Bukefalos 28 år!

För tung ryttare

Miaa

Trådstartare
Hej läste här på Buke om en häst som skulle blivit söndersutten av en för tung ryttare .
Har själv gått upp och ner i vikt på mina hästar och jag har aldrig haft en häst med ryggont !

Nu undrar jag vad finns det för erfarenheter inga antagaden utan ryggont som man enbart kunnat hänvisa till för tung ryttare ..!

Så fram med FAKTA;)

Miaa
 
Sv: För tung ryttare

Fakta är att oavsett ryttarens tyngd kan hästen få ryggproblem genom att enbart jobba i en felaktig form, då sitter ryttaren direkt på skelettet vilket absolut inte är bra för hästen oavsett tyngden.
 
Sv: För tung ryttare

Fakta är att oavsett ryttarens tyngd kan hästen få ryggproblem genom att enbart jobba i en felaktig form, då sitter ryttaren direkt på skelettet vilket absolut inte är bra för hästen oavsett tyngden.

Det var just detta jag ville komma fram till i mitt inlägg , har aldrig i mitt liv haft en problem rygg på någon av mina hästar och att man då säger att hästen suttits sönder av en för tjock ryttare .

Utan det det torde vara andra bakomliggande orsaker till skadan .

Miaa
 
Sv: För tung ryttare

Nej, ryttarens vikt är nog av mindre betydelse för uppkomsten av ryggproblem. Följsamhet, balans mm är ryttarfaktorer som jag tror påverkar mer, liksom träningens upplägg och hästens faktiska ryggmuskulatur. Det finns väl förstås någon rimlighet i hur mycket man bör väga som ryttare för att rida en viss häst, precis som längden begränsar kombinationsmöjligheterna häst-ryttare.

Men söndersutten..? Det var ett ovanligt fult ord att använda!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 526
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 993
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: Nikan
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp