för stora?

F

farmen

Hur är det egentligen alla ni som rider islandshäst? Jag undrar över våra storlekar som ryttare på denna lilla om än starka ras? Den största isis jag ridit är ca 145 och jag kände mig rätt stor på den trots att jag är liten själv. Tycker det ser förskräckligt ut när storvuxna eller överviktiga ryttare kravlar sig upp på dessa små charmtroll.
Hur mycket klarar de egentligen,finns det någon vetenskaplig uträkning eller?
 
Sök gärna bland gamla inlägg eller läs moderatorns tråd överst på sidan. Du finner säkert svar på alla dina frågor, och några till. :)

/Lisa 169cm lång som glatt rider hästar kring 128cm över havet utan att blinka!
 
tack! jag har läst moderatorns text om vikten men tycker ändå att det är lite knapphändigt.
Jag har däremot INTE sökt på gamla trådar,ska göra det men tycker ändå att det är väl värt en ytterligare diskussion.
Det jag menar är inte att alla vuxna är för stora/för tunga men att det existerar. Jag personligen är nog ganska lagom stor(trots att jag egentligen rider storhäst),men när man ser män som är närmare 2 m lång och väger troligtvis mer än 100 kg då börjar jag nästan undra om det inte börjar bli en djurskyddsfråga. De större av denna rasen går väl kanske an i ett sådant extremfall men när de är 120-130 då tycker jag att det har gått för långt.
Hur resonerar ni själva? Det är DEN slags diskussion jag är ute efter. ;)
 
Min islandshäst är 138 cm och jag är 167 lång och det är inga problem alls. Han tar upp till 100 kg, men det blir ju lite annorlunda ridning när ryttaren börjar komma upp i 90-100 kg. Man kan ju inte ge sig ut på långritt i sex timmar :crazy:. Det var länge sedan han tog någon sådan tung ryttare och jag planerar inte låta honom göra det särskilt mycket i framtiden heller!
Islandshästar är dock MYCKET starkare än vad många tror!
 
jo det förstår jag att det blir annorlunda ridning. Men man ser ju dessa vid stora tävlingar också???? Någon Johan (nånting???) skall ju va en känd tränare och han är ju inte så liten,fast inte så jättekraftig heller iofs. Men är det försvarbart att nästan släpa benen i backen när man rider? Det finns ju större töltande raser om det är den gångarten man är ute efter.
Jag menar inte att göra ner rasen för jag tycker de ser häftiga ut när de töltar fram och snön yr kring dem,men kanske man ur avelssynpunt borde försöka få till lite större hästar?
 
Jag förstår inte riktigt vad det är du hänger upp dig på, jag har aldrig uppfattat det som ett problem inom islandshästvärlden att ryttarna är för stora. Det är ju faktiskt så att rasen är känd för att kunna ta stora ryttare och det är bl a en av orsakerna till att islandshästen inte räknas till ponnyraserna!
När det gäller Johan Häggberg så tycker jag inte alls att han är för stor. Hade det varit något problem för hans hästar att bära på honom hade han aldrig nått så stora framgångar som han har gjort. Han hade aldrig blivit världsmästare!
 
jo det har ju i alla år sagts så men ÄR det verkligen så? Finns det belägg för detta annat än att "de är kända" för dess viktbärande styrka?
Den där Johan är ju inte kraftig,det skrev jag men däremot alldeles för lång!
 
jo det har ju i alla år sagts så men ÄR det verkligen så? Finns det belägg för detta annat än att "de är kända" för dess viktbärande styrka?
Den där Johan är ju inte kraftig,det skrev jag men däremot alldeles för lång!

Ja, det ÄR så. Jag tycker inte att Johan Häggberg är för lång!
 
Johan Häggberg LÅNG!?!? Vem är då den lille karlen som kallar sig Johan H som jag varit domarsekreterare åt ett antal gånger?? :confused: :confused: :confused:
 
Vi har haft de diskussionerna till leda förut, så jag tror att du har svårt att få igång något nu.

Leta i de gamla trådarna.
 
Och jag som trodde mig vara lång, :crazy: såvitt jag kan se skiljer det inte mycket i längd mellan J.H och mig möjligen någon cm.
 
Nu är den här tröttsamma diskussionen i gång igen. Det verkar som varje ny person som blir nyfiken på rasen måste ifrågasätta oss som ryttare. Varför? Rasen är gammal och hade det varit så att hästarna i gemen tagit skada av vuxna ryttare hade vi inte varit där vi är i dag. Det hade inte funnits islandshäst, möjligen en islandsponny för barn upp till tolv år.

Du efterlyser en diskussion om hur våra hästar kan bära oss, varför inte fråga hur hästar över huvudtaget kan bära människor. Vilka kriterier gäller för ett halvblod? Speciellt en unghäst? Vad gäller för alla våra stora ridskolehästar som släpa runt på obalanserade nybörjare som rycker dom i munnen? Hur bedömer du graden av djurplågeri för dessa hästar, jämfört det som Johan H utsätter sina hästar för.
Det du verkligen vill diskutera, är att du tycker att det ser underligt ut med en vuxen människa på en häst under 160. Men att du har svårt för att se vuxna människor på små hästar är ju ditt problem, inte mitt.
 
Jag menar inte att göra ner rasen för jag tycker de ser häftiga ut när de töltar fram och snön yr kring dem,men kanske man ur avelssynpunt borde försöka få till lite större hästar?

Islandshästen är en liten härdig ras, just på grund av förhållandena som råder på island. Och dit kanske man kan räkna människorna också? En kort kraftigt skelett gör att det är lättare att utveckla starka korta muskler och senor (jämför styrketränande människor) om man skulle börja avla på islandshästen för att den skulle bli större, skulle den nog också bli tunnare i byggnaden... Det är inte så lätt att göra en liten kraftig hästras till en högre ras med samma proportioner...

Sen är det ju också så som någon sa här tidigare, man ska inte rida en heldagstur på en liten isis om man väger uppåt 100kg... det gör de inte på island heller, där har de alltid med hästar att byta mellan...
 
Jag ska nog sälja min stackars 137 cm höga(låga) islandshäst och köpa mig en ardenner...fast det blir nog synd om den oxå eftersom jag är 173 lång och inte sitter med hoppläder!! Jag får nog ta o börja rida elefanter!!!
//Malin :banana:
 
oroa dig inte...du passar utan problem på Albert! ;)
Men skall du inte börja rida honom snart igen??

/Malin
 
Klanka inte ner på Johan, för det första är han inte speciellt lång (skulle tippa 170- 175), för det andra tror jag att hästarna inte har nåt problem med honom eftersom han har mycket bra balans och vet vad han håller på med.

Min häst är 145 och jag är själv 160, så jag kan visserligen rida längre turer och har också tävlat distans på honom. Jag anser nog att de flesta ryttare rider med förstånd, däremot kan jag tycka det ser illa ut när stora karlar sitter och skumpar i trav (därför rider jag själv lätt :D). Är man lång och stor är det ännu viktigare med bra balans.

Hade Johan inte varit så duktig hade han inte blivit flerfaldigt världsmästare och tränat en novis med en medelmåttig häst (mig och Simlir) till nationell klass i T1. :bow: :bow: :bow:

Ta reda på fakta först.
 
tydligen är det fortfarande en het potatis och jag försöker inte få igång nåt utan detta är en ärlig förfrågan
 
För lång ?!? Kan någon förklara hur 17 det skulle kunna störa hästen att ryttaren är lång? Naturligtvis kan man vara för tung (för islandshäst, halvblod, russ eller whatever), men längden har väl ändå ingen betydelse?

Jag är förresten själv 173 cm, väger 62 kg och rider 140 cm islandshäst. Och ja, jag har rivit hinder med mina egna fötter (då på en något mindre häst), men inte blev hästen ledsen för det. Bara jag, som inte fick nån blågul rosett...
 
Varför skulle man försöka få fram större islandshästar när de i ungefär 1000 år klarat att bära vuxna män???
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Verdandi
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 331
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp