Föl utan mamma vid 4 månaders ålder

Devinshed

Trådstartare
Vi har råkat ut för det som inte får hända. I tisdags var mammahäst helt normal, lite seg, men åt normalt och hade inga svullna ben, pulsar, ingen feber, magen igång osv.
Men på onsdagsmorgonen var hon extremt sjuk, kunde knappt gå, varig ur ögonen, feber, gula slemhinnor mm. Vi åkte akut till ultuna, hon klarade natten men överlevde inte morgonen. Det visade sig att hon hade en riktigt riktigt elak bukhinneinflammation.

Problemet är att hon hade en liten fölunge, en glad och kavat hingst som är exakt 4 månaders ålder.
Vi har en hästtant som han känner sedan tidigare och har gått med. Så han går med henne nu. De kan även vara tillsammans på box, men inga längre perioder.
Vi har full koll på vattnet han får i sig, så han inte blir uttorkad. Han har fri tillgång på hö, tillgång till en massa gräs i hagen (även om det inte är speciellt näringsrikt, men det innehåller ju vatten iaf). Kraftfodret han och hans mamma fick får han lite av, eftersom han ätit av det tidigare. Men han får även fölpellets som vi blötlägger, ca 1-2 dl var 4:e timme (han är en amerikansk miniatyr).

Nu undrar jag, är det något ni tycker att vi har missat? Vi vill verkligen ge honom absolut bästa vård och det var erkligen fruktansvärt det som hände.
Han har ätit gräs sedan första dagen han föddes och har den senaste tiden inte diat jättemycket från mamma. Därför har vi inte gett honom mjölkersättning.
Men som sagt, vad hade ni gjort?
 
Sv: Föl utan mamma vid 4 månaders ålder

Ge fölmjölk elller mjölkpellets,föl under 6-8 mån kan inte tillgodogöra sig hö/gräs,kraftfoder.
 
Sv: Föl utan mamma vid 4 månaders ålder

Jag hamnade i samma sits för ett antal år sedan. Jag satte in fölmjölk som komplettering till betet mitt föl gick på (hände i augusti) för att sedan fortsätta med den när vi stallade in på hösten. Hon fick mjölken i kombination med fri tillgång på grovfoder och en sakta övergång till fölpellets. Ungefär som jag hade gjort om hade haft sin mamma kvar och tog mjölken bort mjölken på samma sätt som jag vant av henne om mamman varit kvar.
 
Sv: Föl utan mamma vid 4 månaders ålder

det är ingen katastrof att de blir moderlösa vid 4 månaders ålder, det är inte sådär värst många år sen man generellt avvande vid den åldern.
Mitt tips är att u försöker hitta något sätt att ge fri tillgång till fölpellets om den äter det bra. I fölpelletsen (som ska vara mjölkbaserad, typ D&H foal creep pellets) finns näring som är lätt för fölets mage att ta upp. Fasa ut vuxenhästfodret, det ger inget större tillskott av näring. Problemet med små ponnyföl är att man ska försöka få i dem allt de behöver på väldigt lite foder, det är svårare att fodra pyttesmå hästar än att fodra större...
 
Sv: Föl utan mamma vid 4 månaders ålder

Tycker ni gjort det jättebra att han har en annan märr han kan ha som trygghet och extramorsa.
Men säkert blir han ledsen och lite stressad av att morsan är borta ändå.så kolla magen att den inte ballar ur,inre stress visar sig ofta med tarmstörning.
Fyra månaders fölungar fixar fysiskt att överleva,men man vill att psyket också skall växa och mogna.
Ett annat sto som ersättnig som han är trygg med är superviktigt.Så där har ni en bra grund!
Fölungar och ston är olika.
Finns ingen exakt mall om exakt antal månader de skall avvänjas på om man ser dem som individer och vilka omständigheter de lever under.
Denna fölunge kan va mogen psykiskt att klara sig utan morsan ,medans en annan individ blir superstressad och deprimerad av dödsfallet.
Hästar är inte dumma ,han sörjer säkert morsan.kram o lycka till med den lille !
 
Sv: Föl utan mamma vid 4 månaders ålder

Ge fölmjölk elller mjölkpellets,föl under 6-8 mån kan inte tillgodogöra sig hö/gräs,kraftfoder.

Jo. Det kan dom.

Kanske inte lika bra som en vuxen häst. Men en 4 månaders tillgodogör sig en hel del av både grovfoder och kraftfoder, även om man kan önska att de får tillgång till mjölk/mjölkbaserat längre.
 

Liknande trådar

Avel Den eviga diskussionen om när man ska och inte ska avvänja föl, jag vet, men jag reagerade så starkt just den här gången. Det är väl...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: ameo
·
P
Avel jag har ett föl som är fött den 16 maj som kommer att förlora sin mamma snart. Stoet fick fång, tyvärr så roterade hennes hovben så...
Svar
5
· Visningar
1 858
Senast: CK
·
M
Hästvård jag hare n 3 åring som i ca en veckas tid inte ätit ordentligt, det började med att hon inte åt upp sin mat vid fodring, just då...
2
Svar
24
· Visningar
3 573
Senast: Ylva86
·
Hästvård Det är så att jag nyligen (söndags)tog hem min unghäst från inridaren,där hade han gått i stoooooora gräshagar,och hafft fri tillgång på...
Svar
6
· Visningar
1 142
Senast: Andorra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp