Melanom häst

liiinnea

Trådstartare
Hej!

Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att dom har utvecklats invändigt och är placerade så nära viktiga nerver och dylikt så fanns det ingenting vi kunde göra utan skulle "hålla koll". Om han blir sämre av dom så får vi ju avliva, för hans bästa, men tänkte kolla vad man egentligen ska hålla koll på?

Aldrig haft en häst med melanom förut och vetrinären sa enbart om han ändrar beteende, är det någon som har mer erfarenhet av detta? Han har sådana knölar på båda sidorna av huvudet och började inte växa ordentligt förrens förra året då vi upptäckte dom och åkte till vetrinären.

Just nu är han livsglad och uppskattar att åka ut på hoppträning, uteritter och beter sig som vanligt!
 
Hej!

Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att dom har utvecklats invändigt och är placerade så nära viktiga nerver och dylikt så fanns det ingenting vi kunde göra utan skulle "hålla koll". Om han blir sämre av dom så får vi ju avliva, för hans bästa, men tänkte kolla vad man egentligen ska hålla koll på?

Aldrig haft en häst med melanom förut och vetrinären sa enbart om han ändrar beteende, är det någon som har mer erfarenhet av detta? Han har sådana knölar på båda sidorna av huvudet och började inte växa ordentligt förrens förra året då vi upptäckte dom och åkte till vetrinären.

Just nu är han livsglad och uppskattar att åka ut på hoppträning, uteritter och beter sig som vanligt!
Vad du ska hålla koll på är om hästen verkar besvärad, äter sämre, inte verkar kunna andas normalt längre osv. Vissa hästar som har melanom där din häst har det visar också det i tidningen, tex kan det blir svårt att svänga hästen, den visar motvilja osv. Det är några olika tecken du kan hålla koll på. Det är jättetråkigt med knölar på skimmlarna. Jag har själv fått ta bort hästar pga detta. Har en unghäst som blev vaccinerad med skimmelvaccinet som 2 åring som jag hoppas ska bromsa ev knölar.
 
Vad du ska hålla koll på är om hästen verkar besvärad, äter sämre, inte verkar kunna andas normalt längre osv. Vissa hästar som har melanom där din häst har det visar också det i tidningen, tex kan det blir svårt att svänga hästen, den visar motvilja osv. Det är några olika tecken du kan hålla koll på. Det är jättetråkigt med knölar på skimmlarna. Jag har själv fått ta bort hästar pga detta. Har en unghäst som blev vaccinerad med skimmelvaccinet som 2 åring som jag hoppas ska bromsa ev knölar.
Vad intressant med vaccinet! Inte hört talas om det tidigare. Vad kostar det och måste det ges i tidig ålder?
 
Vad intressant med vaccinet! Inte hört talas om det tidigare. Vad kostar det och måste det ges i tidig ålder?
Det är väldigt intressant! Jag pratade med flera veterinärer innan jag vaccinerade. Tror i Sverige är det bland annat Husaby som använt vaccinet längst så att säga. Inget måste men ju tidigare desto bättre. I mitt fall så täckte försäkringsbolaget första omgången som är hiskeligt dyr. 4 sprutor x 7000 per spruta sen en spruta om året à la 7 k som jag själv står för.
 
Det är väldigt intressant! Jag pratade med flera veterinärer innan jag vaccinerade. Tror i Sverige är det bland annat Husaby som använt vaccinet längst så att säga. Inget måste men ju tidigare desto bättre. I mitt fall så täckte försäkringsbolaget första omgången som är hiskeligt dyr. 4 sprutor x 7000 per spruta sen en spruta om året à la 7 k som jag själv står för.
Oj, ja billigt var det inte🙈.
 
Oj, ja billigt var det inte🙈.
Nej det är inte billigt och garanterar inte att skimmlarna inte får knölar men bromsar det ialla fall. Anledning till att jag gjorde det var för när vi plockade bort en knöl på den vaccinerade hästen som då var 2 år så visade provsvaret att det var melanom och bara kort före det så fick hans mamma tas bort pga melanom invärtes så det var därför försäkringen täckte det. Hade jag sett tecken på knölar hos mamman då 3 år tidigare hade jag aldrig betäckt henne för nu oroar jag mig konstant om avkomman också har invärtes.
 
Jag har läst studier som säger att det är 85% risk att skimlar får melanom, ju äldre desto större risk. Skimmel är en pigmentsjukdom som ger en ökning på tillverkning av pigment, vilket är varför skimlar föds så mörka för att sedan bränns pigmentcellerna ut och hästen börjar bli vit. Homozygota skimlar, två kopior av genen, får generellt sett melanom tidigare än de med en kopia, heterozygota.

https://generatio.de/en/guidance/lexicon/grey-progressive-whitening-horse#toc-id-956

https://animalgenetics.com/horse-tests/equine-color-tests/gray-presence/
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
945
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 339
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
4 951
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp