1400 epg blodmask på 7 månader gammalt föl

Coloreal

Trådstartare
*Lång tråd*
Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla eller stora blodmasken.

Fölet var nedstämd & allmänpåverkad vid intag. Lite vinglig. Första tanken var kolik. Det var efter första natten med frost så tänkte att han betat fruset gräs/ hösilage. Stod under observation inne där han var fortsatt låg men åt, drack, kissade & sket. Boxvila dagen efter. Klämde & kände, tog ut en kort sväng. Gick lite motvilligt/ vingligt. Ingen värme i hovarna men ganska mjuka hovar. Tänkte att han kunde ha ont i dom pga frusen ojämn mark & lång utevistelse. Förhöjd temp, normala slemhinnor. Åt, drack, tarmljud osv helt okej. Allmänpåverkad.
Veterinärkontakt 2 dagar senare

Därefter ber jag vet att komma ut.
Fortfarande allmänpåverkad, feber. Börjar tappa lite hull. Svullen i skapet. Puls på 60 slag/ min. Nämner fång? Men det tror vet absolut inte. Tar blodprov. Det visar att han har en infektion/ inflammation samt lite blodbrist. Hon tar även nos-svabb. Sätts på metacam.

Får tag på uppfödaren för att höra mig för om avmaskning. Vet bara att han är avmaskad men inte "detaljerna". Han är maskad med axilur var 8:e vecka.
Tar träckprov & avmaskar med ivermektin-preparat i samråd med Vet.

Hästen är feberfri med metacam men när den går ur kroppen höjs tempen med 0,5- 0,7 grader. Pulsen ligger fortfarande på 60. Han äter på jättebra & har inte tappat mer i hull, ödemet har försvunnit från skapet. Betydligt piggare.

På 5:e dagen efter avmaskning ringer jag åter vet för att bolla varför tempen stiger utan metacam & pulsen ff ligger på 60.

Hästen sätts på penicillin i 7 dagar. Nu är det 5:e dagen med penicillin, lillhästen känns betydligt piggare. Det började han att göra redan efter ett par dagar med bara metacam egentligen. Men nu tycker jag att han börjar är sitt nyfikna, sociala jag igen. Glimten i ögonen finns där. Han har bra aptit men är fortfarande lite tunn, utan att ha tappat mer i hull.

Men fortfarande så stiger tempen 0,5- 0,7 grader när metacamet går ur kroppen & pulsen ligger på 60. Jag väntar svar på odlingen som sagt. Men är symptombilden rimlig vad gäller (ev) stor blodmask? Det är bara 2 dagar kvar på penicillinet & just den förhöjda tempen & pulsen har ju inte ändrats under denna 🤔

Ska återkoppla till vet & ta nytt blodprov, för att se om något har hänt med infektion/ inflammationsmarkörerna.
Men ja, jag känner mig lite... rådvill.
 
Axilur tar spring- och spolmask, inte blodmask om jag förstått rätt. Så mängden blodmask är iaf inte konstig.
 
Så det är en normal mängd blodmask? Som inte borde ge några sjukdoms-symptom?

Jag tyckte spontant att det kändes som en stor mängd på ett 200:kg's föl.
 
Min häst som avlivades just pga stor blodmask hade spänd bukmuskulatur helatiden. Hon vinklade in bäckenet, och sedan backade hon bakåt med frambenen typ 1 meter. Hästvärldens motsvarighet till fosterställning gissar jag.

Jag har ingen aning om ifall detta är standard, men om ditt föl står likadant så kanske det är det? Jag vet inte.

Hon rasade även i vikt, åt och drack väldigt dåligt.
 
Saknar lite fakta här, men det är oavsett inte normalt att ha förhöjd temp/feber så länge.
Jag hade rekommenderat ett prov på bukvätskan för att bekräfta el utesluta bukhinneinflammation (vilket kan komma som följd av stora blodmaskinfektion men också av andra orsaker).
Om ej napp där ska man nog överväga vidare utredning (tex rektalundersökning, ultraljud thorax/buk, undersökning av luftvägar, ytterligare blodprover etc)
/leg vet
 
Min häst som avlivades just pga stor blodmask hade spänd bukmuskulatur helatiden. Hon vinklade in bäckenet, och sedan backade hon bakåt med frambenen typ 1 meter. Hästvärldens motsvarighet till fosterställning gissar jag.

Jag har ingen aning om ifall detta är standard, men om ditt föl står likadant så kanske det är det? Jag vet inte.

Hon rasade även i vikt, åt och drack väldigt dåligt.
Vad tråkigt, beklagar!
Vad hade din i epg? Fick din häst bukhinneinflammation till följd av blodmasken?
Min står ganska normalt, tycker jag. Tappade ordentligt i hull först. Han hade nedsatt aptit första dagarna. Äter dock väldigt bra nu igen, står på fri tillgång såklart. Men känner mig inte nöjd över temp & puls 🙁
 
Vad tråkigt, beklagar!
Vad hade din i epg? Fick din häst bukhinneinflammation till följd av blodmasken?
Min står ganska normalt, tycker jag. Tappade ordentligt i hull först. Han hade nedsatt aptit första dagarna. Äter dock väldigt bra nu igen, står på fri tillgång såklart. Men känner mig inte nöjd över temp & puls 🙁
Hon hade 0.
Obduktionen visade att tarmarna var helt förstörda av stora blodmasken.
 
En puls på 60 är kanske lite åt det högre hållet men inte ovanligt på föl, åtminstone upp till 6 månaders ålder (och det går ju inte ner till 40 över en natt).

Låter klokt att ni kollar efter stor blodmask! De kan göra rejäla skador i tarmen och blodkärl.
 
Saknar lite fakta här, men det är oavsett inte normalt att ha förhöjd temp/feber så länge.
Jag hade rekommenderat ett prov på bukvätskan för att bekräfta el utesluta bukhinneinflammation (vilket kan komma som följd av stora blodmaskinfektion men också av andra orsaker).
Om ej napp där ska man nog överväga vidare utredning (tex rektalundersökning, ultraljud thorax/buk, undersökning av luftvägar, ytterligare blodprover etc)
/leg vet
Ja det är väl så vi ska gå vidare nu när jag på dag 5 med penicillin inte märker någon skillnad medicinskt sett. Hade hoppats SÅ på någon förbättring av penicillinkuren men men 😦

Jag väntar ju svar på odlingen med, så det var därför jag postade tråden för att höra om andras erfarenheter vad gäller (ev) stor blodmask. Symptom & prognos, vad för skada den gör i olika mängd epg osv.
 
Senast ändrad:
Så det är en normal mängd blodmask? Som inte borde ge några sjukdoms-symptom?

Jag tyckte spontant att det kändes som en stor mängd på ett 200:kg's föl.

Normal är den inte, däremot förståelig om fölet gått på smittat bete. Som jämförelse hade mitt föl 200 epg liten blodmask vid sex månaders ålder, ingen avmaskning gjordes. Sen vid tretton månaders ålder hade hon 1100 epg liten blodmask och avmaskades under sommaren med noromectin två gånger med åtta veckors mellanrum. Vid 1 1/2 års ålder hade hon 175 epg liten blodmask.

Hon avmaskades med axilur vid två månader, fyra månader och tio månader. Har alltid nollat på spolmask på träckprov (tre tagna hittills).

Jag hoppas att det vänder för ditt föl snabbt, alltid jobbigt när de är sjuka. :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 382
Senast: Efwa
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 024
Senast: Madick
·
Hästvård I somras (28/7) fick min då 3 månader gamla fölunge foderstrupsförstoppning med lunginflammation som följd. Stod på klinik i 1 vecka och...
Svar
16
· Visningar
2 636
Senast: fia-lisa
·
Hästvård En av hästarna hemma började att tappa muskler och var även indragen vid flankerna. Märkte sedan att hästen var lite seg vid ridning och...
Svar
13
· Visningar
2 343
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp