För stor sadel, några risker?

V

veg_lasagne

Hästen jar rider har en 18" sadel, den ligger bra för övrigt och har inga kilbossor som trycker ner i ryggen, bara att när jag sitter korrekt i sadeln får jag plats med en hel hand bakom rumpan tills bakvalvet tar slut. Hur mycket ska det vara?. Hur påverkas ryttaren och hästen av att ha för stor sadel på sig? Är det mer en sitsgrejj, eller kan det bli något allvarkligare fel om sadeln är för stor?
 
Man brukar ju säga att det ska vara en handsbredd bakom rumpan till bakvalvet.
Det enda jag kan på rak arm säga om en för lång sadel är att den kan trycka på länden/njurarna(?) det blir fel också när hästen rör sig tror jag.
 
en hand fram och en hand bak
om hästen har en för lång sadel så kan det trycka och ge skador
om ryttaren har en för lång sadel så "skadas" bara sitsen
 
Du SKA få plats med en hel handsbredd bakom rumpan. Det är alldeles för många som rider runt i för små sadlar! 18 tums sadel är inte heller extremt långt för en sadel. Problem skulle väl kunna vara om du har en häst med EXTREMT kort rygg. Om sadeln ligger bra på hästen och du sitter i den djupaste delen av sadeln så är det ingen fara. Bara att träna på!

Tänk på att det inte är speciellt stor skillnad på en 17 tums och en 18 tums sadel, cirka 2,5 cm mellan framvalv och bakvalv...
 
Har haft samma undran själv ,eftersom min arab har väldigt kort rygg och nu har han en ganska så lång westernsadel på sig. Hade uppe en sadelutprovare och hon sa att det inte va så farligt- det där med njurarna är överdrift, de är tydligen så långt ner inbäddade att de inte kan påverkas av att sadeln ligger för långt bak!
Däremot får man avläsa vad hästen tycker! Trivs han/inte? Min häst gick mkt fint och brydde sig inte om en ¨lång sadel, men om den däremot åkte fram över bogbladen blev han genast sur! Han trivdes med att ha den längre bak hellre än längre fram!
 
Lollo25 har helt rätt. Det är inte alls farligt för njurarna. Det är en ganska vanlig missuppfattning att njurarna tar skada, verkar det som..
 
men dåså, kände mig lite oroad men nu känns det som jag fått lite uppmuntran :smirk:
Hästen trivs som sagt med sadeln, men man är ju alltid lite orolig. Alla säger ju att hästarna är som gjorda i porslin nu mer..
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 640
Senast: caballus
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 306
Senast: Oknytt
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 928
Senast: Elendil
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 285
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp