Bukefalos 28 år!

Följa hjärna eller hjärta!

Virrigvims

Trådstartare
Älskade buke! Kryper in här under anonymt nick då jag har en del släkt här på buke och jag vill hålla detta utanför familjen :)

Jag är ~ 20 år gammal, har sen augusti studerat på ett universitet där jag nu gjort den första terminen av totalt sex. Plugget har gått sådär då dödsfall och annan olycka som drabbat min familj har gjort det svinjobbigt att fokusera på studierna. Har 2 av 3 kurser efter mig just nu och mår verkligen inte bra. Motivationen till att studera är obefintlig.

Nu har ett jobberbjudande dykt upp. Något som skulle kunna kallas för drömjobb men ligger heeelt utanför det jag studerar till. Tar jag jobbet så måste jag hoppa av mina studier, flytta hem (om föräldrarna tillåter det), få usel lön och göra min familj besviken. Å andra sidan får jag spendera hela dagarna till havs, se och upptäcka hela världen och förverkliga drömmar.

I min familj finns det inte på kartan att man avbryter sina studier, och studera måste man. Och vad gör jag med min lägenhet om jag får jobbet? Jag har inte råd att betala för de tre uppsägningsmånaderna utan sponsorpengar från mina föräldrar. Är drömjobbet värt att ev grusa relationer? Går det att pausa studier?

Hjälp.
 
Sv: Följa hjärna eller hjärta!

Skulle dina föräldrar verkligen bli så arga? Är det inte viktigare för dem att du är nöjd?

Följ hjärtat säger jag. Du kan alltid plugga vidare sen.
 
Sv: Följa hjärna eller hjärta!

I min familj finns det inte på kartan att man avbryter sina studier, och studera måste man. Och vad gör jag med min lägenhet om jag får jobbet? Jag har inte råd att betala för de tre uppsägningsmånaderna utan sponsorpengar från mina föräldrar. Är drömjobbet värt att ev grusa relationer? Går det att pausa studier?
Svar ja, eller i alla fall på det programmet jag läser. Det är precis det jag ska göra nu i vår. Vi har så att man antingen kan pausa sin plats på programmet (en termin i taget, max ett år) eller så säger man upp sin plats helt och säger man upp platsen har vi möjligheten att söka om platsen.
Min studievägledare sa dock att vissa program med högt söktryck inte lika gärna ger studenter studieuppehåll/möjlighet att söka om sin plats senare.
 
Sv: Följa hjärna eller hjärta!

Får du bara flytta hem igen hade jag personligen inte tvekat alls att ta ett uppehåll från pluggandet.

Du är ju ung fortfarande! Klart du ska hoppa på jobbet! Du har flera år på dig sen att studera sen om det är det du vill göra då.
 
Sv: Följa hjärna eller hjärta!

Hade du varit min son eller dotter så hade jag velat att du skulle göra det som gör dig lycklig. Att studera när man inte har motivationen blir aldrig bra och det kostar såpass mycket att ta studielån så det ska man inte göra om man inte verkligen vill plugga tycker jag.
Det enda jag funderar är på varför du absolut måste bo hemma och dessutom bli sponsrad av föräldrarna under uppsägningstiden på den lägenheten du har nu? Är jobbet så dåligt betalt? Det tycker jag att du ska fundera på en gång till för jag tycker att har man väl flyttat hemifrån så flyttar man inte hem igen utan att ha en klar plan att så snart som möjligt flytta till eget boende igen. Jag älskar mina barn och därför vill jag att de ska få bli vuxna i sin takt, göra sina egna misstag och växa av det. Inte att de ska bo i föräldrahemmet som vuxna och behöva rätta sig efter mina regler.
 
Sv: Följa hjärna eller hjärta!

Hade du varit min son eller dotter så hade jag velat att du skulle göra det som gör dig lycklig. Att studera när man inte har motivationen blir aldrig bra och det kostar såpass mycket att ta studielån så det ska man inte göra om man inte verkligen vill plugga tycker jag.
Det enda jag funderar är på varför du absolut måste bo hemma och dessutom bli sponsrad av föräldrarna under uppsägningstiden på den lägenheten du har nu? Är jobbet så dåligt betalt? Det tycker jag att du ska fundera på en gång till för jag tycker att har man väl flyttat hemifrån så flyttar man inte hem igen utan att ha en klar plan att så snart som möjligt flytta till eget boende igen. Jag älskar mina barn och därför vill jag att de ska få bli vuxna i sin takt, göra sina egna misstag och växa av det. Inte att de ska bo i föräldrahemmet som vuxna och behöva rätta sig efter mina regler.

Kloka ord! :) :bow:
 
Sv: Följa hjärna eller hjärta!

Fast hur lite kommer du tjäna egentligen?
Får man ett heltidsjobb (?) så bör man definitivt klara av att betala dubbla hyror ett par månader även vid lågavlönade jobb.
Första månaden innan lön kan jag förstå om det blir knapert, men det bör ju fixa till sig rätt snabbt..

Om du kommer tjäna så extremt lite att du inte ens kan betala extra ett par månader så tycker jag absolut inte att du ska ta jobbet.

I övrigt tycket jag att man ska göra det man känner att man vill göra. Du har ju fortfarande många år på dig att bestämma dig för vad du vill göra och med tanke på hur lite du har studerat hittills så är det ju verkligen ingen katastrof om du hoppar av.
Att jobba är aldrig fel, speciellt inte om det är något man faktiskt vill göra!
 
Sv: Följa hjärna eller hjärta!

Följ dina drömmar!! du kan alltid fortsätta studera senare. Prata med dina föräldrar de kanske är emot det först men med tiden kan de förhoppningsvis förstå dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp