Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Nu måste jag rätta mig själv....
hittade mitt gamla avlopps rör i sadelkammaren i dag och det är orange - inget annat. Resten stämmer dock.

Min fölis fick engemycin (stavas det så) när han ahde sina problem ...i 5 dagar!

//Tina. ännu en gång
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Låter ni hästar med kontrakturer motionera någonting?
Vet ni hur man graderar lindring eller grav kontraktur. Har en själv som är 30 dagar nu och går ute lite på dagarna och är lindad över kota upp förbi carpus på natten. Tänkte lägga ut foto men fattar inte hur man gör, sorry...
Kanske kan prova era rör.
Min har fått tetracycliner 3 gånger och skor med framnäbb ett flertal gången men tyvärr åker de bara av. Har även försökt plasta.
Har någon fått operera sin häst? Var det förstärkningsbanden som togs?
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Det måste ju vara en dosfråga, eftersom jag aldrig har hört talas om den effekten på människor.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Ja, det är det säkert eftersom en vanlig dos på djur är 1 ml per 10 -20 kg kroppsvikt, dvs på ett 50 kg föl 2,5-5 ml. Alltså är denna behandling med 30-50 ml mycket extrem.

En liten rapport:
Nu har han fått tetracyklin i dag (tredje dosen totalt).
Vi provat att lägga gips från strax ovanför kotan och ner till hoven medan vi stretchade till max (på båda benen), för att försöka få ner hela hoven i marken. Det lyckades dock inte helt, men tån är i i alla fall. Sen bandagerade vi in hela benet och på med samma skenor som igår. Vi försökte med hela avloppsrör igen först, men det är fortfarande lite för mycket böj på carpus.
Med denna skena samt gipset så kunde han stå mycket bättre. Fortfarande behöver han lite hjälp för att komma upp, men står sen länge helt själv och tar små stapplande steg (dock svårt att ta sig fram i halmen med dessa skenor) Vi provade att spåna upp en tom box för att göra sjukgymnastik i, men där halkar han bara och vinglar mer. Tänkte prova en kort stund ute imorgon om vädret håller i sig.

Här är några bilder från idag.








ista bilden är tagen i förmiddags när jag tagit av gårdagens ena bandage och skena som hade halkat snett.
S
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Låter ni hästar med kontrakturer motionera någonting?
Vet ni hur man graderar lindring eller grav kontraktur. Har en själv som är 30 dagar nu och går ute lite på dagarna och är lindad över kota upp förbi carpus på natten. Tänkte lägga ut foto men fattar inte hur man gör, sorry...
Kanske kan prova era rör.
Min har fått tetracycliner 3 gånger och skor med framnäbb ett flertal gången men tyvärr åker de bara av. Har även försökt plasta.
Har någon fått operera sin häst? Var det förstärkningsbanden som togs?

Ja, de måste röra på sig så mycket som det går och träna sina muskler och tänja senorna. Tyvärr har min så grav kontraktur att han inte kan stå och gå på sina framben nästan alls ännu (han är nu snart 5 dygn). Men vi ställer honom upp många gånger per dag och försöker hjälpa honom att gå några steg.
Har din bara kontraktur i kotorna eller även carpus? Det jag hittat i litteraturen angående kontraktur i carpus så betraktas den som grav när man inte kan stretcha den i rakt läge ens med milt våld (det är fallet på våran). Kotkontrakturer betraktas väl som grava om fölet går på kotorna, men milda om de bara går på tån.

Hur tidigt satt ni på sko med framnäbb på ditt föl? Vi funderar på att försöka sätta på nåt sånt på vår snart för att försöka tänja så att den stödjer mer på hoven (står nu bara på tåspetsen).
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Låter ni hästar med kontrakturer motionera någonting?
Vet ni hur man graderar lindring eller grav kontraktur. Har en själv som är 30 dagar nu och går ute lite på dagarna och är lindad över kota upp förbi carpus på natten. Tänkte lägga ut foto men fattar inte hur man gör, sorry...
Kanske kan prova era rör.
Min har fått tetracycliner 3 gånger och skor med framnäbb ett flertal gången men tyvärr åker de bara av. Har även försökt plasta.
Har någon fått operera sin häst? Var det förstärkningsbanden som togs?

Min hade kraftig kontraktur på båda frambenen. Han blev bra som föl, men det återkom som ett-åring då han började gå på tån på ena benet. Förstärkningsbanden skars av, och idag, ett år senare kan man inte se att det varit problem :banana: .
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Hur tidigt satt ni på sko med framnäbb på ditt föl? Vi funderar på att försöka sätta på nåt sånt på vår snart för att försöka tänja så att den stödjer mer på hoven (står nu bara på tåspetsen).

Våran fick plastade "näbbar" efter ca tre veckor, när han kom hem från Strömsholm. Då kunde han gå men kotade över väldigt mkt. Näbbarna gjorde att han inte kunde kota över. Det var fortfarande boxvila, men promenader på hårt underlag många ggr om dagen.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Tack för svar. Då har man lärt sig något nytt. Aldrig försent. Efter 6 problemfria föl är det väl snart dags för problem. Intressant att följa er kamp och önskar lycka till.
PS hade ett mindre problem förra året med slappa senor, fölis gick på ballarna. Hade nog rättat till sig självt men jag tog inga risker. Min hovis gjorde sulor med förlängningsplatta bakåt (svårt att beskriva), dessa limmade han fast med något som härdade, blev rejält varmt en stund men satt bra i 2-3 veckor som räckte. Fölis blev helt korrekt.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Nu måste jag rätta mig själv....
hittade mitt gamla avlopps rör i sadelkammaren i dag och det är orange - inget annat. Resten stämmer dock.

Min fölis fick engemycin (stavas det så) när han ahde sina problem ...i 5 dagar!

//Tina. ännu en gång

Hur länge hade ni försökt med skenor innan ni trädde på avloppsrören? Och hur länge dröjde det totalt innan ditt föl blev normal i benstället? Satte ni på en tåförlängare och när i så fall?

Vi gipsade ju kotorna och neråt i sträckt position igår kväll, men lyckades inte riktigt få foten i det läge vi ville. Han står fortfarande på tån, så jag funderar på att be hovslagaren göra en tåförlängare. Sen är fölis också väldigt vek i kotorna bak (trampar ner lite på ballarna), säkert en kombination av att han inte kunnat röra sig nästan nåt på fast underlag, tetracyklinbehandlingen samt att han lägger mycket vikt på bakbenen för att kunna stå. Jag vet inte om han kommer att behöva en "hälförlängare" där i bak, men frågan är om man ska vänta med det ett tag.

Idag var han ute för första gången i vår lilla gräsfölhage. Vi övade att stå och gå några stapplande steg med skenor på. Sen försökte vi få honom att dia, men det blev för vingligt samt att han är ganska ointresserad av mammasto som mjölkbar :crazy: .
Vi tog av skenorna där ute och provade att stå utan skenor, men då är han mycket vinglig och framknäna far åt alla håll.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Min fölunge fick tetarcyklin 5 dagar med start sitt andra levnads dygn.
Vi provade med gips, halva skenor av diverse slag i 2 - 3 dagar innan jag insåg att det gick inte nåt bra då han såg för jävlig ut.

Hans högra ben rätade upp sig först och vänster var det som fick ha hela röret längst ...först den öppnings bara varianten i 5 dagar och därefter ett vi bara trädde i ...vi körde 5 timmar på och 5 timmar av i ca 1 veckas tid om jag inte minns fel.

hovslagaren hjälpte också till - tack till honom men inga special skossingar behövdes.!

vi stretchade mkt också - jämt känndes det som.
Massor då han hade röret på också, stod jämt och drog i tån.

Att din är vek bak tor jag du kan strunta i ,det bukar ge med sig....

vi hade inte i hage med rör på , bara gång träning med mamma och fölis. och "hårt "underlag i boxen .
Halmen togs bort helt.

//Tina
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Min unge kom för tidigt och ej klar i carpus därför väntade man till hon var 10 dagar med att sätta näbbsko. Fungerar jättebra men har haft problem med att få den att fästa. Skon sitter bättre än om man bara plastar på hoven.
Min unge är mest kontraherad i ytliga böjsenan och sålunda endast mkt böjd i carpus men står "bra" på hoven. Ingen bock hov ännu.
Tyvärr kan jag inte stretcha carpus till normalläge ens med våld så då antar jag att skadan är grav.
Funderar på att släppa ut på bete och se om naturen kan ha sin gång och sen ev operera.
Vad är konvalescensen på operationen?
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Har följt er men inte skrivit förr. Är fortfarande helt fascinerad av att ni lyckades få ut honom. Hoppas innerligt att jag slipper ens något i närheten. :crazy:

Nu är ni ju fantastiskt duktiga och idérika och har fungerande grejer men tänkte bara som lite kuriosa visa på bild vad de använde sig av på ett hästsjukhus på Irland som jag gjorde praktik på när de fick in föl med kontrakturer. Det är typ "badringar" som man fyller med luft när de trätts på benen.
http://good-times.webshots.com/photo/2275207330073278713nnbhAs

Nu var dock inte kontrakturerna i sig huvudproblemet med den här patienten men de förbättrades avsevärt under sin vistelse där.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Hur länge hade ni försökt med skenor innan ni trädde på avloppsrören? Och hur länge dröjde det totalt innan ditt föl blev normal i benstället? Satte ni på en tåförlängare och när i så fall?

Vi gipsade ju kotorna och neråt i sträckt position igår kväll, men lyckades inte riktigt få foten i det läge vi ville. Han står fortfarande på tån, så jag funderar på att be hovslagaren göra en tåförlängare. Sen är fölis också väldigt vek i kotorna bak (trampar ner lite på ballarna), säkert en kombination av att han inte kunnat röra sig nästan nåt på fast underlag, tetracyklinbehandlingen samt att han lägger mycket vikt på bakbenen för att kunna stå. Jag vet inte om han kommer att behöva en "hälförlängare" där i bak, men frågan är om man ska vänta med det ett tag.

Idag var han ute för första gången i vår lilla gräsfölhage. Vi övade att stå och gå några stapplande steg med skenor på. Sen försökte vi få honom att dia, men det blev för vingligt samt att han är ganska ointresserad av mammasto som mjölkbar :crazy: .
Vi tog av skenorna där ute och provade att stå utan skenor, men då är han mycket vinglig och framknäna far åt alla håll.

Vad är prognosen för ditt föl? Kommer den bli en hållbar pålle?
Vad har du fått för besked?
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Vad smart!!
Ju mer luft man fyller i desto rakare pressas benet???
Undrar om man kan få tag på sådana i Sverige?
Minns du vad de hette? Kanske något för Stommens föl.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Min lillkille har rätat ut sig avsevärt o racar runt för fullt i hagen. Hovis sa precis som vet idag att jag skulle ha is i magen tills på onsdag nästa vecka. Eftersom han rätat ut sig så mycket.
Han är redan så kopiöst stark att jag aldrig tror att jag skulle greja strechingen med min whiplash skada.
Om det inte är helt bra på onsdag tar jag ut vet för rådgivning.
Han står nu på 3/4 av hoven i skritt o när han står still. Precis bara bakre delen av hoven som inte är i backen nu.
Rör sig helt otroligt bra.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Precis! Så de går ju att använda under hela processen. :idea: Gäller att man har en rejäl luftpump bara så att man kan få upp trycket tillräckligt. De är ju mjuka och runda i kanterna också så någon risk för skav finns ju knappt även om de naturligtvis inte ska sitta på så länge i taget ändå.

Såg inte något namn på dem faktiskt och har inte sett det hemma. Har iofs inte letat heller.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Nu har vi lyckats få på ett helt rör som är uppsågat längs ena kanten och borttaget ca 3 cm där för att få lite "töjmån", på det högra rakare benet. Det vänstra kunde vi i kväll pressa på skenan som igår satt på det högra. Så det går framåt!!! Däremot blev röret lite för långt, så hovspetsen bara nuddar i marken, men när det väl satt på ville vi inte ta av det direkt och såga det kortare, så det får vara så tills i morgon bitti. På grund av att det är lite längre och rakare än det vänstra är han låghalt just nu. Men stod upp gjorde han.

Tidigare i kväll lyckades jag även få honom att dia lite lite när han inte hade några skenor på. han stod på carpus fram och vanligt i bak och lyckades nå spenarna. Däremot tror jag inte att han fick i sig nån större mängd för jag hade redan mjölkat ur det mesta. Men det är ju ett steg åt rätt håll.

Tyvärr verkade han lite hängig nu på kvällen. Jag tror att det är magen som spökar för han drack först lite mjölk och ville sen inte ha nåt mer (brukar vara väldigt glupsk annars) utan ville bara ligga ner. Efter nån halvtimme var det dock okej att dricka igen. Han har inte förstoppning, men heller ingen diarré direkt (kanske lite lös dock). Jag funderar på om det kan vara begynnande magsår. De här små krabaterna drabbas ju lätt av det när de är sjuka av annat. Vågade inte ge honom tetracyklin i kväll pga magen.
Vi får väl se hur han är i morgon, annars kanske jag får fixa lite magsårsmedicin.

Har lagt in lite nya kort i hans fotoalbum

 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Det vore ju inte så tokigt med nåt sånt där! Mycket mjukare och snällare än avloppsrör. Är livrädd att han ska få skav av dem, fast de funkar ju.
Har du nån mailadress eller liknande dit till kliniken på Irland? Skulle inte vara helt fel och fråga dem var man kan få tag i nåt sånt. Du få gärna PM:a mig.

Har de bara mjuka bandage under eller är det nån gips eller så?
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Vad skönt att han verkar räta ut sig av sig själv!
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Vad är prognosen för ditt föl? Kommer den bli en hållbar pålle?
Vad har du fått för besked?

Vet inte riktigt prognosen. När det bara gäller kontraktur av böjsenan längre ner (dvs kotan) är prognosen mycket bra (även för att de ska kunna prestera nåt sen). Men med carpal kontraktion verkar det vara lite sämre prognos. Jag hittade i nån amerikansk litteratur att det var att betrakta som gravt om man inte kunde räta ut carpus med milt våld och då var prognosen inte så bra. Men sen har jag hört från en del kollegor här i Sverige att det visst inte är omöjligt. Men det tar tid och det som är avgörande är ju att det inte dessutom finns nån missbildning i carpus. Jag har inte varit in och röntgat, men eftersom det hittills har rätat ut sig endel så tror jag mer på senkontraktur än nån missbildning i carpus.
Meningen är ju att hästen ska bli okej i benen och kunna prestera nåt, annars är det ju ingen idé att hålla på. Men det är det för tidigt att säga nåt om ännu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp