur länge det var så innan kärringen vaknade upp liksom?
Jag har haft honom sedan avvänjningen som blev allt för tidig (inte från mitt håll, utan uppfödarens) och jag visste ju inte att man skulle ge mjölkersättning på den tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
7
· Visningar
1 546
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
841
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp