Men. Hon må vara vacker och alldeles fantastisk i sättet, men hon kom ut ordentligt krokig (windswept bak och med ett lite krokigt framben). Hon är nu 10 dagar gammal och hovis tyckte att vi kunde avvakta i ett par veckor innan vi fattade beslut. Hon har blivit klart bättre, ffa med det bakben som var kobent och med en utåtvinklad kota. Jag oroar mig dock lite över höger bak, där kotan fortfarande är både inåtvinklad och lutande. Senan är rakare, men är fortfarande vriden. Har skickat bilder och film till klinik som ska återkomma på måndag.

Hur skulle ni göra/tänka?

Visa bifogad fil 122458
Hur har det gått med denna?
 
Hur har det gått med denna?
Bak har det rätat upp sig ganska bra, med plast på utsidan på höger bak och lite vanlig verkning på vänster. Hon har dock fått senkontrakturer på båda fram, dock värst på vänster, och kommer att få sin tredje omgång tetracyklin i morgon ☹️ Känner mig lite missmodig så håll alla tummar och tår för att vi slipper operation!
1000004464.jpg
 
Bak har det rätat upp sig ganska bra, med plast på utsidan på höger bak och lite vanlig verkning på vänster. Hon har dock fått senkontrakturer på båda fram, dock värst på vänster, och kommer att få sin tredje omgång tetracyklin i morgon ☹️ Känner mig lite missmodig så håll alla tummar och tår för att vi slipper operation!
Visa bifogad fil 124390
Nu har vi tid nästa fredag, för operation. Det har blivit bättre, men inte tillräckligt bra. Emellanåt ser hon ut att gå hyfsat på hela hoven, medan det också kan se ut som på bilden...

1000004903.jpg
 
Senast ändrad:
Bak har det rätat upp sig ganska bra, med plast på utsidan på höger bak och lite vanlig verkning på vänster. Hon har dock fått senkontrakturer på båda fram, dock värst på vänster, och kommer att få sin tredje omgång tetracyklin i morgon ☹️ Känner mig lite missmodig så håll alla tummar och tår för att vi slipper operation!
Visa bifogad fil 124390
Ja bak är det sällan problem med på samma sätt som fram så att säga. Såg nu att du ska eller har opererat den. Tänkte det också att det där kräver op när jag såg bilden och det såg ut sådär efter två-tre omgångar med tetracyklin :/ Håller tummarna för att det blir bra. Jag har opererat två med lyckat resultat.
 
Hej är det någon som ska visa föl i år? Om ni ska vart ska ni visa och när?
Jag ska visa mitt föl sista helgen i augusti.

Var på selektering till auktion idag och är redan sur på mig själv varför jag la en massa pengar på ingenting. En långsida trav, en galopp som blev väldigt spänd pga andra ston med föl runt om banan som gnäggade. Mitt föl typ hoppade på sidan i fel galopp för att kunna titta på vem som skrek. Värdelöst

Tycker hela konceptet borde göras om. Börja med att ta in info om fölet. Selektera utifrån det vilka som ska filmas. Filma fölen med liknande förutsättningar dvs alla ute eller alla inne. Låt det ta mer än 5 minuter per föl. Försök verkligen få fram det bästa hos varje föl
 
Denna grabben växer så det knakar och börjar lära sig hur man beter sig, inte lika mycket vandrande på bakbenen och tjuvnyp. Han verkas fortfarande ganska ofta då han tenderar att vika inåt med bägge fram i rörelse i kombination med att han är parallellförskjuten. I övrigt växer han på som han ska. De fick nytt bete idag med. Jag har fördelen att växelbeta med sambons arrendators kor så sammanlagt har de nog gott och väl över 10 hektar att rotera på. Ettåringen och hennes mamma går på typ 6 hektar själva.
 

Bifogade filer

  • 20230813_114023.jpg
    20230813_114023.jpg
    685,1 KB · Visningar: 90
Tibast växer och ser riktigt trevlig ut tycker jag. Har varit lite odåga att ha vid mamman vid körning men nu har jag fått ny energi att testa igen. I förrgår harvade vi ridbanan och det gick väldigt bra, han bet i selen istället för i mamman. Det går knappt göra en mer högljudd aktivitet än att släpa pinnaharven på grusvägen till ridbanan så tämligen van vid skrammel får man nog säga, och linor som går emot benen. Nästa steg blir att köra med en enklare rockard ut på vägarna. Mycket nöjd med hans lugna och nyfikna temperament.
Vi ska visa på premiering i september. Föl plus stamboksförning av mamman (hon är registrerad i grundstamboken men kan nu få en avelsklass) vilket innebär ett enklare körprov och exteriörbedömning.
Tibast.jpg
 
Uppdatering om Sicora 😊 Hon har nu sin förhoppningsvis sista omgång näbbskor och operationen verkar ha varit lyckad; hon står fint på sina hovar 👍 Det är fortfarande ordentliga svullnader runt operationsområdena, vilka jag har förstått inte kommer att försvinna helt. Hon är dock helt ohalt och är nu glad över att äntligen få gå i stor hage igen!
1000006052.jpg
 
Uppdatering om Sicora 😊 Hon har nu sin förhoppningsvis sista omgång näbbskor och operationen verkar ha varit lyckad; hon står fint på sina hovar 👍 Det är fortfarande ordentliga svullnader runt operationsområdena, vilka jag har förstått inte kommer att försvinna helt. Hon är dock helt ohalt och är nu glad över att äntligen få gå i stor hage igen!
Visa bifogad fil 128144
Nej lite svullnader kommer alltid att synas men mest troligen kommer det att minska när hon växer 🙂 Kul att det har gått bra!
 
Test här i tråden. Någon som mätt sin(a) ynglingar nyligen?

Årets föl Fleuriel är nu nästan 5 månader och bara 134.5 cm hög, vilket är smått med våra mått mätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp