Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad fina åringar ni har allihopa! Kul att se :)

Sommarhälsning från Flawi som lever livets glada dagar:
33378128_1150330395107380_1188555091620134912_n.jpg

29511126_1150330401774046_7021411672212373504_n.jpg


Har flyttat henne och hennes kompis till nytt bete idag och de är ju bara så duktiga! Båda in i bussen på första försöket och står snällt hela vägen, så himla okomplicerade :)
 
I natt fyller Merida 1 år! Kan inte fatta att tiden kan gå så snabbt!

De går på den gamla terrängbanan nu, så idag passade jag på att träna grav med henne. Grimma och långt grimskaft på. Gick fram till graven, som är smal, men djup, och så klev jag över och lockade på henne från andra sidan och efter en stund så skuttade hon över och fick massa beröm och godis. Gick fram och tillbaka 3 gånger och sen släppte jag henne igen, men hon fortsatte följa efter mig hela vägen till grinden och stod och tittade långt efter mig när jag åkte. Hon är verkligen ett litet charmtroll den där! :love:
 
Härligt det ser ut :love:
Funderar dock på att ev. Ta hem min kille, han va llte kass förra veckan och tycker han ser lite slö ut. Blir han inte piggare snart får han komma hem och ev. Ta ut vet.
Jag skulle tro att de allra flesta är slöa i värmen. Och växer man och sover ute så tänker jag att det är normalt att vara lite slö. Det hade väl regnat lite hos er i kväll? Här hemma är det öken med sprucken mark..

Men kolla upp honom om du är orolig. Det är bättre för mammahjärtat att få det gjort.. och du som känner honom vet om han brukar vara så här..
 
Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra med Calle. Han har det toppen där han går nu så jag har ingen brådska att ta hem honom men jag vill ha honom hemma en sväng iaf och jobba med honom innan han åker iväg igen.
Tanken är att ta hem honom och antingen skära direkt och så får han gå hemma med stona, eller så ställer jag honom hos en bekant en bit bort ifall hon har plats. Då får han gå som sällskap till hennes hingstunge ett tag och så åker jag upp nån gång i veckan och hanterar honom.

Framåt senvintern/våren ska han röntgas och kolla tänderna, beroende på vad som hittas där ska han sen vidare ner till en duktig tjej i Skåne hoppas jag, som ska jobba och förbereda honom för inridningen, där får han även gå på bete och sen komma hem till hösten igen, är tanken. Börjar sakna honom, men vet att han har rena lyxlivet där han går nu och vill gärna unna honom det så länge det går.
 
Rimini gör egentligen inget annat än att gå i hagen och leka med sin storasyster (2 år), så det är helt obegripligt hur hon kunnat bli så "välhanterad". Man blir liksom inte ledtam av att lillmatte pussas och kramas... :confused:
På nationaldagen var vi iväg på utställning igen, den här gången var hon så laddad att hon inte kunde vila på steget i skritt - sånt som händer när man åker iväg med unga hästar. Jag är ändå supernöjd med att hon blev klassvinnare med 39p, fördelat på 98778.
1528712995871.png
 
Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra med Calle. Han har det toppen där han går nu så jag har ingen brådska att ta hem honom men jag vill ha honom hemma en sväng iaf och jobba med honom innan han åker iväg igen.
Tanken är att ta hem honom och antingen skära direkt och så får han gå hemma med stona, eller så ställer jag honom hos en bekant en bit bort ifall hon har plats. Då får han gå som sällskap till hennes hingstunge ett tag och så åker jag upp nån gång i veckan och hanterar honom.

Framåt senvintern/våren ska han röntgas och kolla tänderna, beroende på vad som hittas där ska han sen vidare ner till en duktig tjej i Skåne hoppas jag, som ska jobba och förbereda honom för inridningen, där får han även gå på bete och sen komma hem till hösten igen, är tanken. Börjar sakna honom, men vet att han har rena lyxlivet där han går nu och vill gärna unna honom det så länge det går.

Men han är väl bara ett år? Då behöver du väl inte jobba honom alls ännu? Tidigast efter betet som tvååringar tänker jag att de behöver börja skolan öht
 
Men han är väl bara ett år? Då behöver du väl inte jobba honom alls ännu? Tidigast efter betet som tvååringar tänker jag att de behöver börja skolan öht
Så tänker jag med. Fölis skrotar på betet. Nästa vår ska vi kolla vargtänder och lägga på en gjord första gången. Sen bete igen och sen lugn insittning under hösten.
 
Men han är väl bara ett år? Då behöver du väl inte jobba honom alls ännu? Tidigast efter betet som tvååringar tänker jag att de behöver börja skolan öht
Jag är ett år framåt i planeringen, och räknar med eventuell vila/konvalescens om han behöver plocka bort några benbitar. Då är vi framme på höstkanten -19 sen när han ska börja sittas in.

Att jag vill ta hem honom framåt vintern i år är inte så konstigt då han bara hanteras en gång per månad i nuläget. Han mår strålande där han går för tillfället men nån gång ska han börja hanteras mer. Vad man lägger i arbetet "jobba" är väldigt subjektivt tydligen, men att vardagshantera honom ett par gånger i veckan tycker inte jag är konstigt på hösten/vintern som ettåringar.
 
Jag är ett år framåt i planeringen, och räknar med eventuell vila/konvalescens om han behöver plocka bort några benbitar. Då är vi framme på höstkanten -19 sen när han ska börja sittas in.

Att jag vill ta hem honom framåt vintern i år är inte så konstigt då han bara hanteras en gång per månad i nuläget. Han mår strålande där han går för tillfället men nån gång ska han börja hanteras mer. Vad man lägger i arbetet "jobba" är väldigt subjektivt tydligen, men att vardagshantera honom ett par gånger i veckan tycker inte jag är konstigt på hösten/vintern som ettåringar.

Vi tänker uppenbarligen inte lika där. Är dom bara ledtama och kan lyfta fötterna så räcker det till efter betet som tvååringar tycker jag. Och gärna klappbara. Vad mer behöver dom kunna tänker du?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
717
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
750
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp