Föl som kissar fast det kommer bara lite lite

A

Annab79

Som rubriken lyder. Är det vanligt?
Stoet kissar fast det kommer bara lite lite kiss.
Hon var lite hård i magen i dag så hon fick microlax. En hård boll kom ut.
Eller kan det vara så att microlaxen sitter i flera timmar så hon krystar och det kommer lite lite kiss då? Fölet är en dag och bajsade massvis i början.
Pigg och diar som hon ska. Är hon förstoppad, vilket jag inte tror. Bör hon väl inte vara så pigg? Hon fick ju ut en år boll och ser inte direkt ut att ha något som inte kommer ut.
Hur ofta bajsar de små?
 
Sv: Föl som kissar fast det kommer bara lite lite

Har allt svart bajs kommit ut ? Jag skulle kontakta klinik för att få råd och själv skulle jag ringa genast .

Mia
 
Sv: Föl som kissar fast det kommer bara lite lite

Jag tycker du genast ska ringa veterinären och höra! De blir så väldigt dåliga fort de små.

Råkade ut för samma sak med min fölis, han var pigg när han kom och bajsade bra men dagen efter blev han snabbt sämre, kissade lite samt ingen avföring längre (förstoppade) som resulterade i att han dia dåligt. Vi gav han klyx och fick ut mera mörka hårda bollar innan det ljusa kom (han hade alltså inte fått ut allt tarmbeck då han hade massor av det!)
Vi fick som sagt ut allt hemma men vid det här laget var han kraftigt medtagen pga att han slutat dia (trots att vi tvångsmata) så vi for in till Ultuna. Ett par dagar med dropp och en del tester senare fick han åka hem frisk och kry, men sjukhusvistelsen hade kunnat bli ordentligt mycket dyrare och längre om vi inte åkt in så fort enligt kliniken.

Jag vill inte skrämma upp dig, bara varna att det kan gå väldigt fort för de små och hellre ta det säkra före det osäkra:)

Jag hade börjat med att ringa veterinären.
 
Sv: Föl som kissar fast det kommer bara lite lite

Har spanat på fölis större delen av natten. Upp, byta om, ut i stall, in, byta om osv...
Hon kissade jättemycket förut och i boxen låg det ljust bajs (en lång hundbajs) och hon springer, äter och hoppar i boxen.
Nu vill jag bara se att hon fortsätter bajsar. Hon ser ut att må prima. Men jag tycker inte om hennes svansföring. Är säkert en hönsmamma, Men svansen ligger inte rakt ner, utan står mest ut litegrann och ligger åt sidan. Den ligger ner i bland, men inte så ofta.
Hon ser absolut inte ut att vilja bajsa eller kissa och hon är ju hur pigg som helst.
Ringde distriktarn och de sa så länge hon är så pigg och äter och allt ser bra ut så finns det inget att oroa sig för.
Men har ni tänkt på om era fölis svans inte ligger så mycket??
 
Sv: Föl som kissar fast det kommer bara lite lite

Har du haft dom ute?
Om inte så låt dom komma ut för det finns inget som riklig motion för att få fart på magen.
Om föl har ont i magen och börjar bli förstoppade så brukar de precis som vuxna hästar ligga mycket och ofta titta på magen. Om ditt föl är piggt, äter m m så håller jag med din veterinär. Dessutom fattar jag det som att du har ett stoföl och de bruker väldigt sällan få problem med magen. Hingstföl är mycket mer utsatta för förstoppning.
 
Sv: Föl som kissar fast det kommer bara lite lite

Ja de har fått varit ute. Hon springer och härjar så jag behöver nog inte vara orolig. Dessutom såg det ut som hon bajsade, så jag gick dit för att kolla, men hittade ju inte igen det i hög gräset. Mamman bajsade bredvid bara 10 sekunder efter, det var lättare att hitta. Tittade i baken på fölet och såg det var lite brunt precis i öppningen, så hon såg nybajsad ut.
Men så piggt fölet är så har min oro släppt. Kommer ju självklart ändå hålla koll för att vara på den säkra sidan.
Men just nu har mamma full rulle att hålla koll på fölis. Känns bra.
 
Sv: Föl som kissar fast det kommer bara lite lite

bara nyfiken: vet man varför hingstföl är mer drabbade av förstoppning? är det en vedertagen sanning? *intressant*
 
Sv: Föl som kissar fast det kommer bara lite lite

Hingstungarna är oftare trängre i bäckenet och får därför oftare svårt med att få ut träcket .

Mia ;)
 
Sv: Föl som kissar fast det kommer bara lite lite

ok. idag är en dag av idel nya lärdomar för mig :D tack för ditt svar
 
Sv: Föl som kissar fast det kommer bara lite lite

Man blir aldrig fullärd jag lär mig hela tiden nya saker om aveln ;) och roligt är det .

Mia
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
682
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
693
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
780
Senast: Habina
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
773
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp