För nervig häst för distans?

D

daysi

Mitt stall ligger ganska nära Linköpings city, (OBS Kanonbra ridvägar, bättre har aldrig skådats) så ibland rider jag till ett fritidsområde (som även har ridskola) och klättrar i de backarna och rider deras ridslingor.
Min häst blir så spänd när vi rider dit, det är ju djur, mycket folk och andra hästar och mycket att titta på.

Är det mycket folk blir hon hyperstressad och skuttar runt som en tok och vill springa hem. Det tar ett bra tag innan hon lugnar sig efter att vi kommit därifrån. De flesta hästar blir stressade, men hon är jättetramsig, och speciellt när vi är flera som rider.
Annars är hon jättecool, och hon LITAR på mig, hon går fram överallt, även om hon är så rädd att hon skakar. Hon sticker inte och försöker inte slänga av mig, men går på tårna om det är mycket folk.

Dessutom är det svårt att få in henne i transporten, och skulle jag iväg på tävling skulle hon säkert bli helstirrig....och pulsen skulle ju knappast gå ned!
Tänk om hon är för nervig för att åka på distanstävling med? Har ni sett hästar som tramsar sig på distanstävlingar? Jag ska ju börja med en PP, så får vi väl se sedan...
Damen är 16 år. Hon beter sig mest på detta viset vid brunst. Tyvärr tycker jag att hon brunstar väldigt ofta!

Har ni några bra tips? :confused:
 
Träning Träning Träning... :D
Jag har en kompis som tävlade distans inan mig o jag var ofta med henne som medhjälpare o hon undrade om jag inte skulle prova med min Queen o jag sa "Nej aldrig, det skulle aldrig gå..." När jag köpte henne var hon väldigt stirrig då man red ut om det hände nåt oförberett, kunde räcka med ett löv som blåste tex... :crazy: Hon har aldrig stått på bakbenen tack o lov, men hittat på allt annat man kan typ... :crazy: Men vi har tränat o tränat på o rida ut o med "farliga" saker o idag är hon mkt bättre än för 5 år sedan, även om hon kan få nåt ryck ibland nu osså... :smirk:
Men iaf, för 3 år sedan blev det att vi provade distans trots allt, såg det som en utmaning o nog var hon stirrig första gångerna alltid.. :crazy: men nu har hon lärt sig o håller sig hyfsat lugn iaf.
Sedan var det ju det med transporten för din del då, men det är ju ett annat problem... :smirk: Träning Träning där osså..
 
Ja, det är vl träning som gäller, brukar ju vara så.... :crazy:
Det tråkiga är att vi inte har någon egen transport att träna i....men det är nog dags att införskaffa en. Men det känns lite onödigt, eftersom vi kanske kommer att använda den att ÅKA i 2-3 ggr per år.
Visst kan jag fråga stallkompisar, men det känns lite retligt.
Ska jag sedan åka på lite clearrounder så kan det ju vara bra att ha en transport, men...jag vill ju ha en säker transport med bra golv, och då får man ju punga ut med minst 30 000:-. Det är ju alltid lagom kuligt, vi köpte ju nyss en ny bil för nästan 200 tusenlappar... :eek:

Hon som har hand om distansen i Östergötland har jag haft mailkontakt med, och hon sa att jag var välkommen att hjälpa till att arrangera, så det har jag tackat ja till - OM man får starta ändå!
 
Jag tror inte det är någon fara. Visserligen kommer hon säkert vara hur stirrig som helst innan start och under den första biten av ritten, men en distansritt är ju lång. När det är dags för första veterinärgrinden har hon säkert coolat ner sig betydligt. En CR för en lite nervig häst kan faktiskt vara väldigt nyttig träning som ger ett resultat som håller i sig länge. När man åker hem är hästen trött, lugn och nöjd och har fått sitt självförtroende stärkt. Man kan heller aldrig träna hemma på det som finns på en riktig tävling. Det är bättre att ta tjuren vid hornen och anmäla sig och få det hela överstökat. Min sexåring är likadan och jag är jättenervös inför Simlångsritten, men jag vet att han behöver det. Förra året hann vi bara med en enda ritt (den första för honom någonsin) och han var närmast galen innan start. Jag var livrädd! Vågade knappt sitta upp på honom. Men sen gick allt jättebra. Han behöver nog några ritter till innan han fattat vad det går ut på.

Min första tävlingshäst var väldigt tittig på hemmaplan. Hon lärde sig dock var distans handlade om och skötte sig alltid mycket bättre på tävlingar än vad hon någonsin gjorde hemma. Det är som om både häst och ryttare skärper sig när det är tävling, så var inte rädd för att testa!
 
Jamenvisst finns det nervösa hästar ibland. Var iväg med mitt 6 års sto på hennes första ritt och jag kan inte påstå att hon var lugn. Fastän jag tycker att hon fått rätt så mycket social träning. En kompis till mig var iväg med sin femåring och den kunde inte komma ner i puls, så att hon ens kunde rida iväg på sin andra slinga - och trött var hästen inte - väl tränad för jobbet den skulle utföra. Ägaren är mer hästvan än någon annan jag känner är. Jag menar - har det som arbete och äger massor av hästar. Så det är träning det med, att ge sig iväg på sina första korta ritter. Men man kan ju träna även i andra sammanhang än distansritter. Så med mycket social tränning, går det säkert bra till slut. Man tar det häst man har. Även om nu de lugna liven - som min förra distanshäst - har en fördel, så är det inte sagt att den har andra fördelar som är bra för distans.
 
Vet man med sig att man har en lättstressad häst så är det lämpligt att tempa sin häst på morgonen innan ritten. (som man för övrigt bör göra alla gånger hästen ska göra en hård ansträngning.)
Då kan man uppge tempen till veterinären i förbesiktningen, och då har de lättare att göra en korrekt bedömning av din häst. :)
 
Tack allihop för era svar, det är bra att ni peppar mig! :-)

Jag brukar alltid tempa min dam innan vi rider, för säkerhets skull.

Jag var faktiskt och tränade på samma ställe idag, idag var det tävlingar där! Det gick hyfsat ett tag, men efter att hon fått galoppera uppför backarna gick blev det uppstressat... Men det gick OK iallafall,
 
Min häst är precis likadan, då hon fått galopperat är allt lugnt man byggt upp under den ridturen som bortblåst... :crazy: Stressigt värre... Därför galopperar jag henne väldigt sällan faktiskt. Kanske dumt, men vad gör man då... :confused:
 
Alva var så i början, men nu går det ganska bra med galoppen, riktigt samlat och fint, faktiskt.
Det blir stressigt just när man galopperat upp för backarna och man har en hästkompis med sig..då blir det stressigt - när man är där, ingen annanstans...

Igår var vi där själva, och det var inte så mycket folk. Hon var jätteduktig och höll sig lugnt hela tiden!
 
Samma som din! :)
Hon har aldrig startat trav, utan har varit ridhäst sedan hon var 3-4 år. Western, men jag har skolat om henne... :bump:
 
Precis!!! Är du också från LInköping???? :bump:

Det ser jag ju iof, det står ju hemort Linköping....*dum* :p
 
japp :) hehe
men det måste ju de flesta hästar bli lite nerviga, det springer ju runt småbarn och lösa/agressiva getter överallt ! :rofl:
 
Min förra häst (vbl-valack) var en mycket sansad och världsvan herre efter sina 6 år på travet. Tog honom på en CR i distans och herre vad han ble vild! Han kunde nästan inte stå still, och var hur tramsig som helst! Första vet.grinden innan start hade han 54 i puls och var alltså på håret att ens få starta! Han taktade första kilometern på första sträckan, men lugnade sig allt eftersom. Jag sa inget åt honom utan försökte bara vara lugn själv och förökte hålla honom hyfsad iaf så han inte var helt galen. I andra grinden hade han en puls på 44, och då hade vi travat FORT! (aldeles för fort...) Så jag tror att din häst kommer att lugna sig bara ni kommer iväg! Min häst blev mycket lugnare vartefter tävlingen fortskred och på tävling nr 2 var han lugnet själv, som han alltid var annars. Så, PROVA med din häst! Skit samma om tävlingen går skit och folk stirrar på "din ouppfostrade" häst, men jag lovar att hon kommer lära sig ngt av det hela!

Lycka till!
 
haha ja bööörn iväg i full fart och så skritta för att sedan bööörn iväg igen.. inte värden bästa taktik kanske där :rofl:
 
:o
Hm... näe, inte var det väl det bästa upplägget direkt... Men vi klarade oss! Plus att jag hade bra mkt mera koll på den andra tävlingen! Även om du och pappa sa att jag red för fort då med... :smirk:
 
Konstigt...mina medhjälpare säger osså alltid att jag rider för fort... :smirk: O det gör jag INTE, hamnar ju oftast i bakre delen av startfältet ju... :smirk:
 
Känner igen mig... Brukade också hamna i sista delen av startfältet, men ja, inte vet jag... :smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Trött
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp