Du tänker att en häst som inte går att lyfta fötterna på vid 8 månaders ålder inte ligger efter?

Jag vet inte hur du vill ha det, men jag vill ha regelbundna hovslagarbesök på mina föl. Nu har jag haft tur, hovarna är inte katastrof. Men han kommer bli inåttåad pga detta. Hur mycket vet vi givetvis inte än. Att saker lärs in fort är inte ett argument för att han inte ligger efter.

Vem skulle lasta den? Hon som har honom tror liksom att det är omöjligt. Så det blir jag. Däremot måste jag hålla huvudet kallt. Jag är medveten om mina egna begränsningar. Jag kan inte hålla på och vara nervös för ditten och datten. Då tappar jag fokus och framförallt tålamod.

Halmbalar vill jag inte ha i släpet eftersom de inte går att säkra - och varenda gång jag har haft dem i släpet så har de varit under hästens mage när jag har öppnat.

Jag har kollat med försäkringsbolag. De försäkrar inte transporter på det sättet.
Lyfta fötterna? Jag pratar om uppbindning, trodde det var det som var problemet vid transport.
Trist med halmbalarna, har aldrig varit med om att de "rasat" när de är säkrade men säkert olika släp och säkringar.
 
Lyfta fötterna? Jag pratar om uppbindning, trodde det var det som var problemet vid transport.
Trist med halmbalarna, har aldrig varit med om att de "rasat" när de är säkrade men säkert olika släp och säkringar.
Du pratade om att han inte låg efter i utbildning. Det gör han.

Det finns tyvärr inget att fästa dem i i detta släp. Hästarna brukar roa sig med att putta dem under magen med sina framben, så även om jag sätter fast dem i något så känns det inte som en bra lösning. Eftersom halmbalar är förhållandevis mjuka så finns risken att de istället fastnar i det man använder för att säkra med, om de inte fastnar i balsnörena. Bra berikning dock om man har en häst som är tränad att klara av att sitta fast med benen. De kan sysselsätta sig rätt bra med att manipulera dem. Men bäst är givetvis att ta bort snörena först då, om det är syftet.
 
Som sagt tidigare i tråden, hyr en B-kortare av stuterimodell så kan du köra löst utan risk för att den tar sig ut/fastnar. Det gör jag när jag kör föl/åringar.
 
Här avvänjs det för fullt. Började i januari med att mammahäst lämnade hagen kortare stunder och är nu uppe i att hon är på gården över dagen och i lösdriften (500 m bort) under natten. Går helt okej, lilltjejen är lite orolig och ropar på mamma men det blir bättre och bättre. Målet är att separera helt inom någon vecka och då börjar mamma sova inne på natten.

Tanken var att mammahäst skulle gå i egen hage dagtid fram tills avvänjningen var klar men efter en vecka hade hon tröttnat så vi fick släppa ihop henne med hennes tidigare kompis, mitt 6-åriga sto. Som ju är extremt påhittig och tycker att det är en bra idé att dia :crazy: I början sa mammahäst ifrån men nu är det som att de båda tycker det är en mysig stund. Vad ska jag göra? 😩
Fölungen är snart 1 år så verkligen dags att avvänja, men vill ju helst att mjölken ska sina innan de släpps ihop igen till sommaren... 6-åringen hjälper inte direkt till 🤪
 
Här avvänjs det för fullt. Började i januari med att mammahäst lämnade hagen kortare stunder och är nu uppe i att hon är på gården över dagen och i lösdriften (500 m bort) under natten. Går helt okej, lilltjejen är lite orolig och ropar på mamma men det blir bättre och bättre. Målet är att separera helt inom någon vecka och då börjar mamma sova inne på natten.

Tanken var att mammahäst skulle gå i egen hage dagtid fram tills avvänjningen var klar men efter en vecka hade hon tröttnat så vi fick släppa ihop henne med hennes tidigare kompis, mitt 6-åriga sto. Som ju är extremt påhittig och tycker att det är en bra idé att dia :crazy: I början sa mammahäst ifrån men nu är det som att de båda tycker det är en mysig stund. Vad ska jag göra? 😩
Fölungen är snart 1 år så verkligen dags att avvänja, men vill ju helst att mjölken ska sina innan de släpps ihop igen till sommaren... 6-åringen hjälper inte direkt till 🤪
:D Får man lov att skratta lite, dessa påhittiga hästar.

Jag körde med No-bite (den som är som vit salva) förra året när det 30åriga stoet som knuffade in fölis på plats för att dia henne, hon har nästan alltid lite mjölk.
Han var tillräckligt tjock av mammas mjölk och hon behövde absolut inte ge bort något av sitt hull.
 
:D Får man lov att skratta lite, dessa påhittiga hästar.

Jag körde med No-bite (den som är som vit salva) förra året när det 30åriga stoet som knuffade in fölis på plats för att dia henne, hon har nästan alltid lite mjölk.
Han var tillräckligt tjock av mammas mjölk och hon behövde absolut inte ge bort något av sitt hull.
Det är helt okej att skratta! Är väl inte helt normalt att en 6-åring får för sig att dia från en häst som inte ens är mamma till den... :crazy: Men är det någon som skulle testa så är det absolut hon. Och mammahäst är alldeles för snäll (är säkert hon som ber om det när det trycker på).

Är det denna du använt? https://www.granngarden.se/antibit-foran-equine-no-bite-cream-500g
Blir nog att ta till det så fort vi avvant fölungen helt.
 
Det är helt okej att skratta! Är väl inte helt normalt att en 6-åring får för sig att dia från en häst som inte ens är mamma till den... :crazy: Men är det någon som skulle testa så är det absolut hon. Och mammahäst är alldeles för snäll (är säkert hon som ber om det när det trycker på).

Är det denna du använt? https://www.granngarden.se/antibit-foran-equine-no-bite-cream-500g
Blir nog att ta till det så fort vi avvant fölungen helt.
Ja den är det jag använde, tänkte kan man ha den i man och svans så...
Börja med att testa lite på en liten fläck så du inte får någon reaktion av den.
Smorde ofta och rikligt första dagarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp