Bukefalos 28 år!

föl som kommer förlora sin mamma snart

P

Philomena

jag har ett föl som är fött den 16 maj som kommer att förlora sin mamma snart. Stoet fick fång, tyvärr så roterade hennes hovben så kraftigt att inget finns att göra. hon går nu på butta och de har funkat bra. I samråd med vet. skulle vi försöka ha kvar stoet tills fölet var 3-4 månader. men tyvärr måste jag ta bort stoet tidigare än så, inom de närmsta dagarna, då hennes ena framhov gick i sönder idag. hon står och går än men nu har hon ont.

fölet går i en flock med andra hästar, varav ett ursnällt sto som förmodligen kommer att ta till sig fölet. Fölet är väldigt självständigt och jag har förberett henne lite med att plocka bort mamma lite då och då. hon har även lärt sig äta fölpellets, vilket hon äter med god aptit nu, äter gräs och hö.

nu behöver jag mer tips och råd på hur jag ska gå till väga för att fölet ska få de så bra som möjligt.

mjölkersättning behövs/ behövs inte?

är mycket tacksam för tips och råd.
 
Sv: föl som kommer förlora sin mamma snart

Titta i andra trådar med liknande angelägenhet - då hittar du en massa råd.

Kanske kan du PMa Masse och Nafayette, det inte de kan är inte värt att veta!

Många kramar - vilken j - a osis!
 
Sv: föl som kommer förlora sin mamma snart

Mjölkersättning behövs. Eftersom hon äter fölpellets rekommenderar jag att du ger mjölkpellets, så slipper du slabbandet med mjölken. Det allra bästa är om du kan göra någon typ av creepfeed, så kan fölet få fri tillgång på mjölkpellets.
 
Sv: föl som kommer förlora sin mamma snart

tack

har sök och läst i de andra trådarna, stog en hel del.

men vilken sorts mjölkpellets är bäst att ge? har sökt lite och hittat några olika sorter.

en tanke som kom upp är om man kan ge komjölk till fölet? vi har en bonde i närheten som vi säkerligen från köpa ifrån.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: föl som kommer förlora sin mamma snart

Tråkigt med stoet! Jag tror nog dock att fölet kommer att klara sig galant utan sin mamma. De har en enorm inre styrka de där hästarna. De lever i nuet och tänker inte på det som varit på samma sätt som oss människor.

Mjölkpellets låter som en bra idé!
 
Sv: föl som kommer förlora sin mamma snart

Tufft av dig att våga säga att fölet, som är 2½ månad, kommer att klara sig "galant" utan mamman. :crazy:

Att den överlever tvekar inte jag heller på, men den lär ändå få det rätt jobbigt till att börja med.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 876
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp