Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med. Gjorde jag en gång när jag gick ut till mitt ungsto som var runt 1år. Nyast i flocken, det fanns både unga och äldre hästar där. Varje gång jag skulle hälsa på henne kom de andra och körde bort henne. Speciellt ledarstoet. En dag tog jag med mig en pisk och när ledarstoet kom med öronen bakåt smällde jag till i luften så det dånade.
Sen dess blev aldrig mitt sto eller jag bortkörd igen.
 
Jag tycker det känns som du behöver det men jag håller med om det inte borde behövas, en vacker dag kommer någon råka illa ut eller dö.

Instämmer. Jag hjälpte en kompis som var bortrest med hennes arabston och de gick på bete i en flock med andra ston. Jag visste att det fanns ett par ston där (mor och dotter...) som inte var att lita på. Och mycket riktigt, äldre stoet försökte ge sig på mig när jag skulle gå till kompisens ston. Det räckte med att veva med grimskaftet men det ska ju som sagt inte behövas, normala hästar som är vettigt uppfostrade gör ju inte så.
 
Frukost på sängen!
IMG_20230325_081030.jpg
 
Leia har humör trots allt! Jag som tyckt att hon varit så lätt och okomplicerad (förutom när hon blir spökig), men det var tydligen bara för att hon velat samma sak som mig. ;)

Försökte pilla bort kastanjerna (som var rätt stora) och det var en mycket upprörd dam. När det inte hjälpte att vifta med benet försökte hon putta bort mig med mulen. :rofl:
 
Tycker Nopreza ändrat sig mycket senaste tiden. Kroppen börjar jämna ut sig och hon ser mer vuxen ut.
Testar även lite mer, inte alltid hon vill gå när man leder henne utan vill hellre försöka leka med grimskaftet.
Men har ju inte grejat med henne så mycket det senaste, så får kanske skylla mig själv lite.😉
20230327_112203.jpg
 
Skoning gick ganska bra! Hon klättrade lite först och var lite stökig, men det var en väldigt duktig, lugn och stabil hovslagare, hon håller annars mest på med islandshästar, så hon hanterade det bra. Enda gången hon behövde eskalera lite var när Doris började fäkta, då höll hon om överläppen lite som om man skulle bremsat, men utan bremsen och inte speciellt hårt, då var det som att hon varvade ner (det kändes som att Doris hade stressat upp sig) och gick ned i puls och liksom andades ut. Sen efter det var det helt lugnt och väldigt avslappnat, och sen gick hon superlugnt med tillbaka till hagen och kändes väldigt nöjd.
 
Skoning gick ganska bra! Hon klättrade lite först och var lite stökig, men det var en väldigt duktig, lugn och stabil hovslagare, hon håller annars mest på med islandshästar, så hon hanterade det bra. Enda gången hon behövde eskalera lite var när Doris började fäkta, då höll hon om överläppen lite som om man skulle bremsat, men utan bremsen och inte speciellt hårt, då var det som att hon varvade ner (det kändes som att Doris hade stressat upp sig) och gick ned i puls och liksom andades ut. Sen efter det var det helt lugnt och väldigt avslappnat, och sen gick hon superlugnt med tillbaka till hagen och kändes väldigt nöjd.

Har helt missat varför hon skos?
 
Alltså hur gör ni när ni har vant av fölen och mammorna ska åka iväg/byta hage eller liknande? Mammahäst kommer ju hem efter 6 månaders vistelse på lösdrift. Lösdriftsägaren sa ju ganska snabbt att mammahäst inte trivs på lösdriften så jag inbillar mig att mammahäst kommer tycka det är skönt med box ;) Men 6 månaders bortavaro innebär ju också direkt nytt hö nu, kan inte fasa in. Hästen hon gick med innan hon fick föl ska hon gå med igen.
Folk i stallet säger att de skulle inte släppa ihop mammahäst och min andra häst direkt utan att de ska stå i stallet i ett dygn innan (de kommer inte stå bredvid varandra).
Relationen mammahäst och fånghästen var innan att mammahäst bestämmer, allt. Nu har fånghästen haft en ponny att köra med men det är slut med det nu.

Min tanke är att när mammahäst kommer så ställer jag henne i stallet, i min kompis box (bredvid fånghästen). De får lukta på varann en stund, äta lite hö inne och sen släpper jag ihop de direkt. Jag är lite orolig att gå från lösdrift till inne i ett dygn men ny mat... Hade ni släppt ihop mer eller mindre direkt?
O så lägger jag lite extra hö ute.

Det kommer ju ändå bli spring oavsett i hagen när de kommer ut. Jag är mest orolig för fånghästens skor...att de ska ryka av..
 
Alltså hur gör ni när ni har vant av fölen och mammorna ska åka iväg/byta hage eller liknande? Mammahäst kommer ju hem efter 6 månaders vistelse på lösdrift. Lösdriftsägaren sa ju ganska snabbt att mammahäst inte trivs på lösdriften så jag inbillar mig att mammahäst kommer tycka det är skönt med box ;) Men 6 månaders bortavaro innebär ju också direkt nytt hö nu, kan inte fasa in. Hästen hon gick med innan hon fick föl ska hon gå med igen.
Folk i stallet säger att de skulle inte släppa ihop mammahäst och min andra häst direkt utan att de ska stå i stallet i ett dygn innan (de kommer inte stå bredvid varandra).
Relationen mammahäst och fånghästen var innan att mammahäst bestämmer, allt. Nu har fånghästen haft en ponny att köra med men det är slut med det nu.

Min tanke är att när mammahäst kommer så ställer jag henne i stallet, i min kompis box (bredvid fånghästen). De får lukta på varann en stund, äta lite hö inne och sen släpper jag ihop de direkt. Jag är lite orolig att gå från lösdrift till inne i ett dygn men ny mat... Hade ni släppt ihop mer eller mindre direkt?
O så lägger jag lite extra hö ute.

Det kommer ju ändå bli spring oavsett i hagen när de kommer ut. Jag är mest orolig för fånghästens skor...att de ska ryka av..

Jag hade varit mest orolig för skodda sparkar. Har fångisen broddskor bak?
 
Alltså hur gör ni när ni har vant av fölen och mammorna ska åka iväg/byta hage eller liknande? Mammahäst kommer ju hem efter 6 månaders vistelse på lösdrift. Lösdriftsägaren sa ju ganska snabbt att mammahäst inte trivs på lösdriften så jag inbillar mig att mammahäst kommer tycka det är skönt med box ;) Men 6 månaders bortavaro innebär ju också direkt nytt hö nu, kan inte fasa in. Hästen hon gick med innan hon fick föl ska hon gå med igen.
Folk i stallet säger att de skulle inte släppa ihop mammahäst och min andra häst direkt utan att de ska stå i stallet i ett dygn innan (de kommer inte stå bredvid varandra).
Relationen mammahäst och fånghästen var innan att mammahäst bestämmer, allt. Nu har fånghästen haft en ponny att köra med men det är slut med det nu.

Min tanke är att när mammahäst kommer så ställer jag henne i stallet, i min kompis box (bredvid fånghästen). De får lukta på varann en stund, äta lite hö inne och sen släpper jag ihop de direkt. Jag är lite orolig att gå från lösdrift till inne i ett dygn men ny mat... Hade ni släppt ihop mer eller mindre direkt?
O så lägger jag lite extra hö ute.

Det kommer ju ändå bli spring oavsett i hagen när de kommer ut. Jag är mest orolig för fånghästens skor...att de ska ryka av..
De har alltså gått ihop förut i flera år och båda är dina?
Då hade jag gjort som du själv föreslog - lukta lite inne och sen ut med dem.
Hästar minns varandra och sina roller sinsemellan alldeles utmärkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
724
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
170
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
689
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp