för stora?

[citat
Titta här då ! Ryttaren till höger sitter snett och förklara vitsen med att sitta som ryttaren till vänster!? Det är oerhört många som sitter med skänklarna rakt ut och samtidigt pratar de om att man skall forma hästen för skänkel och säte och driva in i samling för att kunna tölta bra. :confused :angel:


[/quote]

Tja.. när jag töltar så trampar jag ibland ifrån lite i stigbyglarna för att lätta lite i sitsen, då blir det lätt så att benen liksom pekar utåt... MEN en välriden häst ska man ju kunna rida med vikten och ÖVRE skänkeln... Det ska inte vara nödvändigt att sparka hästen i magen med underskänkeln! Menar du att du inte kan samla din häst utan att sitta och gno med hälarna i magen på hästen? :o :confused:

Klaga inte på hur det ser ut, det är klart att det ser lite roligt ut när våra ben sticker ner under magen på hästen, men om vi är så skickliga att vi kan samla och böja hästen med överskänkel och säte så kan man väl inte ha något att anmärka på? Ge dig nu...
 
skänkeln skall ligga an mot hästens sidor och verka vid behov,inte gno hela tiden som du vill få det till att jag menar. Skänkeln skall användas från höften och ner, dvs HELA skänkeln, ge dig själv du vet ju inte vad det handlar om tydligen, och föressten samlar man med sätet och understödjer den drivningen med skänkeln.
 
Om DET vore sant så borde du vetat hur lång Johan H är... :p

Förresten kan jag rekommendera att du köper Hästmagazinet nr 5 (tror jag det var). Där står mycket bra att läsa om sits på islandshäst!
 
Jag är 165cm och 49 kg och minn lilla luffs mår inge illa av det :smirk:
 
Man upphör aldrig att förvånas!

Men ta och lägg ner din trista attityd! :devil:
Vuxna människor är sällan 130 cm långa, det är väl vad som krävs för att det skulle se propotionerligt ut på en islandshäst.

Många före dig har varit dumma nog att sticka ut hakan i den här frågan om storlek och vikt, men att påstå att vi är för långa också...

Då vill jag bestämt hävda att alla som är 150cm långa och rider halvblod måste byta till c-ponny, skänkeln når liksom inte ner dit den ska, specielt inte om hästen är 175 cm över havet. Så dumma dom är, inser dom inte hur fånigt det ser ut?
Vem ska bestämma vad som är lagom?
JH upfattar jag som kort, åtminstone när jag träffade honom för en månad sedan, men han kanske har växt?

Jag väger 100 kilo och är 172 cm lång och jag ska rida på min häst. Anmäl mig för djurplågeri den som vill.

Marita, fet och elak som vanligt, men med en glad unghäst
 
Det går inte att ha skänkeln ann mot hästens sidor på alla hästar, det kan gå så fort då. :)

Alla de ryttare du valt ut på det första gänget bilder rider hästar i ett högt tempo på de bilderna och då är det inte alltid så lätt/ens möjligt att sitta i en perfekt lodrät sits och framförallt inte så effektivt för att få hästen att gå sitt bästa möjliga!

Jag håller med om att bilden med Ylva och Mökkur kanske inte är den mest smickrande, men hon kan sitta korrekt kan jag intyga och på kraftfulla "Mackan" känner man sig rätt liten när har fräser iväg i ökad tölt!

Man använder ju sitsen och skänklaran lite olika från häst till häst! Eller rider du alla hästar på exakt samma vis? Om du har ridit islandshäst bör du ju vara medveten om att balansering med sits och inverkningar har en otroligt stor del i ridningen, speciellt på hästar med mycket rörelser och gång.

/Malin
 
vad sura alla blir av denna fråga!

hon undrade ju om det fans nån vetenskaplig utträkning.
så blir det en jättenegativ ton där hon får till svar at SÅ ÂR DET!

kunde inte bara nån som har några riktiga fakta svara på en trevlig ton?

personligen tyckte jag at hon frågade i en trevlig ton iallafall!
 
Det är snarare du som har en trist attityd då jag ställde en ärlig fråga,istället blir man anklagad för att i princip göra ner rasen.
Det jag undrade var om någon ordentlig undersökning gjorts om det VERKLIGEN är så att de klarar den många gånger för tunga ryttarens vikt. Att det sedan finns ryttare som är väldigt långa men kanske relativt lätta har jag aldrig sagt något annat än att jag tycker det är oproportionerligt.
Anmäla dig för djurplågeri :confused: varför det? Du gör väl det du har samvete till....
 
förklara vad som är skillnaden mellan en tradionell sits mot en sits på en islandshäst, tck på förhand
 
Det går inte att ha skänkeln ann mot hästens sidor på alla hästar, det kan gå så fort då. :)
Ja det förstår jag ifall de är inridna på det sättet att skänkeln ligger 2-3 dm från hästens sida.
Då skulle jag också reagera :D
 
tackar!

Det jag efterlyser är en veterinärmedicinsk undersökning av islandshästens styrka då de ofta får bära tyngre än en lite större häst,men alla här har inte förstått utan hugger vilt omkring sig i sin iver att rentvå sig själv gentemot hästarna. Jag gillar rasen och upskattar svårigheten att rida en häst som har en eller två gångarter extra,men tycker att de är för små för vuxna och därför ser det oproportionerligt ut.
Denna tråd har spårat ut tycker jag och säkert fler med mig,jag kommer inte att kommentera mer så länge det inte gäller undersökningens existens eller inte,ni som inte har sådan info behöver ju inte svara,för jag vet att ni tycker att era hästar är lagom,att de är urstarka sedan 1000 år blaha blaha blaha.....
Vi hörs i vetenskapens värld :idea:
 
Hmm tycker detta utvecklade sig till nåt rätt intressant faktiskt, förstår inte varför alla blir så förbannade. Visserligen frågade du om vikten/längden och kommer sen mest in på sitsen där jag tycker du har flera poänger. Huruvida ryttaren är för stor eller inte har nog inte riktigt lika stor betydelse som hur väl man rider. Dvs. en tung ryttare som är mycket duktig, väl balanserad och som rider hästen bärig i en god sits är förmodligen mycket bättre för hästen än en som är lätt men rider obalanserat och i en felaktig sits som hindrar hästen att gå bra.

Jag håller med om att toppryttarnas sitsar inte är helt smickrande, men vad som är värre är väl hästarnas form. Jag skiter i att det inte är det som bedöms men maken till konkav form (bild nr 2) får man leta efter (höll jag på att säga men det behöver man inte alls eftersom hästarna väldigt ofta ser ut så här - även på toppnivå). Häststackarn ser ju ut som om han håller på att gå av!!

Var är alla som vanligtvis så lyriskt diskuterar balanserad sits och bäriga hästar??

Vildvittra
 
Tyvärr är ju många hästar inridna så... rätt vanligt när de kjommer från Island (gäller ju då inte alla). Jag uppskattar det inte heller.

Vad jag reagerade på var väl inte så mycket om våra pållar kan bära tungt eller inte, den diskutionen har diskuterats till leda, utan kritiserande av sitsar. Speciellt bild 1&3. Som sagt håller jag med om att 2:an är en taskig bild, skulle åxå undra lite över ridandet på islandshästar om jag inte varit där och sett MYCKET av detta ekipage (vet att jag tjatat om det). Men självklart får alla ha sina uppfattningar och det är ju därför forumet är så bra!

/Malin
 
Äntligen :cool: någon som är villig att faktiskt diskutera! Då jag instämmer i det du skriver så överlåter jag till andra att vidare kommentera.
 
Vad jag menar? Om du hade varit på flertalet träningar och tävlingar hade du med största säkerhet sett Johan H såväl till häst som till fots. Det faktum att du trodde att Johan var ganska lång talar tydligt för att du egentligen inte varit på särskilt många tävlingar som eliten besöker, för då hade du vetat att Johan var högst 175 cm lång (kort?)! :devil: :D

Vad gäller sitsen på islandshästar får jag återkomma (om ingen annan som har numret ifråga kan svara), för jag har inte den tidningen där jag befinner mig nu! ;) Enklaste är ju att du själv beställer numret. Där finns Johan H:s egna åsikter och lärdomar om sits och inverkningar i alla 5 gångarterna! :)

För övrigt ansr jag personligen inte att ryttaren på bild 2 är särskilt duktig. Tycker dock att att Peter på bild 1 är betydligt skickligare rent allmänt! Detta handlar då inte endast om sits, utan om förmågan att sätta alla 5 gångareterna på plats och behålla dem där. Sits är för mig underordnat. Förmågan att få hästen att gå bra är prioriterad! :cool:

Det stora problemet är kanske att man tror att islandshästryttare och dressyrryttare är lika, det är fel! Hoppryttare och islandshästryttare är egentligen bättre att jämföra rent allmänt!

Vem klagar egentligen på hur flertalet hoppryttare rider? Visst Rodrigo Pessoa rider snyggt, men hur rider Jan Tops? Och vem är bäst på att pressa ut det sista ur hästen? :confused: Liiite svårt att avgöra kanske!? :D Det är precis likadant i islandshästridningen - vem pressar ut mest ur hästen - Peter eller Johan?! Bröderna Häggberg är väldigt olika som ryttare trots att de är bröder! De har ganska olika ridstil, även om de båda förmodligen har mest erfarenhet vad gäller islandshästridning i landet! :D
 
man kan ha LÅNGA skänklar, sedan äe ju smaken som baken angående proffsigheten hos toppryttaren men återigen så var det inte det jag efterlyste imin tråd utan bevis för att islandshästen verkligen tål den viktbelastning som tunga ryttare utsätter dem för. Istället så håller de flesta envist fast vid min personliga kommentar att jag tycker att vissa är för långa/har för långa skänklar.
Suck, ja ja... förklara vad lodrät sits är på en islandshäst och vad skillnaden är gentemot stora hästar den skiljer sig tydligen?Jag tror inte alls att dressyrryttare och islandsryttare är detsamma men däremot så hävdar ni bestämt att hästen SKALL ridas i form, den SKALL skolas och rider glatt skolorna öppna och sluta, skänkelvikning osv osv men sitsen säger du är inte detsamma?
ni kanske borde premiera sitsen mer på tävlingarna och kräva av domarna att poängsätta den mer, jag vet ni gör det redan, men kanske än mer?
Jag generaliserar inte islandsryttare vad gäller sitsen, jag har sett alldeles för många oerhört duktiga ryttare för det!
Jan Tops :D Ja han rider verkligen värdelöst! Hans skänklar som slänger i flanken, tårna som pekar rätt ner(hur bär han sig åt?) och för att inte tala om hans minspel :rofl:.....
Vad gäller träningar och tävlingar för bl.a eliten så beror det på vart ilandet man bor eller hur?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 328
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 725
Senast: Verdandi
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 557
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 496
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp